اعمال انسان ریا کار باطل و به عمل حرام مرتکب شده است

آیت الله العظمی مظاهری گفت: اعمال ریاکارانه عبادی و خدماتی باطل و نفعی به صاحب آن نمی رساند و در حالی که عمل حرام نیز مرتکب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، آیت الله العظمی «حسین مظاهری» در یکی دیگر از درس های اخلاق خود به رذیله اخلاقی ریا و ظاهر سازی اشاره کرد و اظهارداشت: افراد ریا کار با انگیزه تبلیغ برای خود و ایجاد محبوبیت در بین مردم فعالیت دینی، عبادی و خدمت رسانی انجام می دهند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان افزود: اعمال ریاکارانه عبادی و خدماتی باطل و نفعی به صاحب آن نمی رساند و در حالی که عمل حرام نیز مرتکب شده که باید از چنین رفتاری دوری کنیم.

وی ادامه داد: افراد ریاکار برای دستیابی به جایگاه های دنیایی و محبوبیت بین مردم اعمال و رفتار خود را ظاهر نمایی می کنند و به دنبال فریبکاری هستند.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه برخی از این افراد ظاهری متدین و عاشق نظام و اسلام برای خود می سازند، تصریح کرد: چنان رفتار می کنند که جامعه آنان را به افراد خاص بشناسند در حالی که در وجودشان چنین نیست.

وی خاطرنشان کرد: انسان باید مراقب چنین صفات زشت باشد که اعمال عبادی و خدماتی که به جامعه عرضه می کند را از بین نبرد.

مرجع تقلید عالم تشیع با بیان اینکه از ترس ریا نباید دست از کارهای خوب بکشیم، تصریح کرد: بعضی از مردم به همین دلیل کار نیک نمی کنند و یا ترک می کنند که چنین ترسی شایسته نبود و شیطان هم از آن برای تغییر رفتار استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: شیطان چنین فردی را با نگرش اینکه انجام واجبات و مستحبات منجر به ریاکاری می شود، فرد را از مسیر واقعی و انجام اعمال نیکو دور کرده و اندک اندک دین و اعتقادات او را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته رئیس حوزه علمیه اصفهان تمرین برای ترک ریاکاری مهم است و انسان همیشه با خود زمزمه داشته باشد که کارهایش فقط برای رضایت حضرت حق است اینگونه از صفت های زشت نیز دور می شود.

وی با بیان اینکه برخی از افراد در جامعه رفتار خوب خود را به منظور جذب افراد انجام می دهند، افزود: این گونه اعمال را نباید ریاکارانه بخوانیم و سو نیت داشته باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: فکر درونی افراد در تبلیغ دین و کارهای خیرخواهانه مهم بوده و آنان به دنبال جذب افراد هستند و نباید کارهای آنان ریاکارانه تصور شود.

کد خبر 1724312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha