خروش پیاده دلدادگان حسینی به سمت بارگاه خورشید هشتم آسمان ولایت

این روزها سیل عظیم کاروان ‌های زائران پیاده در مسیر شیروان به مشهد مقدس در آستانه سالروز شهادت امام رضا علیه السلام به سوی حرم مطهرش در حرکت هستند.

خبرگزاری شبستان، خراسان شمالی، فاطمه مقدسی

هر ساله با فرا رسیدن دهه پایانی ماه صفر و ایام شهادت حضرت امام رضا(ع) زائران زیادی با پای پیاده از نقاط مختلف کشور راهی مشهد مقدس و زیارت امام هشتم می شوند. این روزها مشهدالرضا و حرم مطهر ثامن الحجج در دهه پایانی صفر و فرا رسیدن شهادت حضرت رضا (ع) حال و هوای حزن و اندوه دیگری دارد و در شرایطی که خود را برای برگزاری آیین های عزاداری بزرگ آماده می‌کند، پذیرای خیل زائران و دلدادگان آن بزرگوار از نقاط مختلف کشور هستند، توجه و علاقه هموطنان ایران اسلامی به امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا خود حکایتی دیگر است.

عزاداران حسینی با حرکت به سمت حرم منور رضوی، ضمن عرض تسلیت به امام مهربانی‌ها، ارادت خود را به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) نشان داده و از فرسنگ ها راه، دل خود را در سفری کشف و شهودی روانه مشهد باب ارضا(ع) می‌کنند.

زائران پیاده امام رضا(ع) این روزها از اقصی نقاط با عشق و دلدادگی کیلومترها مسیر را برای حضور در حرم رضوی طی می‌کنند، ‌پیاده‌روی عاشقان اهل‌بیت تا مشهد ‌و حرم مطهر امام رضا (ع) این روزها در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس واقعا جلوه زیبایی دارد.

این روزها شاهد تصاویری ناب از عشق و ارادت محبان علی بن موسی الرضا (ع) به امام خوبی‌ها هستیم، مردان و زنانی که به عشق امام هشتم، با پای پیاده راهی شهر مشهد می‌شوند.

بسیاری از این افراد در قالب کاروان‌های خانوادگی، دوستانه و اهالی مسجد و محل، اقدام به این کار می‌کنند و برخی هم سفر انفرادی را ترجیح می‌دهند، هر چه هست، عشق و ارادتی است که بین آنها مشترک بوده و همگی، در یک مسیر گام بر می‌دارند.

 خروش و جوشش پیاده عاشقان و دلدادگان حسینی به سمت بارگاه خورشید هشتم آسمان ولایت جلوه ای وصف ناپذیر است، پا در رکاب عاشقان و شیفتگان حسینی که  با پای پیاده در مسیر حرم مطهر رضوی جلوه دیگری از عشق به ائمه (ع) را در قالب جاماندگان اربعین به تصویر می کشند، همین سیر و سلوک، خود گواهی بر عمق محبت اهل بیت (ع) در میان پیروان مذاهب اسلامی است.

 تنها از این استان ۱۵ هزار نفر در قالب ۱۰۰ هیئت مذهبی برای سفر پیاده به سوی مشهد مقدس، ثبت نام کرده اند.

طی چند روز گذشته تعداد زیادی از کاروان های پیاده امام رضا(ع) و سیل مشتاقان از استان های مختلف و همجوار در مسیر حرکت به سمت شهرستان شیروان رسیده و پس از توقف کوتاه و پذیرایی به مسیر خود ادامه داده اند.

گرچه این روزها همزمان با تردد کاروان های پیاده امام هشتم(ع) در جاده ها در هوای گرم شهریورماه کاروان هایی به صورت سواره در حال حرکت هستند، عشق و ارادت به شوق زیارت تمام وجود زائران پیاده را فرا گرفته  و آنان با جان های عاشق درانتظار رسیدن به آستان پرمهر و نورانی امام هشتم(ع) هستند و همین عامل دشواری سفر را برای آنان ساده می کند.

دیدن این همه شور و اشتیاق در کاروان های پیاده حسرتی بر دل های دیگر عاشقان و شیفتگان حضرت می گذارد که تا کنون نتوانسته اند همراه کاروان زیارت باشند اگر چه عشق و محبت امام مهربانی ها همیشه و همه جا در دل های عاشق و جان های بیقرار بوده و خواهد بود. 

یکی از زائران پیاده حرم رضوی که 10 روز قبل حرکت خود را از شاهرود شروع کرده و اکنون بدون هیچ خستگی و با تمام توان و پرانرژی ادامه دهنده راه دلدادگان اهل بیت(ع) است می گوید: چهار سال است که به نیت نذری که کرده بودم و در مدت زمانی کمی حاجت روا شدم این مسیر را هر ساله پیاده طی می کنم.

محمد ملاقلی نژاد اظهارکرد: روزانه 30 کیلومتر مسیر را با پای پیاده طی میکنم و بدون اینکه احساس خستگی کنم چون عشق و خلوص را درون خودم پیدا کردم مساله ای که سالیان سسال از آن غافل بودم و اگر مسیر طولانی تر از این هم باشد باز هم به خودآگهی که به آن دست یافته ام می ارزد.

وی با بیان اینکه این استان با وجود اقوام و زبان های مختلف متمایز از سایر استان ها است بیان کرد: مهمان نوازی مردم گنجینه فرهنگ ها به وضوح مشخص می شود، در طول مسیر تمام موکب های پذیرایی، مساجد، ایستگاه های سلامت و مکان های مستقر هلال احمر از نظم و برنامه خاصی برخوردار بود گویا خراسان شمالی همیشه آمادگی میزبانی از زائران پیاده را دارد.

یکی دیگر از عاشقان پیاده امام مهربانی ها که با پسر پنج ساله خود از سمت جاجرم حرکت خود را شروع کرده گفت: برای نخستین بار است که در این مراسم معنوی شرکت کردم و قبل از حرکت بر این باور بودم که طی کردن مسیر برایم همراه با فرزند کوچک بسیار برایم دشوار است، ولی انقدر جلوه های عشق حسینی زیاد است که متوجه مسیر و خستگی راه نشدم.

صغری گل محمدیان اضافه کرد: امسال به دلیل بیماری و مشکلاتی که برای همسرم به وجود آمد نتوانستم در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کنم و با شرکت در این مسیر به یاد جاماندگان اربعین حسینی با خود افتخار میکنم که طلبیده شدم.

وی با نگاه و چشمانی که مستقیم رو به آسمان است تصریح کرد: خوشا به سعادت مردمان دیار خراسان شمالی که در نزدیک ترین مسیر امام هشتم(ع) هستند و هر وقت دلتنگ شوند در کم ترین زمان ممکن به دیار امام مهربانی ها می شتابند، نیت کردم و قصد دارم هر ساله در همین موقع  به سمت بارگاه خورشید هشتم آسمان ولایت پیاده روی داشته باشم و مطمئنم از این به بعد همانند کسی هستم که مجدد متولد شده است، خداروشکر که این پیاده روی نصیبم شد.

 حجت الاسلام معلم گفت: صبح روز  پنج شنبه ۱۶ شهریورماه، ۲۱ کاروان پیاده روی از نقاط مختلف شهری و روستایی این شهرستان جهت شرکت در آیین های دهه آخر ماه صفر عازم مشهد مقدس شدند.

حجت الاسلام محمد معلم، مدیر اداره تبلیغات اسلامی شیروان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: برخی از کاروان ها حرکت خود به سمت مشهد مقدس را از روزهای گذشته آغاز کرده‌اند ولی مراسم رسمی این حرکت معنوی با کاروان های روستای گلیان و شهر خانلق صبح امروز انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: کاروان های پیاده روی متشکل از خانم و آقا طی ۶ روز مسیر ۲۰۰ کیلومتری شیروان به سمت مشهد مقدس را با پای پیاده طی خواهند کرد.

حجت الاسلام معلم عنوان کرد: دو کاروان سواره هم در روزهای پایانی حرکت خود را از این شهرستان به سمت حرم امام رضا(ع) آغاز خواهند کرد.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی شیروان بیان کرد: برای خدمات رسانی و پذیرایی بهتر از زائران امام رضا(ع) که از استان ها و شهرستان های همجوار از این مسیر عبور می کنند ۱۴ موکب در مسیر شیروان برپا شده که از این تعداد پنج موکب در مسیر بین الحرمین شهرستان از امامزاده نقی الهادی(ع) به سمت امامزاده حمزه رضا(ع) شهر زیارت است.

حجت الاسلام معلم اضافه کرد: مابقی موکب ها از مسیر روستای رضاآباد غربی واقع در بخش مرکزی این شهرستان شروع می شود و تا روستای برزل آباد ادامه خواهد داشت و این مسیر انتهای موکب شهرستان شیروان است.

وی اظهارکرد: با هماهنگی های انجام شده، برخی مساجد بین راهی مسیر حرکتی زائران پیاده نیز به هیئات های اعزامی خدمات ارائه خواهند داد.

وی گفت: روحانی، پزشک، پرستار، نیروهای امدادگر و انتظامی در این موکب ها مستقر و به زائران خدمات ارائه می دهند.

خراسان شمالی که بین دو قطب زیارتی مشهد مقدس و گردشگری شمال کشور قرار گرفته هر ساله پذیرای بسیاری از زائران حرم مطهر امام رضا(ع) با پای پیاده در مناسبت های مختلف است.

کد خبر 1723923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha