پیوست فرهنگی سند « یزدنوین» در حال تدوین نهایی است

فاطمی با اشاره به تهیه پیشوت فرهنگی سند « یزدنوین» گفت: این پیوست توسط کارشناسان تهیه شده و در مرحله نهایی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، مهران فاطمی استاندار یزد در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در خصوص پیوست فرهنگی سند یزد نوین گفت: پیوست فرهنگی این سند با حضور کارشناسان فرهنگی تهیه و تنظیم شده است و در شورای فرهنگ عمومی استان نیز مطرح شده است و هم اکنون نیز در حال تدوین نهایی است.

وی افزود: به زودی این پیوست ارائه می گردد و در راستای اجرای فعالیت های فرهنگی در یزد نوین گام های مثبت برداشته می شود.

استاندار یزد گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان مهمترین رویداد آبی تاریخ استان یزد است که تامین منابع مالی پروژه خط انتقال 730 کیلومتری آب از خلیج فارس به استان های یزد و کرمان با دستور اکید رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و به همت آیت الله رئیسی و پیگیری معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور مصوب شد.

وی بیان کرد: آب شیرین کن های این پروژه در سواحل خلیج فارس پیشرفت فیزیکی 70 درصدی  دارند.پیش بینی می شود پروژه انتقال آب از دریا به استان؛ با ظرفیت انتقال 100 میلیون مترمکعب آب، ظرف مدت سه سال اجرا شود. به جد تلاش خواهیم کرد تا فاز اول اجرای این پروژه تا دهه فجر امسال اجرایی و زمینه انتقال 30 میلیون متر مکعب آب به استان فراهم شود.

فاطمی گفت: خط پدافندی آب در استان در راستای رفع دغدغه‌های آبی مردم، با مشارکت مجموعه چادرملو و با  اعتبار 900 میلیارد تومان اجرایی شد.با اجرای این پروژه، تاب آوری آبی یزد در فصول گرم سال و در مواقع اضطرار افزایش قابل توجهی یافته است.

وی بیان کرد: به منظور رفع تنش های آبی شهرستان های اردکان و میبد نیز پروژه های انتقال آب، در دست اجراست.

فاطمی بیان کرد: اجرای پروژه‌ انتقال آب از خلیج فارس به استان نشان دهنده صادق الوعد بودن دولت سیزدهم بود. حیات یزد در گرو حل مسئله آب استان است که برای حل اساسی این موضوع  اقدامات بزرگی انجام شد.

وی افزود: خط اول انتقال آب به استان با 98 میلیون متر مکعب سهمیه تخصیصی از سرچشمه کوهرنگ از سمت اصفهان به یزد وارد می‌شود اما در طول سال‌های متمادی فقط بین 55 تا 60 میلیون متر مکعب آب از این خط به استان یزد منتقل شده است.

استاندار یزد بیان کرد: با وجود تعرضات مکرر به خط اول انتقال آب به استان در سال های گذشته، اما پس از اجرای پروژه های آبی مختلف در استان های درگیر تنش آبی در دولت سیزدهم، امنیت کامل خط اول انتقال آب به استان نیز برقرار شده و شاهد تکرار تعرض به این خط نبوده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر 70 کیلومتر لوله گذاری از خط دوم انتقال آب شرب به استان از سوی یزد انجام شده است پیگیری های لازم برای تسریع در روند اجرای این پروژه در دولت مردم انجام شده است.

فاطمی با اشاره به میزان تورم در استان یزد ادامه داد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران با توجه به اینکه یک سوم تورم در استان ناشی از مسئله اجاره بها و مسکن است، استان یزد بدون در نظرگرفتن این دو عامل در محاسبات، پایین ترین نرخ تورم کشور را به خود اختصاص داده است. 

وی گفت: طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی در سال 1398 تعداد 69 هزار و 242 بیمه شده غیربومی در استان وجود داشته است.در حالی که در سال‌های 1399 و 1400 حدود 6 و 8 هزار نفر به این آمار افزوده شده بود، در سال 1401، تعداد بیمه شده‌های غیربومی در استان با 14 هزار نفر افزایش به بیش از 97 هزار نفر رسید.

وی گفت: اولین نیاز این تعداد مهاجر غیربومی مسئله مسکن است، طبیعتا توقف تولید مسکن در دولت‌های قبلی و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها و متعاقباً بالا رفتن نرخ تورم خواهد شد.

رشد ۲۹ درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان در استان یزد

اکرم فداکار؛ مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد نیز در این نشست و در جمع اصحاب رسانه استان بیان کرد: پس از گفتمان سازی و توسعه تعداد شرکت های دانش بنیان، برنامه افزایش نقش اقتصاد دانش بنیان در استان بودیم.

وی افزود: رشد ۲۹ درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان را داشتیم که بیش از ۲۰۰ محصول دانش بنیان در استان تولید می‌شود.

فداکار بیان کرد: در موضوع بهره وری، نقش شرکت های دانش بنیان، کلیدی است و از ظرفیت آنها استفاده می شود و در این راستا نیز فروش شرکت های دانش بنیان استان ۳.۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

سال گذشته به بیش از ۱۴ هزار طرح خرد اشتغالزایی، تسهیلات ارایه کردیم

همچنین مرتضی محمودی؛ مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری یزد نیز در ادامه گفت: ۱۸۹۸۱ نفر تعهد اشتغال استان در سال گذشته بود که ۲۳۹۵۸ نفر شاغل شدند و تحقق ۱۲۶ درصدی اشتغال داشتیم.

وی افزود: ۸۱ درصد اشتغال استان مربوط به بومی ها و بالای ۶۰ درصد برای فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده است.

محمودی ادامه داد: در سال ۹۹، ۳۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شد و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، این عدد به ۷۸ هزار میلیارد تومان رسید.

وی گفت: سال گذشته به بیش از ۱۴ هزار طرح خرد اشتغالزایی، تسهیلات ارایه کردیم.

اولین دوره طرح بورسیه صنعتی در استان یزد با موفقیت اجرا شد

حیدر مفتاحی زاده؛ رییس بنیاد نخبگان استان یزد نیز در این نشست گفت: اولین دوره طرح بورسیه صنعتی در استان یزد با موفقیت اجرا شد. پذیرفته شدگان در قالب این طرح، 95 دانشجو مراحل تحصیلی خود را هم در دانشگاه و هم در متن صنعت می‌گذرانند. امسال نیز 378 نفر به این آمار افزوده می‌شود.

وی افزود: براساس این طرح، دانشجویان از کمک هزینه های تحصیلی و بیمه کامل بهره مند می شوند.

مفتاحی زاده بیان کرد: دانشجویان پسر نیز پس از 4 سال دوران سربازی خود را به عنوان «سرباز فناور» در همان واحد تولیدی طی خواهند کرد و پس از آن در همان مجموعه و یا مجموعه دیگر مشغول به کار خواهند شد.

وی گفت: دفتر نخبگان استان پس از ملی شدن طرح بورسیه تحصیلی صنعتی، رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داد. در حال حاضر بیش از 40 صفحه دفترچه کنکور سراسری به بورسیه تحصیلی صنعتی اختصاص دارد. 

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد بیان کرد: دبیرخانه طرح بورسیه صنعتی در یزد و در دفتر نخبگان قرار دارد اما در تمام استان‌های کشور و شرکت‌های بزرگی مانند سایپا در حال اجراست.

کد خبر 1622698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha