اعتراض جمعی از نمایندگان به استیضاح وزیر راه

در برگه استیضاح اول 22 نفر از نمایندگان استیضاح را امضا کرده اند و این 22 نفر اکثراً انصراف داده اند به جز یک نفر از نمایندگان که امضاء اش مشروط است و امضا مشروط اعتبار ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در پی مطرح شدن استیضاح وزیر راه و ترابری در جلسه علنی امروز مجلس نمایندگان در تذکراتی با مطرح شدن این استیضاح در روز دوازده بهمن که روز سرنوشت سازی در تاریخ ملت ایران بوده است مخالفت کردند.

بهروز جعفری نماینده سمیرم در تذکری آیین نامه ای خطاب به لاریجانی گفت: اگر این درایتی که حضرتعالی امروز به خرج دادید و تلاشتان این بود که حکم قانون را اجرا کنید را در مورد اینکه این استیضاح امروز مطرح نشود داشتید بهتر بود.

وی اظهار کرد: اگر از همان ابتدا همانند استیضاح سایر وزرا با این استیضاح برخورد می کردید این استیضاح این قدر سریع اعلام وصول نمی شد.

جعفری تاکید کرد: نمی دانم چرا استیضاح بهبهانی را این قدر سریع اعلام وصول کردید شما می توانستید این قصه را از ابتدا مسالمت آمیز حل کنید.

علی لاریجانی خطاب به جعفری گفت: استیضاح برای مدتها پیش مطرح بود و آقای ابوترابی فرد نیز جلسه ای را با وزیر راه و نمایندگان استیضاح کننده برگزار کردند که نمایندگان قانع نشدند و بر استیضاح بهبهانی اصرار کردند.

در ادامه تذکرات نمایندگان حجت الاسلام ابراهیم نکونام رییس کمیسیون اصل نود نیز در تذکر آیین نامه ای گفت: چون بحث این استیضاح بحث حقوقی است پس هم در سرنوشت جامعه و در سرنوشت وزیر موثر است.

وی اضهار کرد: در برگه استیضاح اول 22 نفر از نمایندگان استیضاح را امضا کرده اند و این 22 نفر اکثراً انصراف داده اند به جز یک نفر از نمایندگان که امضاء اش مشروط است و امضا مشروط اعتبار ندارد.

وی اظهار کرد: اگر برگه دوم استیضاح را که تعدادی از نمایندگان با امضاهای خود به آن اضافه شده اند و تعداد استیضاح کنندگان به 29 نفر رسیده است امروز اعلام وصول کنید بهتر است و به این صورت ده روز دیگر استیضاح مطرح می شود.

لاریجانی در پاسخ به تذکر نکونام گفت: چنین برداشتی نیست که اگر افرادی به جمع استیضاح کنندگان اضافه شوند خلاف است.

وی اظهار کرد: از نظر آیین نامه باید افراد استیضاح کننده بیش از ده نفر باشند و این اشکال آیین نامه ای ندارد.

در ادامه ستار هدایت خواه نماینده دنا و بویراحمد نیز در تذکری آیین نامه ای و با استناد به مواد 17، 23، 219 و 22 آیین نامه داخلی مجلس خطاب به لاریجانی گفت: شما سوگند خورده اید که آیین نامه را بی طرف اجرا کنید.

وی اظهار کرد: در ده روز گذشته سه بار متن استیضاح چاپ شده است و ظاهراً تعمدی در این کار بوده است.

 وی گفت: ممکن است برخی استیضاح کنندگان انصراف دهند این حق آنهاست ولی افزایش تعداد استیضاح کنندگان قانونی نیست.

نماینده دنا و بویراحمد تاکید کرد: این رویه که اجازه می دهید افراد در هر شرایطی استیضاح را امضا کنند جعل است و این جعل خلاف آیین است.

وی گفت: به نظر می رسد این نحوه برخورد در شان مجلس نیست و حیثیت مجلس به این نیست که این استیضاح انجام شود و حیثیت مجلس این است که به قانون پایبند باشند.

لاریجانی این تذکر هدایت خواه را وارد ندانست وگفت: چیز جدیدی نبود و این که شما می گویید متن استیضاح چندبار چاپ شده است مشکل خود شماست که امضاهایتان را پس می گیرید.

وی گفت: اینکه گفته اید اصرار بوده است که استیضاح انجام شود اینگونه نیست زیرا تمام تلاش این بوده است که استیضاح در مسیر قانونی باشد و این سوءظن داشتن به هیئت رییسه کار درستی نیست زیرا مهمترین چیز برای مجلس اجرای قانون است.

در ادامه اسماعیل کوثری نماینده تهرانی در تذکری با بیان اینکه به هیئت رییسه سوءظن ندارم و حتی این مطلب را در ذهنم  نمی آورم گفت: چقدر خوب بود که امروز به صورت دیگری مجلس کارش را شروع می کند و اگر با توجه به اینکه امروز روز دوازده بهمن است مجلس به گونه ای دیگر عمل می کرد که همواره در ذهنمان می ماند.

کوثری تاکید کرد: اگر هیئت رییسه به این نتیجه نرسیده بود که استیضاح به وقت دیگری موکول شده است پس در جلسه گذشته حتماً نام مخالف و موافق را نام نویسی می کرده اند.

لاریجانی خطاب به کوثری گفت: در بحث استیضاح مخالف و موافق نداریم و طبق آیین نامه فقط نمایندگان استیضاح کننده و دولت صحبت می کنند.

پایان پیام/
 

کد خبر 16589

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha