ثبت کاروان‌سرای رباط قلی در فهرست میراث جهانی یونسکو

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: کاروان‌سرای رباط قلی، میراث ماندگار خراسان شمالی در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

علی مستوفیان، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: کاروانسراهای ایران بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در فهرست جهانی یونسکو است و در این پرونده، 54 کاروانسرای ایران ثبت شده‌ که کاروانسرای رباط قلی خراسان شمالی نیز جزو این کاروانسراها است.

وی با بیان اینکه کاروانسرای قلی جاجرم به عنوان نخستین اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست جهانی یونسکو شد، عنوان کرد: موفقیت کشورمان در ثبت جهانی پرونده کاروان‌سراهای ایران برگ زرین دیگری از افتخارات دولت خدمتگزار و مردمی به ملت شریف ایران و هم استانی‌های عزیزمان است.

مستوفیان خاطرنشان کرد: خراسان شمالی امروز به یمن این اتفاق خجسته و بعد از ثبت جهانی موسیقی بخشی‌های شمال خراسان و ثبت جهانی دوتار، اکنون باهمت مدیران جهادی و پر تلاش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ثبت پرونده کاروان‌سراهای ایران و حضور کاروان‌سرای ارزشمند قلی استان، در این پرونده بر خود می‌بالد و این مهم برگ زرین دیگری در تقویم تاریخ باشکوه این دیار به ثبت خواهد رسید.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی بیان کرد: کاروانسرای "رباط قِلّی" در یک دشت لُخت در فاصله چهار کیلومتری جاده سَنخواست از توابع شهرستان جاجرم در خراسان شمالی آرام گرفته و به آن کاروانسرای تیموری هم می گویند و ساخت این کاروانسرا را به امیر علیشیر نوایی، وزیر سلطان حسن بایقرا نسبت می دهند.

مستوفیان اضافه کرد: از گذشته‌های دور در مسیر راه‌ها و محل عبور کاروان‌ها، بناها و سازه‌هایی احداث شدند که بر اساس نیاز و شرایط اقلیمی به اشکال متنوعی ساخته شده و کاربردهای متنوعی داشتند. این بناها از مصالح گوناگونی ساخته می‌شدند.

 

 

کد خبر 1724701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha