احداث خط ریلی خرمشهر - بصره خط اتصال حرمین است

مخبر دزفولی گفت: این طرح خط مستقیم انتقال زائران اهل بیت (ع) از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و برعکس را فراهم می‌سازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، «محمد مخبر دزفولی» امروز (شنبه ۱۱ شهریور ماه) در حاشیه آئین بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه احداث خط راه آهن خرمشهر به بصره یکی از مهمترین طرح های مشترک و تحول ساز حوزه اقتصادی ایران و عراق خواهد بود، راظهار کرد: این پروژه باعث رونق اقتصادی ۲ کشور خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور، خط ریلی خرمشهر به بصره و بلعکس خط اتصال حرمین دانست و افزود: این طرح خط مستقیم انتقال زائران اهل بیت (ع) از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و برعکس را فراهم می‌سازد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری و تلاش مسئولان ۲ کشور، تفاهمات بین ایران و عراق، هر چه سریعتر عملیاتی شود و این مسیر ارتباطی نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

مخبر ذزفولی با بیان اینکه خوشبختانه روابط ایران و عراق بسیار مناسب است، گفت: این روابط تاریخی، تمدنی و دینی است، اما حجم تجارت کنونی در سطح مورد انتظار ۲ طرف نیست.

وی حجم تجارت میان ۲ کشور را حدود ۱۱۱ میلیون یورو در سال عنوان کرد و ابراز داشت: در صورت رفع موانع، رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد یورو در سال، کاملا قابل دستیابی است که در صورت فعال شدن این روند، دسترسی یکسره عراق را به کشورهای همسایه ایران، اعم از قفقاز و آسیای میانه، تضمین می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امسال زیرساخت‌ها در مرز شلمچه نسبت به سال های گذشته بهتر و مناسب تر شده است،  خاطرنشان کرد: سال گذشته در این مرز مشکلاتی به لحاظ زیرساختی وجود داشت که باعث کند شدن تردد زائران شده بود اما امسال با تلاش سایر دستگاه‌ها و همکاری دولت عراق زیرساخت‌های خوبی در این مرز ایجاد شد که روان شدن تردد زائران را به همراه داشته است.

وی از آسیب شناسی و رفع گره های اربعین سال گذشته با دستور رئیس جمهور خبر داد و بیان کرد: اقدامات خوبی توسط سایر دستگاه‌ها از جمله سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، منطقه آزاد اروند و راهداری در مرز شلمچه صورت گرفته است.

مخبر دزفولی، توجه به خواسته زائران را اولویت نخست ستاد اربعین کشور عنوان کرد و بیان داشت: پبش از این عبور زائران از گذرگاه‌ها چند ساعت زمان می‌برد اما امسال با ایجاد زیرساخت‌ها در عرض چند ثانیه زوار ابا عبدالله الحسین (ع) با سهولت از گذرگاه‌ها عبور می‌کنند.

وی اضافه کرد: امسال با رایزنی های صورت گرفته در راستای تسهیل در تردد زائران طرف عراقی مهری که بر گذرنامه‌های زائران از سوی ایران زده می‌شود را پذیرفت و این مهم در تردد روان کمک زیادی کرد.

معاون رئیس جمهور در پایان از زائران خواست تا زمان سفر چه در رفت و چه در برگشت را مدیریت کنند و گفت: توصیه می‌شود زائرانی که با خودروی شخصی به مرزها آمدند در راه بازگشت به مقاصد خود نکات ایمنی را بیشتر مورد نظر قرار دهند و پس از استراحت مشغول رانندگی شوند.

کد خبر 1622803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha