انعقاد تفاهم نامه همکاری در کاشت یک میلیارد درخت با کانون های مساجد

قاسم رحیمی نیا گفت: در راستای طرح کاشت یک میلیارد درخت تفاهم نامه همکاری با کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان منعقد شده که بزودی اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اصحاب رسانه برگزار شد.

قاسم رحیمی نیا در این نشست، گفت: در راستای طرح کاشت یک میلیارد درخت تفاهم نامه همکاری با کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان منعقد شده که بزودی اجرایی می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ابراز کرد: غرس نهال و حفاظت از آن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و ما قصد داریم در زمینه تولید و توزیع نهال در بین مردم از ظرفیت کانون های مساجد جنوب کرمان استفاده کنیم.

وی با اشاره به این که مساجد محل اجتماع مردم هستند، بیان کرد: از آنجایی که کانون های فرهنگی هنری در دل مساجد قرار دارند و با مردم در ارتباط می باشند بنابراین در نظر داریم برای ایجاد فضای سبز در روستاها از ظرفیت کانون های مساجد جهت توزیع نهال در بین مردم استفاده کنیم.

رحیمی نیا نقش روحانیون در حفظ انفال و منابع طبیعی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: چندین جلسه هم افزایی با روحانیون و مبلغین جنوب کرمان برگزار کرده ایم و قصد داریم با کمک آنها اهمیت منابع طبیعی و درختکاری را برای مردم تبیین کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه در وهله اول مبلغین منابع طبیعی روحانیون هستند، تصریح کرد: روحانیون مبلغ دینی هستند و می توانند براساس آیات و روایات اهمیت منابع طبیعی و درختکاری را به مردم گوشزد کنند و قطعا مردم نیز پذیرای بیانات آنها خواهند بود.

وی یادآور شد: هر ساله در روز درختکاری با همکاری کانون های مساجد جنوب کرمان تعدادی اصله نهال درخت در روستاها غرس می شود و امسال نیز اسفندماه این طرح اجرا خواهد شد.

رحیمی نیا با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت افزود: در اجرای این طرح، سهم جنوب کرمان ۲۰ میلیون اصله نهال است که باید این تعداد اصله در مدت ۴ سال یعنی سالانه ۵ میلیون اصله نهال در جنوب کرمان غرس شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در روز درختکاری فرمودند؛ اگر هر ایرانی در طول ۴ سال ۳ اصله نهال درخت غرس کند، طرح کاشت یک میلیارد درخت محقق خواهد شد.

وی با اشاره به این که کشت نهال نیاز به تامین زیرساخت دارد، عنوان کرد: از آنجایی که نهالستان برای تولید نهال وجود نداشت بنابراین در اولین گام بهسازی نهالستان در دستور کار قرار گرفت و نهالستان تولید ۲۲۰ هزار اصله به ۴۵۰ هزار اصله نهال افزایش یافت.

رحیمی نیا اضافه کرد: هم اکنون ۱۲ نهالستان در سطح جنوب کرمان داریم که از این تعداد ۲ نهالستان دولتی است و ۱۰ نهالستان نیز توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان خاطرنشان کرد: در تولید نهال ۱۰ درصد کاشت است و ۷۰ درصد نگهداری نهال می باشد و نقشه چند مکان دیگر برای کاشت نهال تهیه شده است.

وی یکی از ظرفیت های جنوب کرمان را زراعت چوب دانست و گفت: خوشبختانه با توجه به صرفه اقتصادی زراعت چوب این مهم مورد استقبال خوب مردم قرار گرفته است و البته در اراضی که مجوز آب ندارند اجازه اجرای طرح زراعت چوب داده نمی شود.
 
رحیمی نیا احداث باد شکن بیولوژیکی را یکی از اقدامات منابع طبیعی برای جلوگیری از گرد و غبار و طوفان شن برشمرد و عنوان کرد: این طرح در حاشیه تالاب جازموریان، رودبار جنوب و قلعه گنج که تحت وزش شدید بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان قرار دارد اجرا می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: امسال قصد داریم ۲۰ هزار کیلومتر باد شکن بیولوژیک ایجاد کنیم و به همین منظور نهال در اختیار مردم قرار داده می شود و برای کشت اولیه نیز از آنها حمایت خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه های منابع طبیعی برای حفظ مراتع اجرای عملیات قرق در مراتع قشلاقی و ییلاقی است و در این راستا اجازه چرای بیش از حد دام در این مراتع داده نمی شود.
 
رحیمی نیا با اشاره به احداث ۲ پایگاه اتفاء حریق در جنوب کرمان ابراز کرد: از آنجایی که مراتع ساردوئیه با خطر آتش سوزی مواجه هستند یکی از این پایگاه ها در ساردوئیه احداث خواهد شد و پایگاه دیگر نیز در چاه دادخدا که نزدیک مراتع جازموریان قرار دارد، احداث خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه اکثر پروژه های بیابان زدایی، احیایی و کنترل ریزگردها در جازموریان اجرایی می شود، خاطرنشان کرد: باد شکن بیولوژیک در اراضی اطراف جازموریان و ایجاد بوستان های سبز و فضاهای سبز روستایی در دستور کار قرار دارد و به همین منظور درخت در اختیار مردم قرار می دهیم.

وی ادامه داد: طرح ایجاد  ۸ هزار کیلومتر باد شکن زنده اطراف مزارع و باغات تایید شده و به عنوان الگو به سایر استان ها نیز ارائه شده است.

رحیمی نیا تنها راه برون رفت از خشکسالی را اجرای طرح های آبخیزداری برشمرد و تصریح کرد: طرح آبخیزداری می تواند تا ۶۰ درصد خسارت ناشی از سیلاب را کاهش دهد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار کرد: تنها راه برون رفت از فرونشست ها، اجرای پروژه های آبخیزداری است و البته با اعتبار قطره چکانی آبخیزداری و آبخوانداری این مهم محقق نخواهد شد.

وی عنوان کرد: قرار است طی ۳ سال با انعقاد تفاهم نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از طریق بسیج و سپاه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۶۰۰ هکتار اجرایی شود و اگر این مهم تحقق یابد انقلابی انقلابی در بحث آب نه در جنوب کرمان بلکه در سطح کشور خواهد بود.

رحیمی نیا جلوگیری از ایجاد رسوب را از اهداف پروژه های آبخیزداری برشمرد و گفت: پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری براساس اصول مطالعاتی و کار کارشناسی انجام می شوند.

کد خبر 1622933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha