چرا اربعین امام حسین علیه السلام دارای اهمیت است؟

اربعین را می توان یک تجسم عینی از «عصر ظهور» دانست، چرا که همیشه این سؤال در اذهان وجود دارد که اگر امام عصر ارواحنا لمقدمه الفدا قیام کند چگونه می خواهد بین این همه اقوام مختلف هماهنگی ایجاد کند؟

به گزارش خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام «حمزه پیش قدم» در یادداشتی نوشت: مستند به احادیث و بنا بر روایتی که مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح نقل کرده، از نشانه های مؤمن را زیارت اربعین شمرده شده است.

حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی فرمود: علامات مؤمن پنج چیز است: «پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز گزاردن، زیارت اربعین کردن، انگشتر بر دست راست کردن، جبین را در سجده بر خاک گذاشتن، و بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را بلند گفتن». (نقل از مصباح المتهجّد، ۷۸۷)

مردم عراق از گذشته دور تاکنون در روز اربعین، بسیار بیشتر از روز عاشورا اجتماع می کنند و به عزاداری می پردازند؛ چرا که به نظر می رسد بهترین سخن در چرائی عزاداری در اربعین این باشد که زمانی برای میت عزاداری می کنند که از دفنش فارغ شده باشند و سرهای مطهر در بیستم صفر به بدن های مطهر ملحق شد و دفن کامل اجساد مطهر تمام شد؛ از این رو عزاداری برای شهدای کربلا آغاز شد.

اربعین را می توان یک تجسم عینی از «عصر ظهور» دانست، چرا که همیشه این سؤال در اذهان وجود دارد که اگر امام عصر ارواحنا لمقدمه الفدا قیام کند چگونه می خواهد بین این همه اقوام مختلف هماهنگی ایجاد کند؟ آیا همه، مسلمان شده و تحت فرمان حضرت قرار می گیرند؟ و فلسفه اینکه ادیان مختلف کنار هم با صلح زندگی می کنند چیست؟
اربعین مدل کوچک از جامعه مهدوی است.

ادیان مختلف مسلمان، چه شیعه، چه سنی، مسیحی و یهودی در این حرکت عظیم شرکت می کنند. از مکان های مختلف با زبان های متفاوت در کنار هم با صلح و صفا پیاده روی می کنند، به همدیگر کمک می کنند، نسبت به هم ایثار می کنند با آنکه زبان هم را نمی دانند. اهل یک ملیت و قوم و مذهب نیستند؛ اما تحت یک پرچم (حسین بن علی علیه السلام) جمع می شوند.

حضرت حجت (عج) هم با همین پرچم حسینی قیام می کند و همه ملت ها تحت یک «پرچم واحد» به حیات خود ادامه می‌دهند.

کد خبر 1623276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha