«غم گندم،رنج نان» حکایت این روزهای گندم‌کاران فارس

عدم شفافیت و پرداخت نکردن به موقع بهای گندم؛ داستان این روزهای کشاورزان فارس است که به یک دغدغه برای آنان تبدیل شده است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ آمنه سپهر

دستان پینه بسته اش حکایت جدال او با زمین های زمختی است که به امید رویش خوشه های طلایی گندم هرگز دست از تلاش برنداشت.
 
قامتش خمیده تا محصولاتش قد بکشد و بشود نانی که به سفره میلیون ها ایرانی برکت  ببخشد ، حالا همین کشاورزی که دغدغه تامین نان میلیون ها ایرانی را داشت خودش سرشار از دغدغه های ریز و درشت شده است، دغدغه هایی که با پرداخت نشدن به موقع دسترنج خود او را با چالش های سرسام آور قیمت های نهاده ها برای سال زراعی جاری روبرو و عدم نقدینگی و قیمت پایین خرید تضمینی گندم باعث شده تا انگیزه ای برای کشت در سال زراعی جاری نداشته باشد. 

 مطالبات پرداخت نشده، انتظار بی حاصل گندمکاران به دلیل عدم تحقق وعده های دولت و اصلاح نشدن قیمت دسترنج کشاورزان، این روزها به موضوع مهم تولید کنندگان این محصول استراتژیک در کشور و استان فارس تبدیل شده است، این قشر زحمت کش که بدلیل رنج‌های بی‌شمار، کاشت، داشت و برداشت  قامتشان خمیده است نمی دانند که آیا کورسوی امیدی برای اصلاح بهای گندمی که با خون دل بر سر سفره مردمان کشور می‌گذارند وجود دارد یا خیر.

این در حالیست که هنوز برخی از گندم کاران با تحویل گندم تولیدی خود به دولت همچنان چشم انتظار پرداخت مطالبات شان هستند.

دغدغه نرخ جدید گندم که این روزها اکثریت رسانه ها را تحت الشاع خود قرار داده بعنوان یک پرونده خبری همچنان باز است و به سوژه داغ رسانه ها تبدیل شده است.

دغدغه تعیین نرخ جدید بهای گندم که همچون‌ تازیانه بر گُرده کشاورزان می‌نشیند انگار برای متولیان تازگی ندارد چرا که آنان اعلام میکنند نرخ ۱۵ هزار تومانی گندم عادلانه است. 

نرخی که نشان میدهد شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک بخش کشاورزی همچنان بر آن پافشاری و تاکید دارند. 

همین پافشاری شورای قیمت گذاری گندم برای ثابت ماندن نرخ ۱۵ هزار تومانی گندم، کار را به جایی رسانده که بنیاد ملی گندم‌کاران هشدار داده که در صورت عدم تعین تکلیف نرخ جدید تضمینی گندم، از شورای قیمت گذاری به سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد. 

«غم گندم،رنج نان» حکایت این روزهای گندم‌کاران فارس

همین موضوع عمق فاجعه یک بام و دو هوای شورای قیمت گذاری و گندمکاران را نشان می‌دهد. 

در کنار همه مصائب کشاورزان که با به صدا درآمدن‌ ناقوس خشکسالی و مصیبتی به نام کم بارشی ها در فارس رخ داده، خسارت های سنگینی به پیکر کشاورزی این استان وارد و در همین سال زراعی جاری در بخش های مختلفی از استان فارس خصوصا در مناطق جنوبی این استان مزارع کشت دیم گندم خسارت صدرصدی دیدند و در واقع نان گندمکاران این خطه از فارس آجر شد. 

بسیاری از کشاورزان هم به امید افزایش بهای گندم، زمینهای زراعی خود را به زیر کشت گندم بردند تا بتوانند با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم بدهی های  جا مانده از ضرر و زیان های ناشی از صیفی جاتشان را بپردازند اما معادلات کشاورزان بهم ریخت و نه تنها نرخ تضمینی گندم تغییر نکرد بلکه مطالباتشان هم نصف و نیمه تاکنون پرداخت نشده است. 

گندمکاران دارابی در پی مطالبات خود

ماجرای غم انگیز دسترنج گندمکاران استان فارسی زبان گلایه این قشر از جامعه را باز کرده است، همین چند روز گذشته بود که جمعی از کشاورزان گندم کاری دارابی در مقابل فرمانداری ویژه این شهرستان تجمع کردند و در اعتراض به وضعیت پرداخت نشدن بهای گندم خود توسط دولت، با حمل پلاکاردهای حاوی نوشته های اعتراضی مراتب انتقاد خود را به تصویر کشیدند.

آنان ضمن درخواست پرداخت بهای گندم خود توسط دولت، معتقد بودند که اگر حتی نرخ گندم به کیلویی ۲۰ هزار تومان هم برسد دردی از آنان دوا نمیکند، این در حالیست که این قشر زحمتکش به کیلویی ۱۷ هزار تومان هم راضی هستند که محصولشان را به دولت بفروشند، ولی شوربختانه این نرخ نیز تعیین نشده است.

«غم گندم،رنج نان» حکایت این روزهای گندم‌کاران فارس

ماه‌ها انتظار بی‌حاصل نتیجه عدم تحقق وعده‌ها

در همین رابطه یکی از گندم کاران استان فارسی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حالی که سال بارشی رو به اتمام است و در آستانه شروع فصل بارش سال زراعی جدید هستیم، کشاورزان می‌بایست اقدامات لازم برای کاشت محصول استراتژیک گندم را شروع کنند، اما متاسفانه طلب کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم سال قبل هنوز وصول نشده است.

وی که یکی از کشاورزان منطقه لارستان است، با تصریح این نکته مهم که بانک‌های عامل پرداخت بهای گندم، مطالبات دیون بانکی را از همین کشاورزان با اخذ کارمزد و جرایم دیرکرد تعویق پرداخت وصول می‌کنند، ابراز کرد: عدم پرداخت به موقع بهای گندم و عدم شفافیت قیمت تضمینی خرید این محصول نه تنها شرعاً محل ایراد  بلکه به لحاظ تضمین امنیت غذایی در سال زراعی آینده چالش‌هایی را در پی خواهد داشت‌.

این گندمکار استان فارسی که خود دانش آموخته بخش کشاورزی است، بیان داشت: با توجه به نرخ تورم و قیمت جهانی گندم، انتظار میرفت سیاست های شورای نرخ گذاری جهت افزایش ضریب امنیت تولید محصول استراتژیک، متناسب با تورم جاری باشد زیرا که هزینه های تولید این محصول متاثر از تورم، افزایش چشمگیری داشته و صرفه‌ حداقلی اقتصادی برای تولید کننده انگیزه کاشت را از بین برده و خطر وابستگی بیشتر به واردات را افزایش خواهد داد.

یک کشاورز گندمکار از شهرستان داراب نیز با اشاره به فاصله زیاد ارزش دلار و ریال اظهار کرد: با این اختلاف فاحش در حوزه پولی، خطر مهم تری در کمین محصولات زراعی و باغی بخصوص محصول گندم است که انگیزه قاچاق محصولات به خارج از مرزها  را در اذهان عمومی تقویت میکند.

دولت به کشاورزان بسته تشویقی بدهد

این گندمکار دارابی تاکید کرد: لازم است تا متولیان امر نه تنها هر چه سریعتر به پرداخت بهای گندم اقدام نمایند، بلکه جهت تامین امنیت تولید و کاهش جوّ روانی ایجاد شده ارقامی در قالب بسته‌ تشویقی به گندم کارانی که محصول تولیدی را تحویل مراکز خرید داده اند، در نظر بگیرند.

رشد ۵۰ درصدی تولید گندم در فارس

در این میان رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس هم خردادماه سال جاری از رشد حدود ۵۰ درصدی تولید گندم در سال زراعی جاری نسبت به گذشته خبر داده و اظهار کرده بود که بر اساس پیش بینی کارشناسان این سازمان، تولید گندم در سال زراعی جاری رشد ۵۴۴ هزارتنی را تجربه خواهد کرد که ارزش اقتصادی آن، رقمی بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

دهقان پور اعلام کرده بود که ارزش اقتصادی این میزان تولید در گندم آبی حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال و در گندم دیم ۳۱ هزار میلیارد ریال است.

وی، سطح زیر کشت گندم آبی در استان فارس نسبت به سال گذشته را با افزایش ۸ درصدی عنوان کرده بود که با سطح زیر کشت گندم دیم در این استان تقریبا برابری می کند.

«غم گندم،رنج نان» حکایت این روزهای گندم‌کاران فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه پیش بینی کرده بود که سطح قابل برداشت گندم دیم نسبت به سال گذشته ۷۱درصد افزایش داشته باشد.

در همین رابطه تلاشهای خبرنگار ما برای گفتگو با محمد جواد عسکری رییس کمیسیون‌کشاورزی،آب و منابع طبیعی بی نتیجه ماند و تماس های مکرر و پیامک های ارسالی وی هیچ جوابی در پی نداشت. 

با وصف این توضیحات به نظر می رسد که انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول استراتژیک در سال آینده کمتر شود چرا که آنان برای سال زراعی جدید نیازمند نقدینگی برای تامین هزینه های خرید بذر، کود و آماده سازی زمین هستند. 

البته دو روز پیش وزیر جهاد کشاورزی گفته قرار است تا چند روز آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات کشاورزان پرداخت و تا پایان شهریورماه سال جاری نیز تمام مطالبات گندم‌کاران پرداخت شود. 

امید می‌رود این وعده نیز مثل وعده پرداخت ۲۴ ساعته مطالبات گندمکاران کشدار نشده و بیش از این رنج کشاورزان مضاعف نشود.

کد خبر 1622011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha