احساس امنیت و آرامش مهم ترین ویژگی دولت رجایی و باهنر

حجت الاسلام شاکری گفت: مردم در کنار شهید رجائی و باهنر احساس آرامش و امنیت می کردند چون می دانستند این دو بزرگوار حرف مردم را می زنند و از حق آن ها دفاع می کنند بنابراین یکی از مهمترین مولفه های دولت شهیدان رجائی و باهنر، مردمی بودن و انقلابی بودن و مکتبی بودن آنان بود.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ هشتم شهریور ماه یادآور سالروز شهادت بزرگمردانی است که خدمت جهادی و انقلابی را معنا بخشیدند و در این روز بود که دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال 1360 به دست منافقین کوردل داخلی منفجر شد و دو یار دیرین امام راحل، رجایی و باهنر به شهادت رسیدند.

*رجایی و باهنر؛ مردانی پاکباخته و انقلابی

شهیدان رجایی و باهنر نمونه ای از دولتمردان مردمی و در علم و عمل و تقوا مثال زدنی بودند و واقعه هشتم شهریور همچون واقعه 7 تیر علی رغم خیال باطل دشمنان اسلام که معتقد بودند موجبات منزوی شدن مردم و سقوط نظام را فراهم می آورد باعث رشد و آگاهی و حضور بیشتر فعال مردم در صحنه شد.

سبک زندگی، رفتار و منش شهید رجایی هنوز هم الگوی کسانی است که می خواهند به یک رئیس جمهور ساده زیست، مردمی و ولایتمدار مبدل شوند و نام شهید رجایی با انقلاب اسلامی عجین شده و گویی او نیز همزاد انقلاب بوده است.

موضوعی که در مورد زندگی شهید رجایی وجود دارد نپرداختن به ویژگی های شخصیتی وی در بین نسل جوان امروزی است؛ اخلاص، تقوا، صداقت و ساده زیستی شهید رجایی از جمله ویژگی هایی است که به دست فراموشی سپرده شده و کمتر مسئولی در حال حاضر مانند رجایی، پرکار و ناشناخته است.

شهید دکتر محمد جواد باهنر یکی از این مردان پاکباخته و انقلابی بود که در عرصۀ فرهنگی همانند «علی بن یقطین» رسالت مقدس و بی مانندی بر دوش گرفت و توانست با تاکتیک‌های با فرهنگ شاهنشاهی، نفوذ باستانگرایی و فرهنگ وارداتی غربی، مبارزه ای عمیق داشته باشد و نسل جدید را از خطر آلودگی فرهنگی مصون دارد و زمینه را برای دگرگونی همه جانبه و پدیداری انقلاب آماده سازد.

شهید باهنر در سنگر مطهری ها و بهشتی ها، نهضت فکری انقلاب اسلامی را به ثمر رسانید و نسلی را از تاریکی و اسارت رهانید و زندگانی و شهادت او درس بزرگی به انقلاب داد.

مبارزات و مجاهدت های پیگیر وی، در بقای خط امام و مبارزه با خطوط ملی گرایی و لیبرالیستی مشهور بود و او در کنار یاران امام با این خطوط مبارزه کرد و مقاوم ایستاد و زندگی سراسر مبارزه خود را ختمی خونین داد و به جمع خونین جامگان مکتب حق رفت و طوافی تداوم خط امام را به ارمغان گذاشت و نسل های آینده را به تعلّم از این مکتب فراخواند.

به مناسبت فرارسیدن هشتم شهریور ماه به سراغ یکی از کارشناسان حوزه دین رفیتم تا با شاخصه های دولت انقلابی بیش از گذشته آشنا شویم. گفتگوی خبرنگار شبستان با حجت الاسلام محمد شاکری- امام جمعه فردوس- را به شرح ذیل می خوانید؛

۱-بفرمایید مهم ترین شاخصه دولت شهیدان رجایی و باهنر چه بود؟ در پاسخ به سوال شما باید این مقدمه را عرض کنم که مدت ها بود بین مردم با دولتمردان خودشان فرسنگ ها فاصله افتاده بود و به هیج وجه مردم نمی توانستند با دولتمردان خود ارتباط برقرار کنند و شاید بشود گفت تنها رابطه بین مردم با دولتمردان رابطه مظلوم و ستمدیده با ظالم و رابطه نوکر با ارباب بود.

بعد از انقلاب اسلامی و روی کار آمدن دولت شهید رجائی، با توجه به اینکه شهید رجائی از بین مردم آمده بود و کاملا رنج ها و سختی های مروم را درک می کرد و خود نیز ستم دیده مانند مردم بود این رابطه بین مردم با ایشان به خوبی برقرار شد.

مردم در کنار شهید رجائی و باهنر احساس آرامش و امنیت می کردند چون می دانستند این دو بزرگوار حرف مردم را می زنند و از حق آن ها دفاع می کنند بنابراین یکی از مهمترین مولفه های دولت شهیدان رجائی و باهنر، مردمی بودن و انقلابی بودن و مکتبی بودن آنان بود.

۲- دولتمردان برای ادامه دادن راه از شهیدان رجایی و باهنر چه اقداماتی باید انجام دهند؟ دولت مردمی و انقلابی سیزدهم به خوبی راه و رسم همان دولت شهیدان رجائی و باهنر را ادامه می دهد.

یعنی هم مردمی است که مردمی بودنشان از حضور در بین مردم و گوش کردن حرف های آن ها و طرح و پیگیری لوایحی به نفع مردم معلوم می شود و هم انقلابی است چرا که کارها و نوع روابط بین المللی و دیپلماتیک آنان بر اساس اصول و ارکان انقلاب است.

دولت سیزدهم هم ولایتمدار است چرا که فرمایشات و تذکر های دلسوزانه و خیرخواهانه و مدبرانه ایشان را سرلوحه کارشان قرار می دهند و هم پرتلاش و جهادی است و شبانه روز برای حل مشکلات مردم تلاش  می کنند تا هرچه زودتر مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم، حل و فصل گردد.

۳- چه موضوعی متاسفانه مورد غفلت دولتمردان قرار گرفته است؟ ببینید باید به خواسته های مردم که برای آن انقلاب کردند توجه شود و مردم از ظلم و ستم و دیکتاتوری و فساد حاکم و فرهنگ اجانب و غربی ها و بی توجهی به نظر آنها و رواج فرهنگ غیر اسلامی و غیر اخلاقی به تنگ آمده بودند و این کارها را نمی توانستند تحمل کنند.

هر دولتی که مسئولیتی را می پذیرد باید این خواسته ها را مد نظر قرار دهد و در هر زمانی به بخشی از این خواسته توجه شده و از برخی غفلت شده است لذا نمی توان گفت چه مسئله ای بیشتر مورد غفلت قرار گرفته است چرا که در زمان ها و دولت های مختلف، متفاوت بوده است.

آنچه مهم است دین و مذهب این مردم، استقلال این نظام، نظر مردم یا همان جمهوریت و دموکراسی اسلامی و عزت مردم و نظام و توجه به رفع مشکلاتشان از طریق توجه و تکیه به درون و نیرو و توان داخلی است که همه دولت ها باید به آن توجه کنند.

۴- شاخصه های یک دولت انقلابی و تراز اسلامی چیست؟شاخصه های یک دولت در تراز انقلاب اسلامی را بارها مقام معظم رهبری بیان کردند.

شاخصه هایی مانند مردمی بودن، انقلابی بودن، پرتلاش بودن، جهادی عمل کردن، مومن بودن به آرمان های انقلاب و امام و شهدا و ولایتمدار بودن، شناخت واقعی دشمن، تخصص داشتن و مسائلی از این قبیل است.

۵- مردم چه نقشی را می توانند در زمینه روی کار آمدن و تحقق یک دولت اسلامی می توانند ایفا کنند؟بر اساس آیه شریفه قرآن در سوره رعد که می فرماید« إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ ... . ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻫﻴﭻ ﻣﻠﺘﻲ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺑﻠﺎ ، ﻧﻜﺒﺖ ، ﺷﻜﺴﺖ ﻭ ﺷﻘﺎﻭﺕ ] ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ] ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﺯﺷﺘﻲ ﻫﺎ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﻨﺪ.»

نقش مردم در سرنوشتشان بسیار موثر است و یکی از مصادیقی که سرنوشت مردم را رقم می زند انتخاب دولت ها و نمایندگانی است که بر اساس رای مردم و با توجه به دیدگاهی که ارائه کرده اند و مردم به آن ها رای داده اند و آن ها هم به پشتوانه مردم همان را انجام خواهند داد مثلا نوع رابطه ای که باید با کشورهای دیگر برقرار کنند بسیار متاثر از انتخاب مردم است.

نوع و سبک زندگی و پوشش مردم متاثر از نمایندگان و دولتی است که مردم آن ها را انتخاب کرده اند و همین طور مسائل مختلفی که زندگی مردم را تحت الشعاع قرار می دهد.

کد خبر 1622422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha