تزلزل پایه های حکومت رژیم پهلوی و افزایش روحیه انقلابی مردم مهمترین پیامد «قیام 17 شهریور»

کارشناس دینی گفت: تزلزل پایه های حکومت رژیم پهلوی و افزایش روحیه انقلابی مردم مهم ترین پیامد «قیام 17 شهریور»است و و فاصله ای نشد که محمدرضا پهلوی با خفت و ذلت از کشور فرار کرد و پایه های حکومت پهلوی درهم شکست و در همان سال انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛زینب روحانی مقدم- شاید واژه«جمعه سیاه» برای بسیاری از نوجوانان و جوانان ناآشنا باشد، واژه ای که یادآور قیامی خونین در میدان ژاله تهران است که در 17 شهریور سال 57 رخ داد.

رویدادی که سبب به شهادت رسیدن زنان، مردان، کودکان و نوجوانان بسیاری شد که برای عدالتخواهی و رسیدن به آزادی و استقلال دست به اعتراض زده بودند؛ همان آزادی که اکنون در آن با آرامش زندگی می کنیم اما قدرش را نمی دانیم.

هفدهم شهریور 57 سقوط کامل رزیم سفاک و ظالم پهلوی را رقم زد؛ در این روز، خون شهادت طلبان ایثارگر، چونان صاعقه ای سهمگین، نعره های مستانه دژخیمان رژیم مستکبر را محو کرد و کاخ ستم یزیدصفتان را لرزاند.

یوم اللّه 17 شهریور، حماسه جاوید کربلا و نوید پیروزی خون بر شمشیر را دیگر بار تجسم عینی بخشید؛ اینک برماست که این روز را گرامی بداریم و خاطرات جمعه سیاه و لاله های سرخ را هرگز فراموش نکنیم و به نسل های آینده این واقعیات را انتقال دهیم چرا که هر فتنه ای که شکل گرفت به خاطر کوتاهی در بیان واقعیات بود.

تزلزل پایه های حکومت رژیم پهلوی و افزایش روحیه انقلابی مردم مهمترین پیامد «قیام 17 شهریور»

*جمعه خونین؛ روز امضای سند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»

17 شهریور از ایام اللّه است؛ روزی که شهدا سند «استقلال، ازادی، جمهوری اسلامی» را با خون خویش امضا کردند و با خروش سرخ تکبیر، کاخ سیاه استکبار را سرنگون ساختند.

در صبح جمعه، 17 شهریور سال 1357، مردم تهران پس از ادای فریضه صبح، برای چهارمین روز متوالی از خانه ها بیرون آمده و سیل آسا روی به خیابان ها آوردند، مرکز تجمع آنان میدان ژاله (میدان شهدای کنونی) بود.

همین که مردم به خیابان ها رسیدند، ناگهان با دیدن تانک ها و زره پوش های نظامی و ماموران مسلسل به دست حکومت، غافل گیر شدند، ولی بدون اعتنا به سربازان، به حرکت خود ادامه دادند و از خیابان های اطراف، سیل انبوه جمعیت با سردادن شعارهای انقلابی، به سمت میدان ژاله در حرکت بود.

ماموران مسلح پس از چند بار اخطار، از زمین و هوا جمعیت را ناجوان مردانه، هدف رگبار مسلسل قرار دادند و بیش از چهار هزار نفر را به شهادت رساندند؛ بزرگ مردانی که خونشانْ ره گشای پیروزی انقلاب شد.

آن چه در اطراف میدان به چشم می خورد، جنازه شهیدانی بود که در صحنه نبرد نابرابر، هم چنان افتاده بودند و خون هایی که هر گوشه ای از میدان را گلگون کرده بود؛ بی شک جمعه خونین 17 شهریور، یکی از روزهای ماندگار و فراموش ناشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.

امام خمینی حادثه 17 شهریور را در شمار ایام الله نامیدند و همواره به ملت ایران توصیه می کردند که یادآور عظمت این واقعه و متذکر جان فشانی های ملت ایران در این روز باشند و فرمودند: « 17شهریور «مِنْ ایام الله» است، باید متذکر باشید. باید یادآوری کنید این «ایّام الله» را. چنانچه کردید؛ از یاد نباید برود این «ایّام الله» برای اینکه این ایام اند که آدم سازند. این ایّام است که جوان های ما را از عشرتکده ها بیرون می آورد به میدان جنگ می برد. این ایّام الهی هست که ملت ما را بیدار می کند، و بیدار کرد. امر می کند: ذَکِّرْهُمْ بِایّامِ الله؛ «ایّام الله» را در ذکر مردم وارد کن.» ‏‏

*قیام 17 شهریور نقطه عطفی در تاریخ انقلاب

به مناسبت فرارسیدن جمعه سیاه 17 شهریور ماه به سراغ یکی از کارشناسان حوزه دین و سیاست رفتیم. حجت الاسلام محمدرضا محمدی-امام جمعه طبس- در گفتگوی با خبرنگار شبستان گفت: قیام ۱۷ شهریور نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و نظام اسلامی است.

وی در ادامه بیان کرد: به دنبال خیانت ها و جنایت ها و هتک حرمتی که به ارزش ها و مقدسات و ظلم و تعدی به حقوق ملت توسط رژیم پهلوی انجام شده بود باعث تحریک احساسات مردم بر اساس روحیه دینی و انقلابی شد و از حدود ۱۲ و ۱۳ شهریور این تحرکات و اجتماعات انجام شد تا اینکه در شب ۱۷ شهریور حکومت نظامی را اعلام کردند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه مردم برای مقابله با دسیسه های نظام پهلوی در ۱۷ شهریور به خیابان ها آمدند، افزود: در میدان ژاله آن زمان مردم جمع شدند و این واقعه دردناک در روز جمعه رخ داد و از آن به عنوان جمعه سیاه یاد می شود و نظام پهلوی جوی خونی را راه انداخته بود.

*افزایش عشق و ارادت مردم بعد از قیام 17 شهریور به امام راحل

امام جمعه طبس در خصوص تاثیر قیام 17 شهریور بر تضعیف دولت و رژیم پهلوی گفت: این جمعه سیاه باعث تزلزل پایه های حکومت رژیم پهلوی شد و روحیه انقلابی مردم را افزایش داد.

وی ادامه داد: مردم بعد از آن با شجاعت و درایت بیشتری در صحنه حضور پیدا کردند و فاصله ای نشد که محمدرضا پهلوی با خفت و ذلت از کشور فرار کرد و پایه های حکومت پهلوی درهم شکست و در همان سال انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

حجت الاسلام محمدی عنوان داشت: چون مردم به ندای امام راحل و رهبر و مقتدای خودشان که جریانات انقلابی را رهبری می کردند این واقعه سبب تحکیم بخشیدن به رهبری ایشان شد و عشق و ارادت و علاقه مردم بعد از واقعه هفدهم شهریور به انقلاب و نظام و امام راحل بهتر و بیشتر شد و عشق و ارادت مردم به امام و رهبری مثال زدنی است.

*حفظ ارزش های اسلامی مهم ترین پیام شهدای 17 شهریور

امام جمعه طبس با اشاره به پیام قیام 17 شهریور گفت: نسل امروز بدانند که هم سن و سالانشان در ۱۷ شهریور ۵۷ توسط دژخیمان رژیم پهلوی که ظلم و ستم را بر ملت روا می داشت و به تاخت و تاز ارزش های اسلامی و دینی آمده بود، به شهادت رسیدند تا این ارزش ها بماند.

وی در ادامه بیان کرد: از جمله این ارزش ها می توان به غیرت، عفت، حیا و نجابت اشاره کرد و آن زمان نظام سلطه استکباری دین را افیون ملت ها می دانستند و محمدرضا پهلوی درصدد همین سیاست ننگین بود و یک دین زدایی و ارزش زدایی در پیکره جامعه بود.

حجت الاسلام محمدی در پایان تاکید داشت: مردم این وضع را تحمل نکردند و پیام هفدهم شهریور پیام غیرت دینی و انقلابی و مبارزه با ظلم و ظالم و گوش به ندای امام و مقتدای جامعه برای پیش بُرد اهداف اسلام و ارزش های دینی است که امیدواریم مورد توجه جوانان قرار گیرد.

کد خبر 1623489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha