اسلام به مسائل اجتماعی و روابط بین مسلمانان اهمیت داده است/اهل سنت جایگاه والایی برای حضرت رضا (ع) قائل هستند

امام جمعه شهرستان تکاب گفت: اسلام به مسائل اجتماعی و روابط بین مسلمانان اهمیت بسیار داده است و متاسفانه عده ای بیشتر به جنبه‌ها و دستورات فردی اسلام توجه دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام مصطفی کوهی، امام جمعه تکاب، امروز در مراسم عزاداری امام رضا (ع) که با حضور برادران شیعه و اهل سنت در مسجد امام رضا(ع) شهر تکاب برگزار شد، اظهار کرد: یکی از القاب امام رضا امام رئوف است امامی که در کمال مهربانی و رأفت با مردم رفتار می کرد، البته همه ائمه رئوف بودند اما رأفت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ملموس بود.

وی ادامه داد: اسلام به مسائل اجتماعی و روابط بین مسلمانان اهمیت بسیار داده است و متاسفانه عده ای بیشتر به جنبه‌ها و دستورات فردی اسلام توجه دارند و مسلمان‌های خیلی خوب را نوعاً کسانی می شناسند که در عمل به احکام فردی اسلام بسیار کوشا هستند و حال آن که ائمه ملاک مسلمان واقعی را توجه و اهتمام به مسائل اجتماعی معرفی کرده اند.

امام جمعه تکاب خاطرنشان کرد: اگر ما در پی عمل به اسلام و دستورات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) هستیم، باید توجه داشته باشیم که بسیاری از بیانات آن بزرگواران ‌که ناظر به مسائل اجتماعی و روابط افراد با یکدیگر است.

وی گفت: یکی از مهم ترین خصوصیات امام رضا (ع) این بود که خود را از مردم فقیر، نیازمند و عادی جدا نمی کرد و سر سفره آن ها حاضر می شد و با آن ها غذا می خورد و از اباصلت رویات شده است که هرگز اتفاق نیفتاد که امام رضا(ع) در سخن گفتن به کسی جفا کند و هر که با او گفت وگو می‎کرد، کلامش را قطع نمی‎ کرد و فرصت می‎ داد تا آخرین سخن خود را بگوید. اگر کسی حاجتی نزد او می آورد، در صورت امکان ابداً او را مأیوس نمی کرد و من ندیدم در حضور کسی پایش را دراز کند و تکیه بزند. سراغ ندارم که به غلامانش ناسزا بگوید. ندیدم آب دهان را به زمین بیندازد و با صدا و قهقهه بخندد؛ بلکه تنها تبسم می‎ کرد.

حجت الاسلام کوهی بیان کرد: امام رضا (ع) محبت و اظهار دوستی نسبت به مردم را نیمی از عقل معرفی کرده است و در برخی ادعیه ای که از حضرت رسیده، خواهان بخشش، رحمت و خیرخواهی برای مردم بوده است.

وی با بیان این که یکی از مهم ترین اهداف مامون برای سپردن ولایت عهدی به امام رضا مشروعیت بخشیدن به خلافت غیر شرعی خود بود، گفت: امام رضا(ع) هیچ وقت اجازه ندادند دشمنان اسلام و اهل بیت از ایشان برای مشروعیت بخشیدن به خلاف های خود استفاده کنند و سفر ایشان به مرو هم هر چند به اجبار مامون بود اما منشأ خیر و برکات فراوان شد و امروز نیز ما این خیر و برکات را مشاهده می کنیم و در واقع ملت ایران مدیون این شخصیت عظیم هستند و بسیاری از بلاها از مملکت ما توسط حضرت دفع می شود.

امام جمعه تکاب افزود: در مقابل حرکات خصمانه، زیرکانه و سیاسی مامون خلیفه عباسی در کشاندن اجباری حضرت رضا(ع) به مرو، امام یک برنامه‌ی مدبّرانه‌ی الهی را طرّاحی و پیش بردند که نه فقط خواسته‌های دستگاه خلافت برآورده نشد، بلکه درست بعکس، موجب رواج و گسترش فکر معارفیِ قرآنی و منتسب به اهل‌بیت در اقطار دنیای اسلام شد.

وی گفت: اهل سنت نسبت به جایگاه والایی را برای حضرت رضا (ع) قائل هستند و ایشان را از جهت حدیثی و روایی از بزرگ‌ترین تابعین اهل مدینه می دانند و از این جهت به احادیث حضرت توجهی خاص داشتند و دارند و حتی در برخی منابع اهل سنت تأکید شده است که نمی‌توان از روایات ایشان چشم‌پوشی نمود و باید به آنها اهمیت داد و امروز هم ما این نور و محبت اهل بیت و امام رضا(ع) را در قلوب اهل سنت می بینم که از گوشه و کنار ایران اسلامی و حتی کشورهای دیگر سالانه هزاران اهل سنت به زیارت امام رضا (ع) مشرف می شوند.

کد خبر 1724363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha