الگوسازی کشاورزی دانش بنیان را مبتنی بر تحقق شعار سال در دستور قرار داده ایم

ابراهیم زاده موسوی گفت: افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و به تبع آن افزایش ثروت و امنیت زیستی در کشور را خواهیم بود زیرا باید منابع طبیعی پایدار داشته باشیم، استفاده از بیابان و بهره بردای بهینه از منابع آبی را بیاموزیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز، سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی روز دوشنبه در حاشیه آیین افتتاح نمایشگاه تخصصی کشاورزی و امنیت غذایی و زیستی دانش بنیان در کرج افزود: برنامه قرارگاه امنیت غذایی و زیستی دانش بنیان استان البرز بیشتر بر روی تقویت پایه های کشاورزی دانش بنیان کشور متمرکز شده است.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه های اصلی در این قرارگاه تمرکز بر نفوذ دانش در بخش کشاورزی مرتبط با نهاده ها همچون تولید سم، بذر و کود، افزودنی ها و آنچه که منجر به رشد گیاه و تولید دام و تثبیت خاک هست.

وی گفت:‌به دنبال اجرای این برنامه شاهد افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و به تبع آن افزایش ثروت و امنیت زیستی در کشور خواهیم بود زیرا باید منابع طبیعی پایدار داشته باشیم، استفاده از بیابان و بهره بردای بهینه از منابع آبی را بیاموزیم.

ابراهیم زاده موسوی با بیان اینکه تمام برنامه های ما در قرارگاه امنیت غذایی حول این محورها است، افزود: کشور ما در بذور هیبرید وابستگی زیادی به خارج از کشور دارد که اکنون در دانشکدگان و قرارگاه امنیت غذایی به شدت بر روی تولید بذور هیبرید به خصوص در حوزه سبزی و صیفی کار می کنیم زیرا بیشترین وابستگی کشور در حوزه سبزی و صیفی است.

وی با اشاره به اینکه در هفته های اخیر از ۲ رقم بذر خربزه و ملون در این دانشکدگان رونمایی و به مرحله تجاری سازی رسیده، اظهار کرد: همچنین تولید بذر هیبرید گوجه فرنگی و خیار را آغاز کرده ایم زیرا این بذور وارداتی و به شدت ارزبَر هستند.

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به رونمایی تعداد زیاد دیگری از این بذور تا ۲ یا سه سال آینده اشاره کرد و گفت: در حوزه تجهیزات ماشین آلات کشاورزی نیز دانشکدگان اقدامات مناسبی داشته تا از منابع عالی خاک استفاده بهینه کرده و گیاه تغذیه بهتری داشته باشد که این موارد نیز در این نمایشگاه عرضه شده است. با دانش بنیانی تولیدات کشاورزی کشور تا ۳۵۰ میلیون تن افزایش می یابد

ابراهیم زاده موسوی در ادامه با بیان اینکه از ۱۳ تا ۱۴ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور ۱۲۵ میلیون تن غذا تولید می شود، اظهار کرد: می توان با همین امکانات و در عین اینکه منابع کشور را به صورت پایدار حفظ می کنیم بیش از ۳۵۰ میلیون تن غذا با کشاورزی دانش بنیان تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه با کشاورزی دانش بنیان به دنبال تحقق این هدف هستیم، گفت: این نمایشگاه یک نمونه کوچکی از اقدامات انجام گرفته در حوزه دانش بنیان است. وی افزود: هم اکنون در سطح دانشکدگان ۳۶ شرکت دانش بنیان و در البرز بیش از ۲۸۰ شرکت دانش بنیان فعال هستند. 

کد خبر 1622082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha