قدیمی‌ترین نسخه قرآن در آفریقا جنوبی متعلق به بیش از200 سال پیش

یک نسخه قدیمی قرآن متعلق به بیش از 200 سال پیش در مسجدی در منطقه تاریخی بوکاپ در کیپ تاون نگهداری می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الشروق، مسلمانان در کیپ تاون در آفریقای جنوبی، نسخه دست نویس قرآن کریم متعلق به بیش از 200 سال پیش را در اختیار دارند. این نسخه توسط یک امام جماعت اندونزیایی نوشته شده است که در دوره اشغال جنوب آفریقایی توسط هلندی به این منطقه تبعید شده بود.


این نسخه قرآن کریم در مسجدی در منطقه تاریخی بوکاپ در کیپ تاون نگهداری می شود.


این نسخه قرآن معروف و شناخته شده نبود، «محمد علی» روزنامه نگار بی بی سی در کیپ تاون درباره داستان پیدا کردن این قرآن می گوید: بناها این نسخه قرآن را در یک کیسه کاغذی در اتاق زیر شیروانی در مسجد این شهر هنگام تعمیرات آن در دهه 1980 پیدا کردند.


علی می گوید: عبدالله بن القاضی عبدالسلام معروف به توان گورو، امام جماعت اندونزیایی با یک کشتی باری به عنوان یک زندانی سیاسی از جزیره تیدور در اندونزی در سال 1780 به کیپ تاون رسید. تبعید به این منطقه مجازات وی برای پیوستنش به جنبش مقاومت استعماری هلند بود. در هنگام زندانی شدن در جزیره روبن که نلسون ماندلا، رهبر آفریقای جنوی در آن زندانی بود، قرآن را از حفظ نوشت.


بناها همچنین یک صندوق از متون دینی نوشته توان گورو را کشف کردند. این نسخه قرآن به خط عرببی واضح با مرکب سیاه و قرمز نوشته شده است و درحال حاضر در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.


مسلمانان در این شهر و علمای آنها سه سال وقت صرف کردند تا صفحات نسخه را مرتب کنند، زیرا صفحات آن شماره گذاری نداشت. شماره گذاری صفحات برای حفظ این اثر گرانبها انجام شد.
این نسخه قرآن هنوز در اولین مسجد که توسط توان گورو در سال 1794 ساخته شده است، به نمایش گذاشته می شود. این مسجد، اولین مسجد در آفریقای جنوبی به شمار می آید.


تلاش‌هایی برای سرقت این نسخه قدیمی صورت گرفته است، به همین دلیل در یک محفظه نسوز و ضدگلوله قرار دارد.


توان گورو همچنین یک کتاب درسی به زبان عربی با عنوان «معرفت ایمان و دین» به عنوان راهنمای اعتقادات اسلامی تالیف کرد و مسلمانان در کیپ تاون بیش از 100 سال است که از آن برای یادگیری مبانی اسلام استفاده می کنند.


توان گورو، مسلمانی از نژاد اندونزیایی مالایی است، وی یک زندانی سیاسی و تبعیدی در زندان آفریقای جنوبی بود که به گسترش دین اسلام و حفاظت از گسترش آن کمک کردند.


مسلمانان تاکنون نزدیک به پنج درصد از ساکنان کیپ تاون را تشکیل می دهند. اما اسلام همچنان در اقلیت است. تعداد جمعیت مسلمانان در آفریقای جنوبی بیش از دو میلیون نفر است.


هلند و انگلیس به طور ناخواسته در ورود اسلام و گسترش آن در جنوب آفریقا نقش داشتند، نخستین مسلمانانی که به این کشور رسیدند، گروهی از مهاجرانی بودند که از قرن 17 تا نیمه قرن 19 از هلند مهاجرت کردند و از مسلمانان صنعتگر، زندانیان و تبعیدیان سیاسی بودند.


نخستین مسجد در جنوب آفریقا در سال 1665 میلادی در محله مالزیایی کیپ تاون تاسیس شد. در این کشور بیش از 500 مسجد وجود دارد. دهها مدرسه اسلامی و تعداد زیادی مدرسه حفظ قرآن ساخته شده است و موسسه شریعت اسلامی در منطقه کیپ و بخش مطالعات اسلامی در دانشگاه دوربان و وست ویل تاسیس شده است.

 

کد خبر 1621510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha