هنرمند خراسان شمالی، بانوی موفق در تولید عروسک‌های بوک بومی کُردی کرمانجی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: رقیه قره قاشلو به عنوان بانوی موفق و طراح و تولیدکننده عروسک‌های بوک بومی کُردی کرمانجی معرفی شد.

پروانه کلاته، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: این بانوی فعال صنایع دستی از شهرستان اسفراین روستای الست علیا است که دارای مدارک حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی کاخ نیاوران و برج آزادی تهران و غیره است.

وی خاطرنشان کرد: عروسک بوک بومی کُردی کرمانجی، بوک به معنی عروس است و این نوع عروسک که از صد سال پیش بوده، بدون چهره است  که مادران و مادربزرگ‌ها اعتقاد داشتند اگه برای این عروسک، چهره درست کنیم یعنی در کار خدا دخالت کرده ایم.

کلاته عنوان کرد: این فعال صنایع دستی از سال ۹۸ شروع به زنده‌ سازی این نوع عروسک کرده که تاکنون مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی بیان کرد: ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف صنایع دستی استان فعالیت می کنند که ۸۰ درصد از آنها بانوان هستند و بیشتر هنرمندان در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت دارند.

کلاته اضافه کرد: از آغاز تاسیس خراسان شمالی تاکنون ۲۱ هزار و ۱۳۸ نفر آموزش های تخصصی و علمی صنایع دستی را دریافت کرده اند و مجموع مجوزهای صادر شده در بخش مشاغل خانگی نیز ۲ هزار و ۱۷۶ مجوز برآورد شده است.

وی بیان کرد: از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و پنج اثر که اکثرا دست بافته های سنتی هستند مهر اصالت یونسکو دریافت کرده است.

کد خبر 1623582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha