آیت الله رئیسی در جمع مردم بیرجند سخنرانی می کند

آیت الله رئیسی، رئیس جمهور دقایقی دیگر در جمع مردم عزادار و جاماندگان اربعین حسینی در محل آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) بیرجند سخنرانی خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور امروز (15 شهریور) در جمع مردم عزادار و جاماندگان پیاده روی حسینی در بیرجند سخنرانی خواهد کرد.


یکی از برنامه های رئیس دولت سیزدهم در بدو ورود به استان خراسان جنوبی، شرکت در پیاده روی جاماندگان و دلدادگان اربعین حسینی در محل آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) شهرستان بیرجند است.


آیت الله رئیسی رئیس جمهور با حضور در این همایش در جمع مردم مومن و ولایتمدار شهرستان بیرجند حضور خواهند یافت و به ایراد سخنانی خواهند پرداخت.


آستان امامزادگان باقریه (علیهم السلام)، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری مذهبی استان خراسان جنوبی به شمار می رود که برخی آن را با نام «مزار دره شیخان» نیز می شناسند؛ این جاذبه در شهر بیرجند واقع شده و در واقع زیارتگاه و مدفن ۷۲ امامزاده است.


دره شیخان مزار غریبی است که تاریخی بلند و داستانی غم انگیز را در دل خود جای داده است، آن طور که آیتی در تشریح واقعه دره شیخان به نقل از تاریخ حسامی نقل کرده است: سید حامدالله علوی بزرگ زاده‌ای از نوادگان امام محمد باقر(ع) با گروهی از افراد خاندان خود از مدینه به ری و از آن جا به خراسان می‌آیند.


این خاندان در قیامی خونین علیه خلیفه جبار عباسی به این سرزمین می‌رسند و با اهل و عیال در کوه‌ها و بیابان‌های منطقه پراکنده می‌شوند و در این نبرد سید حامد علوی در اطراف روستای چنشت شهرستان سربیشه به شهادت رسیده که امروز نیز مزار شریف این امامزاده مأمنی برای عاشقان و دلدادگان اهل بیت (ع) است.


بعد از وی سید محمد نقیب رهبری گروه را برعهده گرفته و همراه با باقی مانده سپاه راهی کوه‌های باقران می‌شوند و در نهایت نیز حدود ۷۰ نفر از این افراد در ورودی شهر بیرجند که اکنون به دره شیخان معروف است غافلگیر شده و قتل عام می‌شوند.


بعد از این واقعه مردم بیرجند به واسطه عشق خود به خاندان عصمت و طهارت بقعه‌ای در محل دفن این امامزادگان ایجاد کرده و هنوز هم که هنوز است این مکان را مأمنی برای دردهای خود قرار داده‌اند.


شواهد تاریخی قدمت بنای این بقعه را به اواسط دوره صفویه نسبت می‌دهند که تعمیراتی در دوره‌های بعدی در آن صورت گرفته است.

کد خبر 1623266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha