حجم منابع آب حوضه کارون و زاینده‌رود به نصف رسید

کریمی گفت: سطح آب حوضه کارون از هشت میلیارد مکعب به ۴.۹ میلیارد مکعب و حجم آب زاینده‌رود نیز از ۲.۳ میلیارد مکعب به یک میلیارد مکعب کاهش یافته که این زنگ خطری برای استفاده درست از منابع آبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال و بختیاری، فردوس کریمی روز (چهارشنبه ۱ شهریور) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت که در سالن شهید مردانی استانداری برگزار شد، با بیان اینکه اشتغال در شمال استان تا حد زیادی به پشتوانه تامین آب بوده است، افزود: در جنوب استان حجم آبی به لحاظ برداشت بی‌رویه از مخازن ۵۶۰ میلیون متر مکعب منفی است و دیگر توان برداشت بیشتر از این مخازن نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در ادامه به پروژه‌های آبرسانی استان نیز اشاره کرد و گفت: طرح آبرسانی بن‌ به بروجن، باباحیدر، گهرو و آقبلاغ در دست اقدام است اما به دلیل نیاز به تامین اعتبار با چالش‌هایی روبرو شده و برای تکمیل نیازمند ۴۵ میلیارد تومان اعتبار است. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در خصوص سد شهدای چشمه‌علی نیز اظهار داشت: طبق سیاست‌گذاری‌ها باید آب از چهارمحال و بختیاری به رفسنجان انتقال داده می‌شد و چندین سال طول کشید تا نشان دهیم حجم آب کاهش یافته و ظرفیت انتقال وجود ندارد و برای سد شهدای چشمه‌علی تخصیص اعتبار صورت گرفت.
کریمی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب بن به بروجن به‌زودی تکمیل می‌شود، افزود: این طرح از سال ۹۱ آغاز شده و در حال حاضر مراحل نهایی را طی می‌کند، تا کنون یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و در صورت تامین اعتبار نهایی آبان‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: طرح سد باباحیدر نیز در حال تکمیل نهایی است و نیمه آبان‌ماه وارد مدار می‌شود، سد گهرو در حال اجرا است و طرح آقبلاغ و تلمبه‌خانه ناغان نیز به مناقصه رفته‌ و به‌زودی وارد فاز اجرایی می‌شود.
کریمی با اشاره به ۹۴ کیلومتر لایروبی در سال گذشته، خاطر نشان کرد: کمبودهایی که در حوزه آب وجود دارد، ناشی از بی‌ برنامگی‌ها در سال‌های متمادی است.
کد خبر 1621429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha