جشن میلاد پیامبر(ص) در مصر: از دوره فاطمیون تا عصر حاضر

بر اساس متون‌های تاریخی، نخستین جشن‌ها بر میلاد پیامبر اکرم(ص) در زمان فاطمیون در مصر برگزار می‌شده است و در این گزارش به ماجرای جشن میلاد پیامبر از دوره فاطمیون تاکنون، می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از صدی البلد، جشن میلاد پیامبر(ص) یکی از مهمترین جشن های اسلامی در مصر است، مصری ها روز میلاد پیامبر(ص) را در 12 ربیع الاول جشن می گیرند و این مراسم، یکی از شادترین مناسبت های مذهبی در تمام سطوح مردمی است.

دوره فاطمیون

براساس متون تاریخی، فاطمیون، اولین کسانی هستند که میلاد پیامبراکرم(ص) را جشن گرفتند، به ویژه در زمان حکومت خلیفه فاطمی «المعزلدین الله» که در سال 969 میلادی وارد مصر شد.

حکومت فاطمیون به مناسبت میلاد پیامبر(ص)، قبل از برگزاری مراسم، مواد آماده سازی شیرینی از جمله آرد و روغن را برای پخت شیرینی ذخیره می‌کردند و پس از پخت سینی‌های شیرینی را میان مردم پخش می‌کردند.

دوره عثمانی‌ها

در دوران خلافت عثمانی، میلاد پیامبر(ص) نیز جشن گرفته می‌شد، سلاطین عثمانی به همه اعیاد و مناسبت‌های مذهبی که مسلمانان می‌شناختند، توجه زیادی داشتند.

جشن اصلی در یکی از مساجد بزرگی که سلطان انتخاب کرده بود، برگزار می شد و دولتمردان و علما با لباس فرم رسمی و مدال بر سینه به در مسجد می آمدند و در صف به انتظار سلطان می ایستادند.

سلطان سوار بر یکی از بهترین اسب ها با زینی از طلای ناب بود، به مسجد می رسید و دور تا دور آن را دسته ای مجلل احاطه کرده بود  و پرچم‌ها نیز به حالت برافراشته در می‌آمد.

جشن با قرائت قرآن آغاز می‌شد و سپس داستان میلاد حضرت محمد (ص) گفته می‌شد و سپس کتاب «دلائل الخیرات» برای دعا بر پیامبر(ص) خوانده می‌شد  و سپس برخی از شیوخ محفل ذکر تشکیل می‌دادند و آواز خوانان می‌خواندند و صدایشان به دعا برای پیامبر بلند می‌شد. همچنین در شب قبل از دوازدهم ربیع‌الاول، صبح روز میلاد، مقامات ارشد کشور بدون توجه به درجاتشان برای تبریک به نزد سلطان می‌رفتند.

اما اکنون این جشن ها با امروز متفاوت است و به توزیع شیرینی و صدقه محدود می‌شود و مراسمی در مساجد برگزار می‌شود.

مظاهر جشن میلاد پیامبر(ص) در مصر

جلوه های جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) به ویژه در روستاها و محله های پرطرفدار شهرهای بزرگ تغییری نکرده است، در آغاز ماه ربیع الاول هر سال خیمه هایی در اطراف مساجد بزرگ از جمله مسجد امام حسین (ع) و سیده زینب (س) برپا می‌شود.

مردم روستاها در اطراف مساجد بزرگ اقدام به برگزاری جشن می‌کنند و یا شیرینی و غذا می‌فروشند.

شیرینی های مخصوص میلاد نبی اکرم(ص) در مصر

شیرینی عید، یکی از ویژگی های منحصر به فرد میلاد پیامبر(ص) در مصر است. همه شیرینی ‌فروشی‌ها در ویترین خود چندین رنگ می‌گذارند و شیرینی‌های ویژه آنها السمسمیة والحمصیة والجوزیة والبسیمة والفولیة است.

برخی از اسباب‌بازی‌های کودکانه نیز از آب نبات درست می‌شوند که بعد از پایان روز میلاد پیامبر (ص) میان دختران و پسران تقسیم می‌کنند تا در ذهن کودکان این جشن باقی بماند و فاطمی‌ها اولین کسانی بودند که در روز میلاد شیرینی را شبیه عروس درست می‌کردند.

شیرینی شبیه عروس در میلاد پیامبر(ص)

این شیرینی از شکر درست شده و به شکل نبات پف کرده و با رنگهای زیبا تزین شده و این شیرینی به شکلی است که دستانش را روی کمر گذاشته و با برگ های رنگی به پشتش تزیین شده است.عروس میلاد  کاملا مصری است. روی لباس با گل پوشانده شده است.

اما اکنون برای بهداشتی بودن آن در بین مردم، عروس میلاد در چهره ای جدید ظاهر شده است که از پلاستیک ساخته شده و با پارچه های شفاف رنگارنگ در اشکال و اندازه های متعدد تزئین شده است و از ویژگی های آن کاربردی بودن است. آنها ماندگاری بیشتری دارند و در معرض شکستگی نیستند و خورده نمی شوند.

کد خبر 1724636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha