بهره مندی 1162 خانوار عشایری خراسان جنوبی از پروژه های هفته دولت

ابراهیمی گفت: همزمان با هفته دولت ۱۵ پروژه عشایری با هزینه کرد چهار میلیارد و 476 میلیون تومان برای برخورداری یک هزار و 162خانوار عشایری افتتاح می‎شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمد ابراهیمی امروز (5 شهریور) در نشست خبری هفته دولت اظهار کرد: کمتر از دو درصد عشایر کشور را در استان داریم اما با این وجود 25 درصد تولیدات دامی و 35 درصد صنایع دستی کشور دسترنج عشایر خراسان جنوبی است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه استان به جهت اقلیم خشکی که دارد حدود 10 درصد جمعیت آن عشایر هستند، گفت: بیشتر این عشایر در حاشیه مرز و 35 درصد در شهرستان های غیرمرزی اما کویری زندگی می کنند.

ابراهیمی با اشاره به وجود 17 هزار و 282 خانوار عشایری استان و 72 هزار و 267 نفر عشایر در خراسان جنوبی، گفت: 58 طایفه مستقل هستند که 34 درصد دام استان را دارند.

وی گفت: این جمعیت کم عشایر استان نقش پررنگی در حوزه های اقتصادی دارند، در بحث فرهنگی اصالت فرهنگی خود را حفظ کرده اند و در اقتصاد مقاومتی که آسیب پذیرترین قشر هستند اما مقاومت آنها زیاد بوده است و در حوزه امنیت همیار نیروهای امنیتی در مرزها و کویر نقش آفرینی می کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه دو نوع خدمات مستقیم و غیرمستقیم داریم، گفت: آبرسانی سیار، مرمت قنوات، تیغ زنی ایل راه ها و چشمه سازها به عنوان وظایف و خدمات مستقیم است و به صورت غیر مستقیم هم برای اشتغال پایدار، آموزش ها و بیمه عشایر خدماتی ارائه می دهیم.

ابراهیمی افزود: همزمان با هفته دولت ۱۵ پروژه عشایری از جمله احداث آب انبار، تلمبه بادی، انتقال آب، چاه مالداری، بندهای خاکی و بازگشایی راه‌ها با هزینه کرد چهار میلیارد و 476 میلیون تومان برای برخورداری یک هزار و 162 خانوار عشایری افتتاح می‎شود.

وی با بیان اینکه بیشتر پروژه های عشایری در شهرستان های خوسف، سربیشه، قاین، درمیان و نهبندان و سرایان قابل افتتاح است، گفت: همزمان با این هفته یک پروژه هم کلنگ زنی خواهد شد.

ابراهیمی با بیان اینکه در حوزه آبرسانی سیار ما تعطیلی نداریم، گفت: از ابتدای امسال 160 هزار مترمکعب برای هفت هزار و 600 خانوار عشایری آبرسانی انجام داده ایم که موجب رضایتمندی عشایر شده است.

وی با بیان اینکه در استان هشت هزار و 300 کیلومتر تیغ زنی ایل راه داریم، اضافه کرد: متاسفانه تنها یک گریدر فعال داریم که سالی دو بار این مهم را انجام می دهیم که موجب نارضایتی است لذا درصدد خریداری گریدر هستیم.

 مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: سه پروژه آبرسانی از محل اعتبارات ملی در دستور کار است، پروژه آبرسانی محله شهدای عشایر زیرکوه برای بهره مندی 39 محله عشایری و 620 خانوار انجام شد که بزرگترین پروژه عشایری در سطح کشور بود.

وی از توزیع یک هزار و 650 پنل خورشیدی بین عشایر استان خبر داد و گفت: پروژه آبرسانی شهدای عشایر زیرکوه در ۳۹ محله، چاه مسافر طبس، پروژه آبرسانی خواجه منجیکوه و چاه زرد نهبندان هر کدام در ۱۴ محله درحال اجرا است.

کد خبر 1621868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha