شهید کاوه، نماد شجاعت و پایمردی

شهید محمود کاوه، نماد شجاعت و پایمردی، سرداری که رهبر معظم انقلاب، بارها به خصوصیات اخلاقی این شهید پرداخته اند، سرداری که در دل کویر متولد شد و دلی بزرگ داشت به وسعت کویر.

خبرگزاری شبستان// خراسان جنوبی

 

تقویم را که ورق می زنی می بینی در قسمت مناسبت های آن نوشته شده است" شهادت سردار لشکر محمود کاوه، فرمانده لشکر ویژه شهدا(1365 ش).

 

اولین چیزی که در ذهنم مرور می شود دیداری بود که سال ها پیش به اتفاق دانشجویان دانشگاه بیرجند با پدر و مادر این شهید در روستای بیهود قاین، در زادگاه شهید کاوه داشتیم.

 

سعی می کنم تا از زندگی و شهادت این شهید اطلاعاتی کسب کنم و به نوعی در ادای دین خود به شهدا به اندازه یک خبر نقشی داشته باشم.

 

مطالب زیادی پیدا می شود اما برخی مطالب که در سایت های معتبر نیز درج شده است محل ولادت شهید کاوه را " مشهد مقدس" ذکر کرده اند در حالی به گفته پدر و مادر این شهید بزرگ، محمود کاوه در سال ۱۳۴۰ در شهر قاین به دنیا آمد. پدرش از کسبه مشهدی بود اما اصالتشان به دهستان بیهود از توابع قاین بر می گشت.

 

کاوه از جمله افرادی بود که در دوران شاهنشاهی به لحاظ اینکه مقلد سید روح‌الله خمینی بود و با روحانیونی همچون سید علی خامنه‌ای، سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد ارتباط داشت.

 

شرکت در کلاس های درس حاج سیدعلی آقا

وی بعد از اتمام دوره راهنمایی، به کسب علوم دینی در حوزه علمیه پرداخت. مدتی بعد به این نتیجه رسید که اگر با اخذ مدرک پایان دبیرستان وارد حوزه شود، موفق‌تر خواهد بود.

 

وی در کلاس های درسی مسجد جواد و امام حسن مجتبی(ع) بخصوص کلاس های آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان با عنوان حاج سید علی آقا شناخته می‌شد شرکت می‌کرد.

 

در پخش اعلامیه‌های امام خمینی (ره) چه در درون دبیرستان و چه در محیط‌های دیگر تلاش می‌نمود و در درگیری ها با ماموران حکومت و راهپیمایی‌ها به همراه پدر، فعالانه شرکت می‌جست. سخنرانی‌های آیت الله خامنه‌ای تاثیر فراوانی روی او گذاشت.

 

با پیروزی انقلاب اسلامی وی جزو اولین عناصری بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد پیوست و پس از گذراندن یک دوره آموزش 6 ماهه چریکی، به آموزش نظامی نیروهای سپاه و بسیج پرداخت.

 

شهید کاوه پس از آن برای حفاظت از بیت شریف حضرت امام خمینی(ره) در یک مأموریت 6 ماهه به تهران عزیمت کرد و با آغاز جنگ تحمیلی به همراه تعدادی از نیروهای خراسان به جبهه‌های جنوب اعزام شد. مدتی بعد به علت نیاز شدیدی که پادگان به مربی داشت او را برای آماده‌ سازی و آموزش نیروها به مشهد فراخواندند.

 

علی رغم اینکه برای آموزش نیروها اهمیت بالایی قایل بود و مسئول مستقیم او به دلیل کمبود نیرو به حضور شهید کاوه برای آموزش نیروها تأکید داشت اما این شهید بزرگوار در اولین فرصت با جلب رضایت فرمانده پادگان، به کردستان که در آن زمان توسط عناصر ضدانقلاب دچار مشکلات و آشوب شده بود عزیمت کرد.

 

وی که به همراه تعدادی از نیروهای پاسدار جهت آزادسازی شهر "بوکان" وارد کردستان شده بود به دلیل لیاقتها و مهارتهایی که داشت در همان ابتدا به عنوان فرمانده یک گروه 12 نفره انتخاب شد و پس از چندی به سمت فرماندهی عملیات سپاه سقز منصوب شد و در این زمان با ناباوری همگان همراه تعداد کمی نیرو، عملیات آزادسازی منطقه مرزی "بسطام" را طرح‌ ریزی و 45 کیلومتر جاده مرزی را طی یک مرحله و در عرض 24 ساعت در قلب منطقه تحت نفوذ ضدانقلاب آزاد نمود.

 

وی و همرزمانش با عملیات پی‌درپی مزدوران استکبار را در منطقه منفعل و مستاصل نمودند تا جایی که ضدانقلاب در اوج استیصال و درماندگی برای زنده یا مرده او جایزه تعیین کرد.

 

به دنبال عملیات سرنوشت‌ساز نیروهای سپاه در محورهای مختلف کردستان و همزمان با تشکیل "تیپ ویژه شهدا" که فرماندهی آن برعهده شهید ناصر کاظمی بود، شهید کاوه نیز به عنوان فرمانده عملیات این تیپ انتخاب شد.

 

حضور شهید کاوه باعث موفقیت های پی در پی شد و آوازه تیپ ویژه شهدا، آنچنان ضدانقلاب را متحیر ساخت که به کلی روحیه خود را از دست داده و در مقابل هر حمله آنها فرار را بر قرار ترجیح می‌دادند و می‌دانستند که مقاومت در مقابل این یگان جز خسارت و نابودی ثمری نخواهد داشت.

 

آزادسازی سد بوکان و جاده 47 کیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین دژ به تکاب، پاکسازی منطقه کیلر و اشتوزنگ، آزادسازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت که به عنوان مرکزیت و نقطه ثقل ضدانقلاب به شمار می‌آمد و منجر به انهدام مرکز رادیویی آنها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه "آلواتان"و آزادسازی زندان "دوله ‌تو" و کشتن بیش از 750 نفر از ضدانقلاب گردید از جمله دهها نبرد تهاجمی بود که توسط شهید کاوه و همرزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح ریزی و اجرا شد.

 

شهید کاوه که پس از شهادت سرداران شهید ناصر کاظمی، محسن گنجی‌زاده و سرلشکرمحمد بروجردی در خرداد 1362 رسماً به فرماندهی تیپ منصوب شده بود، با تلاش همه جانبه برای آموزش، سازماندهی و آماده ‌سازی نیروها از هیچ کوششی دریغ نورزید و سرانجام در دهم شهریورماه سال 1365 در عملیات کربلای 2 بر اثر اصابت مستقیم گلوله تانک به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

پدر شهید کاوه در هنگام مراسم تشییع پیکر فرزند، درخواست‌ حجت‌الاسلام‌ طبسی‌ تولیت‌ آستان‌ قدس ‌رضوی‌ را مبنی‌ بر اینکه‌ پیکر شهید محمود کاوه‌ در حرم‌ مطهر حضرت‌ رضا(ع‌) و یا در یکی‌ از حجره‌های ‌ مخصوص‌ حرم‌ دفن‌ شود نپذیرفت‌ و گفت‌: " پسرم ‌باید مثل بقیه بسیجی ها و در کنار آنها دفن شود"

 

محمود زمان انقلاب شاگرد ما بود اماحالا استاد ما شد این جمله رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای است که بارها در توصیف سردار شهید کاوه ستاره کردستان گفته اند.

 

گوشه‌ای از وصیتنامه شهید

دشمن باید بداند و این تجربه را کسب کرده باشد که هر توطئه‌ای را که علیه انقلاب طرح‌ریزی کند، امت بیدار و آگاه با پیروی از رهبر عزیز، آن را خنثی خواهد کرد. آینده جنگ هم کاملاً روشن است که پیروزی نصیب رزمندگان اسلام خواهد شد و هیچگاه ما نخواهیم گذاشت که خون شهیدانمان هدر رود...

 

 

پایان پیام/
 

کد خبر 167934

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha