حاکمیت صفات الهی و جلوه‌گری در کربلا نکته قابل تامل در واقعه عاشوراست

کلیجی گفت: حاکمیت صفات الهی و جلوه‌گری آن در صحنه کربلا، عامل ماندگاری عاشورا و بقای آن در تاریخ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، سمیه کلیجی- معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بابل، در مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام)، در جمع طلاب و کارکنان، ضمن اشاره به زیبایی‌های کربلا، از حاکمیت صفات الهی و جلوه‌گری آن در صحنه کربلا سخن گفت و اظهار کرد: شکر نعمت‌های الهی در هر حالتی، یکی از زیبایی‌های کربلاست؛ می‌بینیم امام حسین(علیه السلام) خدا را به جهت اعطای کرامت به واسطه نبوت و تعلیم قرآن و فهم دین، حمد و ستایش می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: صداقت در گفتار و عمل، مصداقی دیگر از جمال کربلا است؛ هماهنگی میان گفتار و عمل و عقیده در تمام مراحل زندگی امام حسین(علیه السلام) به ویژه در صحنه کربلا، جلوه‌گری خاصی دارد که اوج این صفت، در عدم تبعیت با یزید نمایان می‌شود.

کلیجی تصریح کرد: از دیگر مصادیق زیبایی در کربلا، استقلال در عقیده و عمل و عدم تبعیت از جو غالب است، که این ویژگی در پیروان این مکتب نیز دیده می‌شود.

وی با تاکید بر این مسئله که اعتماد و توکل به خداوند، از نمونه‌های زیبایی در کربلا بود، گفت: حس اعتمادپذیری به خداوند و قاطعیت در عمل که موجب عدم تسلیم شدن در برابر ظلم و جور زمان بود، مهم‌ترین ویژگی از زیبایی‌های کربلا است که می‌توان آن را نتیجه شهامت و شجاعت امام دانست که حتی در فرزندان و یاران و اصحاب ایشان این ویژگی وجود داشت.

معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بابل در ادامه افزود: نکته قابل توجه و تامل در حماسه کربلا، حاکمیت عقل، عزت و احساسات است که در واقع نوعی نبرد میان عقل و نفس می‌باشد و می‌بینیم که هرچه از تاریخ می‌گذرد، فهم آن عقل عاشورایی بیشتر می‌شود.

کلیجی در ادامه به عنصر غم و مصیبت در کنار احساسات و عواطف اشاره کرد و گفت: وجود عنصر احساس و عاطفه در کنار عقل از شاهکارهای این واقعه است، که مایه رشد و تعالی روح انسان می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: آنچه که موجب بقا و ماندگاری حماسه کربلا شد، وجود عنصر عزت درکنار تمام مصائب و ناگواری‌ها بود و این وعده الهی است که اهل ایمان از عزت برخوردارند، در حقیقت این‌ها نکاتی است که حضرت زینب(سلام الله علیها) در آن روز دیدند و فرمودند ما رایت الا جمیلا.

کد خبر 1622406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha