انقلاب اسلامی رشادت های عشایر را فراموش نمی کند

معاون حوزه هنری کشور گفت:امروز انقلاب اسلامی رشادت های عشایر را که سرشار از ایثار واز خودگذشتگی بوده را فراموش نکرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، رویداد فرهنگی و هنری«پسینی با عشایر» با حضور سعید لشگری، معاون راهبری استان های حوزه هنری کشور، عشایر منطقه و جمعی از هنرمندان عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه سرگچینه بویراحمد برگزار شد.

در این برنامه که در بهون عشایری ایلیاتی های این منطقه برگزار شد برنامه های متفاوت فرهنگی و هنری از جمله شاهنامه خوانی،  آواز یاریار، تبیین فرهنگ عشایری و کوچ و پخش نماهنگ هایی با موضوع حماسه در فرهنگ عشایر اجرا شد.

اکران مستند «بهون عزا» که با حضور اهالی منطقه عشایری سرگچینه تولید شده بود و به دلیل فقدان امکانات دیجیتال و عدم دسترسی به تلویزیون نتوانستند آن را از شبکه های ملی و استانی ببینند، از دیگر برنامه های این رویداد بود.

مستند بهون عزا با  موضوع عزاداری محرم در عشایر بویراحمد تولید و از شبکه اول سیما و شبکه استانی دنا پخش‌ شده بود که این فیلم مستند در منطقه عشایری سرگچینه اکران شد و مورد استقبال عشایر قرار گرفت.
 

معاون راهبری استان های حوزه هنری در جمع عشایر سرگچینه گفت: برخی از شب ها از هزاران شب با ارزش تر است و این شب یکی از آن شب هاست که برای من کمتر تکرار می شود.

سعید لشگری افزود: ما مردمان این دیار را به سخاوت، بزرگی و رشادت می شناسیم که این مسئله مهمی است وقتی که حداقل های زندگی را دارند ولی دل آنها همچون دریا وسیع و پر از ایمان است که در زندگی و حیات آنها تجلی دارد.

معاون راهبری استان های حوزه هنری با بیان اینکه در 100 سال اخیر زندگی مردم این منطقه با رشادت همراه بوده است، گفت: دیداری مقام معظم رهبری با عشایر داشتند که خلاصه آن را می توان در این بیان گفت که امروز انقلاب اسلامی رشادت های عشایر را که سرشار از ایثار واز خودگذشتگی بوده را فراموش نکرده است.

وی با اشاره به ثبت و ضبط وقایع مهم عشایر، تصریح کرد: برای 100 سال آینده حماسه های عشایر در انقلاب و دفاع مقدس باید ثبت و ضبط شود و همچنین ایثار و فداکاری های زنان عشایر که سرشار از عفت، حیا و پاکدامنی هستند هم باید ثبت و ضبط شود.

لشگری اضافه کرد: انسان در این جمع و مکان که گوهر فرهنگ، انسانیت و شرافت در آن موج می زند آرامش می گیرد.

رئیس حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آئین گفت:  عشق به ایران و اهل بیت (ع) از خصوصیات بارز عشایر است.

شریف اسلامی افزود: صفحات تاریخ پر است از حماسه های عشایر در دفاع از کشور و در طول تاریخ این عشایر بودند که هرگاه ایران مورد هجوم بیگانگان و دشمنان خارجی قرار می گرفت، دلاورانه جان در طبق اخلاص می گذاشتند و از سرزمینشان دفاع می کردند.

اسلامی گفت:  عشایر این دیار از دفاع در برابر حمله اسکندر تا جنگ با عثمانی ها و مبارزه با استبداد و استعمار و رژیم بعث  نقش اساسی داشتند.

رئیس حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:  اوج حماسه های عشایر استان در دفاع مقدس بود که در همان روزهای نخست جنگ با تفنگ برنو به جبهه ها شتافتند و از وطنشان در برابر دشمن بعثی دفاع کردند و در این راه حدود ۸۰۰ شهید تقدیم ایران اسلامی کردند.

کد خبر 1622001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha