امام جماعت باید در وسط میدان و بین مردم باشد/جوانان بهتر ذائقه همسن و سال‌های خود را متوجه می‌شوند

امام جماعت مسجد حضرت فاطمه‌الزهرا(س) نجف آباد یاسوج گفت:یک جوان بهتر از دیگران ذائقه هم نوعان و همسن و سال‌های خود را متوجه می‌شود ولی باید کم و کاستی‌ها و برنامه‌ها توسط امام جماعت مدیریت شده باشند.

حجت الاسلام «عبدالحمید خرام» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، بهترین کار خود را چارت تشکیلاتی مسجد دانست که تهیه و اجرا شد و در این راستا، تعدادی از جوانانی که جذب مسجد شدند، به آنها مسئولیت‌هایی واگذار شد.

امام جماعت مسجد حضرت فاطمه‌الزهرا(س) افزود: بنده فقط در مسجد نقش نظارتی را دارم و نوجوانان و جوانان مسجدی به صورت خودجوش به وظایف خود عمل می‌کنند و هرکس در راستای مسئولیتی که به او واگذار شده، فعالیت دارد.

وی به شاخص‌ترین برنامه ای که در مسجد توسط کانون فرهنگی هنری اجرا می‌شود اشاره کرد و ادامه داد:در سال تحصیلی افرادی شامل بانوان طلبه و جوانان مسجدی و هیئتی بسیجی در مدارس مناطق اکبرآباد، نجف آباد، تل خسرو حضور پیدا می‌کنند و با حضور در بین دانش آموزان و جوانان آنها را جذب می‌کنند و با برگزاری نشستی با این افراد، بحث مشاوره، روانشناسی و دیگر مباحث با همکاری طلاب برخی از دیگر استان‌ها این جوانان را جذب می‌کنیم و ثمره آن جذب حدود ۵۰۰ نوجوان و جوان به مسجد است.

حجت الاسلام خرام خاطرنشان کرد: در این راستا تاکنون حدود ۵۰۰ نفر از برادران و خواهران نیز حدود ۴۰۰ نفر جذب فعالیت‌های مسجد شده‌اند.

این امام جماعت مسجد حضرت فاطمه‌الزهرا(س) نجف آباد یاسوج  وجود امام جماعت به روز، فعال و پویا را ظرفیت بسیار مناسبی برای هر مسجد می‌داند و می‌افزاید: وقتی امام جماعت بین مردم حضور پیدا می‌کند، با توجه به تینت پاکی که مردم دارند، امام جماعت را به عنوان کسی که مامن، ملجا و پناهگاه و محل امنی که می‌توانند درد دل‌ها و مشکلات خود را با آنها بیان کنند، می‌شناسند و با آنها همفکری دارند.

وی ادامه می دهد: اگر طلبه به روز باشد و در بحث جوانان و جذب خیرین مردمی به سمت مسجد می‌تواند تاثیرگذار باشد، اینکه طلبه فقط صرفاً برای اقامه نماز جماعت در مسجد حضور پیدا کند، چنین طلبه‌ای قطعاً در انجام رسالت خود موفق نخواهد شد.

حجت الاسلام ضمن تاکید بر اینکه ضرورت دارد که با توجه به جامعه و مسائل امروزی طلبه و امام جماعت باید در وسط میدان و بین مردم حضور داشته باشد، معتقد است: حضور امام جماعت و طلبه بین مردم یک ضرورت انکارناپذیر در جامعه امروزی بوده و آنها می‌توانند با گوش دادن به مسائل و مشکلات مردم، در راستای حل و یا کاهش این مشکلات اقدام کنند.

مسئول قرارگاه جهادی امام حسین (ع) در استان کهگیلویه و بویراحمد کارکردهای مسجد را یادآور می شود و می افزاید: برای احیای کارکردهای واقعی مسجد باید امام جماعت محور قرار گیرد، اگر این کار انجام شد و امام جماعت پویا، فعال و فعالیت‌ها را مدیریت کرد، می‌توان شاهد پویایی و اثرگذاری فعالیت‌ها در مساجد باشیم.

وی ادامه می دهد: ضرورت ندارد که امام جماعت به صورت مستقیم در همه کارها ورود پیدا کند، بلکه باید با سپردن فعالیت‌ها به جوانان و اعضای مسجد، نقش مدیریتی خود را در این عرصه به منظور اجرای مطلوب فعالیت‌ها ایفا کند.

حجت الاسلام خرام یادآور می شود: بنده در ابتدای ورود به مسجد جمله‌ای را بیان کردم که اگر مسجد صرفا محل برگزاری نماز جماعت باشد، بنده در این مسجد حضور پیدا نمی‌کنم که انجام فعالیت‌های فرهنگی و جهادی در مسجد باعث شد بتوانیم محیط اطراف مسجد و همچنین روستاهای حاشیه شهر یاسوج را نیز پوشش دهیم.

امام جماعت مسجد حضرت فاطمه‌الزهرا(س) نجف آباد یاسوج معتقد است اگر امام جماعت با فعالیت و پویایی خود وضعیت جوانان و فعالیت‌های مسجدی را سر و سامان دهد، جوانان با توجه به دغدغه‌ای که دارند، پای کار خواهند آمد، ولی این کار نیازمند برنامه‌ریزی، هدایت، تشویق و راهبری است.

وی می افزاید: اگر در این راستا برنامه‌هایی توسط خود جوانان ارائه شود، بهتر است، زیرا یک جوان بهتر از دیگران ذائقه هم نوعان و همسن و سال‌های خود را متوجه می‌شود ولی باید کم و کاستی‌ها و برنامه‌ها توسط امام جماعت مدیریت شده باشند.

حجت الاسلام خرام بیان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، ضرورت دارد که فعالیت‌ها و برنامه‌ها ضمن نظارت، به دست نوجوانان و جوانان سپرده شود و در این راستا می‌طلبد که امام جماعت هر مسجد مدیریت و نظارت بر این عملکردها را مد نظر داشته باشد.

این مدیر و طلبه جهادی به یکی از خاطره های خود از مسجد اشاره می کند و می افزاید: یک روز جلوی مسجد بعد از پایان نماز جماعت قصد سوار شدن در خودروی شخصی را داشتم که یک خودرو که چند جوان در آن حضور داشتند، از کنار بنده عبور کرد و متلک به ما پراند.

هرچند که در آن زمان عجله داشتم ولی بعد از توقف این ماشین با جوانان حاضر در خودرو هم صحبت شدم و بعد از گذشت چند دقیقه، با رد و بدل کردن شماره تلفن به همدیگر، ارتباط بنده با جوانان حاضر در خودرو برقرار شد.

چند شب بعد همین جوانان بنده را برای صرف شام به محل مورد نظر خود دعوت کردند، بنده نیز این دعوت را پذیرفتم و در جمع این جوانان حضور پیدا کرده و بعد از کلی گفتگو و رایزنی با این جوانان، ارتباط ما بیشتر شد.

این ارتباط حضوری و گفتگوها باعث شد که این جوانان در کارهای خیر مسجد همراهی لازم را داشته باشند و از طرفی گفتگوهای ما باعث شد که دیگر جوانان حاضر در محل میهمانی به جمع ما بپیوندند و هم اکنون ۱۰ نفر از جوانان پای کار این مسجد، از همین افراد هستند که در امورات مختلف مسجد فعالیت مستمر دارند و برخی از آنها نیز ماهیانه مبلغی را برای فعالیت‌های خیرخواهانه مسجد اختصاص می‌دهند که این یکی از خاطره‌های حقیر است.

وی تاکید می کند: جوانان استان ما ذاتاً افرادی پاک، دیندار و از طرفی همه شیعه و مسلمان هستند و گاهی شاید جوانی خطایی هم داشته باشد، ولی چون جوانان تشنه محبت هستند که اگر محبت دیدند، شاید به طرف ما گرایش پیدا کنند؛ ضمن اینکه قدرت جذب طلبه باید بیشتر از دفع باشد.

حجت الاسلام خرام می گوید: در ابتدای حضور در مسجد با خودم عهد بستم تا جایی که می‌توانم به سمت کار دولتی گرایش نداشته باشم، زیرا وظیفه طلبگی مشخص بوده و آن تدریس، تبلیغ و خدمت به مردم است.

امام جماعت مسجد حضرت فاطمه‌الزهرا(س) نجف آباد یاسوج گفت:در کنار خدمت به مردم، نیازمندان نیز باید مورد توجه قرار گیرند، این وظیفه طلبگی بوده که امروز بنده در این راستا گام برمی‌دارم.

کد خبر 1622777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha