نقش مسجد در رونق پیاده‌روی اربعین/شبکه‌سازی مهمترین اثر اعزام زائر از مسجد به زیارت اربعین است

حجت‌الاسلام گلزاده، با بیان اینکه یک وجه از اربعین حسینی به تعامل و نقش‌آفرینی مساجد در ارایه خدمات تبلیغی به زائران باز می گردد، گفت: شبکه‌سازی مهمترین اثر اعزام زائر از مسجد به زیارت سیدالشهدا (ع) است.

حجت‌الاسلام «صادق گلزاده» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه مسجد در جامعه اسلامی محور عبادت، اجتماع، تعامل، مشارکت، همفکری،  معنویت، بسیج، ظرفیت سازی، مقاومت و حرکت به سوی آینده است، اظهار کرد: این جایگاه برگرفته از نگاه قرآنی و آن رویکردی است که ائمه اطهار (ع) در طول تاریخ چراغ راه ما قرار داده اند.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم افزود: این سیره در ادوار مختلف نسبت به مسجد در جوامع مسلمان وجود داشته است و پس از اهل بیت (ع) و در زمان غیبت مرجعیت دینی عهده دار ادامه این راه بودند، امام خمینی (ره) چنان جایگاهی را برای مساجد قایل بود که این جمله تاریخ ساز امام (ره) نصب العین فعالیت های مسجدی قرار گرفت: «مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید».

وی با اشاره به نقش مساجد در طول دوران هشت سال جنگ تحمیلی تصریح کرد: اعزام نیرو به جبهه های جنگ از مساجد بود، از سوی دیگر از شرایط سختی که در آن زمان در سطح کشور وجود داشت به مدد و پشتوانه مسجد گذر کردیم چراکه محور فعالیت در محلات، مساجد بودند و هر مشکل و مساله ای که وجود داشت با محوریت مسجد برطرف می شد.

حجت الاسلام گلزاده ادامه داد: نکته دیگر آن است که مسجد جنبه تبلیغی و تاثیرگذاری فراوانی دارد، در مناسبت های مختلف این مساله را همواره شاهد بوده ایم اما شاید بتوان یکی از اثرگذارترین ابعاد و جنبه‌های تبلیغی مسجد را در طول پیاده روی اربعین جست‌وجو کنیم چراکه مساجد بسیاری از زائران را میزبانی می کنند، همچنین محل اعزام زائران و سفرهای دسته جمعی به زیارت اربعین در مناطق مختلفی از کشور با محوریت مساجد است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تصریح کرد: تصور می کنم امروز بیش از هر زمان دیگری باید این نقش آفرینی مسجد در اربعین حسینی را از معبر رسانه ها منعکس کنیم؛ چراکه مساله فقط اعزام نیست، بلکه مساله تاثیر تربیتی است که افراد اعزام شده از مسجد به این پیاده روی از سفری این چنین معنوی کسب می کنند، اگر قبلا در سطح محلات با یکدیگر دوست بودند بعد از این سفر رفاقت شان بیشتر شده و بهتر می توانند محله را احیا و آباد کنند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: با توجه به آنچه که اشاره شد این سفرهای گروهی برای زیارت اربعین با محوریت مسجد یک اثر بسیار ویژه دارد و آن هم شبکه سازی بین مساجد و مومنین است، راس هرم این شبکه امام مسجد است، در دامنه هرم امت قرار دارند و در نهایت دستاورد عظیم آن که عبارت است از شبکه عظیمی که در این هرم ذیل پیاده روی اربعین محقق می شود.
 

کد خبر 1622396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha