۶۴ اثر صنایع دستی خراسان شمالی نشان ملی مرغوبیت دارند

معاون صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی گفت: شمار آثار صنایع‌دستی دارای نشان ملی مرغوبیت به ۶۴ اثر در استان رسیده است و همچنین چهار اثر نیز دارای مهر اصالت یونسکو است.

پروانه کلاته- معاون صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی- در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهار کرد: این آثار در رشته‌های چوب، حجاری روی سنگ، البسه محلی و سنتی، دست بافته‌های داری، گروه‌های چرم، پارچه‌های رودوزی، سفال و سرامیک بود.

وی با بیان اینکه صنعتگران و هنرمندان خراسان شمالی در ۶۰ رشته صنایع دستی فعالیت دارند عنوان کرد: به تازگی دوره آموزشی آشنایی با مهر اصالت و ویژگی‌های آن رایگان و یک‌روزه ویژه فعالان صنایع‌ دستی صبح در محل تالار عمارت مفخم بجنورد برگزار شد.

کلاته خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این دوره آموزشی توسعه و ترویج صنایع‌ دستی، ارتقای سطح دانش و به‌ روز کردن تولیدات صنایع‌ دستی بر اساس معیارهای ملی و بین‌المللی باتوجه ‌به رعایت کیفیت، هویت و اصالت، استفاده از مواد اولیه طبیعی و مرغوب، رقابت‌ پذیری، بسته ‌بندی مناسب، ابتکار در طراحی و تولید و غیره است.

معاون صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی بیان کرد: شهرستان بجنورد به‌عنوان شهر ملی گلیم یکی از مهم‌ترین کانون‌های تولید این محصول در استان به شمار می‌رود و لذا ظرفیت‌های زیادی برای دریافت مهر اصالت ملی توسط فعالان این رشته وجود دارد.

کلاته اضافه کرد: هنرمندان با شرکت در این دوره آموزشی با فرایند و شاخص‌های دریافت نشان مرغوبیت کالا و مهر اصالت آشنا شدند.

به گفته وی دوره آموزشی آشنایی با مهر اصالت و ویژگی با حضور داوودی ملایی اوجی مدیرکل حفظ حقوق مالکیت معنوی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی از صبح تا ظهر  در تالار عمارت مفخم برگزار شد.

کد خبر 1622722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha