از ظرفیت رسانه‌ کشورهای همسایه استفاده شود/ندای امام حسین(ع) ربانی بود

شاعر پاکستانی معتقد است، اگر از ظرفیت رسانه‌های کشورهای همسایه، مسلمان و سایر کشورها استفاده شود، می توان ظرفیت اربعین و قیام امام حسین (ع) را به درستی به مردم دنیا بشناسانیم.

«احمد شهریار» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج در پاسخ به این سوال که چرا امروز بر جمعیت پیاده روی اربعین افزوده می شود، اظهار کرد: من جایی خوانده بودم که ندایی هست «انسانی» و ندایی نیز «ربانی» است.

امام حسین(ع) به کربلا رفت و گفت «هل من ناصر ینصرنی» که این ندا ربانی، الهی و خدایی است، این نداها با گذر زمان تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

وقتی حضرت ابراهیم علیه السلام دور کعبه طواف می‌کرد، شاید خود یا به همراه خانواده این کار را انجام می‌دهد ولی امروز در کعبه و مکه میلیون‌ها نفر در حال طواف هستند، چون دعوت از طرف خداوند بوده است.

دعوتی که از طرف امام حسین علیه السلام نیز صورت گرفت امروز بیشتر در حال انتشار بوده و مردم و جمعیت بیشتری را به خود جذب می‌کند.

این شاعر اهل کویته پاکستان می افزاید: بزرگ ترین ویژگی اربعین این است که قلب‌های چند کشور در جوار یکدیگر را به هم نزدیک می‌کند، به عنوان مثال از پاکستان و افغانستان زائرین به ایران سفر کرده و از آنجا به کشور عراق برای زیارت مشرف می‌شوند که این سه کشور ارتباط نزدیکی را به واسطه اربعین ایجاد کرده است.

مردم در کشورهای مختلفی نیز در این راهپیمایی بزرگ و عظیم شرکت می‌کنند.

با توجه به پخش مراسم اربعین که به صورت زنده از شبکه‌های مختلف مشاهده می شود، زائرین برای ایرانی‌هایی که برای خدمت در مراسم اربعین حضور دارند عزیز هستند.

در یکی از برنامه‌ها مجری برنامه اعلام می‌کرد که ما یک سال دعا می‌کنیم تا سال دیگر اربعین فرا برسد و ما بتوانیم خدمتی را برای زائرین انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که در پاکستان بحث عاشورا، اربعین و امام حسین (ع) چه جایگاهی در بین مردم از جمله شیعیان و برادران اهل سنت دارد و آیا به این موضوع اهمیت می‌دهند یا نه، ادامه داد: باید اعلام کنم که این فکر اشتباه است که فکر کنیم اهل سنت با اهل بیت (ع) مشکلی دارند.

حداقل برای امام حسین علیه السلام نزد برادران اهل سنت هیچ مشکلی وجود ندارد.

شاید با برادران اهل سنت از نظر فقهی و استدلالی ممکن است در مورد امام مهدی عجل الله باشد که آنها می‌گویند «مهدی مولود» ولی ما می‌گوییم «مهدی موعود»، آنها اعتقاد دارند که یک شخصی به اسم مهدی متولد می‌شود و برای دنیا صلح به ارمغان می‌آورد ولی ما اعتقاد داریم که چنین شخصی متولد شده و در غیبت به سر می‌برد.

ولی در زمینه ائمه و اهل بیت علیه السلام با ما اختلافی ندارند، دوستانی از برادران اهل سنت دارم که مثل بنده در ماه محرم لباس مشکی می‌پوشند و می‌گویند که پدرمان گفته در روز اول ماه محرم خنده و تبسم حرام است، چون نوه رسول الله(ص) در میدان کربلا به شهادت رسیده است.

ما وقتی در پاکستان عزاداری می‌کنیم موضوعی به اسم «سبیل» داریم، یعنی آب دادن به عزاداران که معمولاً این کار را برادران اهل سنت بر عهده می‌گیرند.

شاید هم اکنون به دلیل ناامنی‌های اخیر تا حدودی از یکدیگر دور شدیم و ما به دلایل امنیتی مجبور شدیم در مناطق شیعه نشین جمع شویم، ولی در زمان کودکی وقتی در منزل پدربزرگم عزاداری برگزار می‌شد، آب و شربت در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) توسط برادران اهل سنت از عزاداران پذیرایی می‌شد.

علمی که در منزل وجود داشت نیز بانوان اهل سنت پارچه‌ای برای تبرک به آن می‌بستند و از آن حاجت می‌گرفتند که این عزاداری همیشه در پاکستان در سطح دولتی و ملی پررنگ بوده است.

شهریار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای فراگیر شدن فرهنگ حسینی در دنیا باید چه کارهایی انجام شود؟، افزود: این کار باید رسانه‌ای شود، چون متاسفانه علی رغم اینکه این بزرگ ترین اجتماع جامعه بشری و شیعه است، به درستی رسانه‌ای نمی‌شود و هیچ گونه عکس العملی رسانه‌ها نسبت به این موضوع نشان نمی‌دهند که این یک کار عمدی بوده و نمی‌خواهند نشان دهند که شیعه در دنیا قوی بوده، ضمن اینکه در این پیاده‌روی اربعین از ادیان مختلف مسیحیان، یهودی و اهل سنت نیز حضور پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این کارها باید رسانه‌ای شوند و متاسفانه کار رسانه‌ای تنها در ایران نمی‌تواند این اجتماع بزرگ و عظیم را به تصویر بکشند، زیرا ایران در همه زمینه‌ها مورد تحریم قرار گرفته است.

اگر از ظرفیت رسانه‌های کشورهای همسایه، مسلمان و سایر کشورها استفاده شود، می توان ظرفیت اربعین و قیام امام حسین (ع) را به درستی به مردم دنیا بشناسانیم.

برنامه‌های ایتا به جز در ایران در هیچ کشوری قابل مشاهده نبوده و حتی شبکه‌های ایران نیز در برخی از کشورها با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

به نظر من باید از ظرفیت کشورهای همسایه و رسانه‌های آنها همچنین با چاپ کتاب و توزیع آن بین کشورهای مختلف می‌توان این فرهنگ را در دنیا گسترش داد.

اگر صرفاً سرمایه‌گذاری در این زمینه مختص به ایران باشد خوب بوده ولی جوابگو برای بیرون از مرز ایران نیست و کسی از این اتفاق و راهپیمایی عظیم اربعین اطلاعی نخواهد داشت.

کد خبر 1623564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha