آران و بیدگلی‌ها ۱۲۰ هزار قرص نان سنتی «عباسعلی» در مرز مهران طبخ می‌کنند

مسئول موکب «سیزده ساله کربلا» آران و بیدگل از طبخ بیش از ۱۲۰ هزار قرص نان سنتی آیینی «عباسعلی» ویژه زائران اربعین حسینی در مرز مهران خبر داد.

«ابراهیم عباسیان»  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: در آستانه اربعین حسینی، موکب سیزده ساله کربلا جهت طبخ ۱۲۰ هزار قرص نان سنتی آیینی «عباسعلی» ویژه زائران اربعین از آران و بیدگل به مرز مهران در استان ایلام اعزام شده است.

مسئول موکب «سیزده ساله کربلا»  آران و بیدگل افزود: این موکب، طی چهار سال گذشته یک هفته قبل از اربعین حسینی به مرز مهران اعزام می شود و تا سه روز پس از اربعین در مسیر زوار در مهران اقدام به طبخ این نان سنتی آیینی می کند.

عباسیان افزود: نان عباسعلی که مختص شهرستان آران و بیدگل است از ۱۴ ماده مغذّی شامل آرد، شکر، کنجد، سیاه دانه، زعفران، زرد چوبه، زنجبیل، روغن و… تشکیل شده است.

مسئول موکب «سیزده ساله کربلا»  آران و بیدگل ادامه داد: یک قرص نان شیرین عباسعلی به دلیل مواد ترکیبی، انرژی و کالری و ماندگاری بالای آن یک وعده غذایی کامل و بهترین و سالم ترین غذا برای مسافرین و زائرین است. پخت این نان در تمام ایام سال و کیفیت مطلوب آن موجب شده که به عنوان مهم ترین سوغات شهرستان آران و بیدگل محسوب شود.

آیین پخت نان سنتی عباسعلی از جمله آیین های سنتی مذهبی ویژه ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) است و این نان ویژه شهرستان آران و بیدگل بوده و غالبا به صورت نذری طبخ می شود. این آیین در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به شماره ۱۲۰۰ در فهرست آثار معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
 

کد خبر 1622160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha