۱۴ هزار تن محصولات کشاورزی توافقی توسط شبکه تعاون روستایی کردستان خریداری شده است

کوشکی گفت: ۱۴ هزار تن محصولات کشاورزی توسط شبکه تعاون روستایی استان کردستان به طور توافقی خریداری شده است که بیشترین این محصولات شامل خیار، ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، بهرام کوشکی مدیر تعاون روستایی کردستان به مناسبت هفته تعاون با اشاره به اینکه ۵۴۲ نفر به طور مستقیم و بیش از ۷۰۰ نفر نیز به طور غیرمستقیم در تعاونی‌های تعاون روستایی استان اشتغال دارند، اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی از بازوان پرتوان سازمان جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

وی افزود: براساس اساسنامه، این سازمان وظایفی شامل توسعه و اموزش، بازاریابی، بازاررسانی و تعامل بین کشاورز با مسئولان دولتی، گسترش نوآوری و فناوری در حوزه کشاورزی را برعهده دارد.

کوشکی با اشاره به اینکه تاکنون افزون بر یک میلیون و ۱۴۸ هزار تن گندم مازاد برنیاز در استان به طور تضمینی از کشاورزان خریداری شده است، افزود: از این میزان ۶۵۳ هزار تن توسط شبکه تعاون روستایی استان خریداری شد.

مدیر تعاون روستایی کردستان گفت: از ۸۲ مرکز خرید تضمینی گندم در استان ۶۲ مرکز مربوط به شبکه تعاون روستایی بوده است که شامل ۵۸ مرکز خرید و چهار باب سیلوی گندم است.

وی اضافه کرد: این شبکه تعاونی افزون بر گندم، چهار هزار و ۲۲ تن کلزا و ۱۴ تن هم گلرنگ را به طور تضمینی از کشاورزان استان خریداری کرده است.

کوشکی بیان کرد: هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۵۰ هزار ریال، کلزا ۳۰۰ هزار ریال و گلرنگ هم ۲۷۰ هزار ریال از کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شده است.

مدیر تعاون روستایی کردستان گفت: افزون بر خرید تضمینی، بخشی از محصولات کشاورزی هم چون خیار، گوجه فرنگی، انگور سیاه، ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای و جو به طور توافقی از کشاورزان خریداری کرده‌ایم.

کوشکی یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۴ هزار تن محصولات کشاورزی توسط این شبکه به طور توافقی خریداری شده است که بیشترین این محصولات شامل خیار، ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای است.

وی اضافه کرد: شبکه تعاون روستایی ۷۰ فروشگاه مصرف را در سطح روستاهای کردستان دارد که ۲۴ فروشگاه آن با عنوان اترک مجهز شده و در آینده نزدیک نیز مابقی فروشگاه‌ها با همین عنوان‌ها مجهز می‌شوند که قیمت‌های متعادل‌تری دارد.

مدیر تعاون روستایی کردستان اذعان کرد: توزیع انواع سوخت نیز در سه جایگاه عرضه بنزین، یک جایگاه سی‌ان‌جی وتوزیع نفتگاز در روستاها توسط تعاون روستایی انجام می‌شود  که امسال تاکنون ۸۴ هزار لیتر بنزین و نفتگاز تاکنون توزیع شده است.

وی اضافه کرد: توزیع ۲۳ هزارتن آرد روستایی، توزیع انواع کود شیمیایی به میزان هفت هزار تن، توزیع ۱۹۰۰ تن بذر فروآری شده، توزیع کالاهای تنظیم بازار، میوه شب عید، توزیع ۱۵ تن خرما در ماه رمضان در استان کردستان و توزیع ۲۲ هزار تن نهاده‌های دامی توسط اتحادیه روستایی انجام شده است.

کوشکی اضافه کرد: ۵۳۴۷ فقره پروانه کسب کشاورزی نیز در استان صادر و یا تمدید شده و آموزش ارکان از جمله اتحادیه و تعاونی‌ها نیز به ۲۷۵ نفر انجام شده است.

وی از  وجود روستا بازار سنندج، قروه و دیواندره خبر داد و بیان کرد: روستا بازار شهر سقز با ۳۱ غرفه در حال راه‌اندازی است و روستا بازار کامیاران نیز در حال مکان‌یابی بوده و هدف از روستا بازار رساندن محصول از مزرعه به دست مصرف‌کننده است.


مدیر تعاون روستایی کردستان با اشاره به اینکه کردستان دارای دو مرز رسمی سیران‌بند و باشماق است، افزود: علیرغم وجود این مرزها پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در کردستان نداریم.

وی اضافه کرد: در اراضی متعلق به تعاون روستایی مریوان مجوز لازم را برای احداث این پایانه در دست اقدام داریم که در صورت اختصاص تسهیلات این طرح انجام خواهد شد.

کد خبر 1723774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha