المپیک 2024 پاریس: آیا جامعه بین الملل از حق حجاب ورزشکاران مسلمان دفاع خواهدکرد؟

زنان مسلمان منتظر هستند تا ببینند که آیا جامعه بین‌المللی برای حمایت از حجاب در مسابقات المپیک 2024 پاریس که در حقیقت نوعی آزادی مذهبی برای آنها به شمار می‌آید در کنارشان خواهد ایستاد یا اینکه در اینجا آزادی را قربانی منافع کشورهای اروپایی خواهد کرد؟

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: بازی های المپیک 2024 که قرار است در پاریس برگزار شود، نزدیک است و مسئله ممنوعیت حجاب در فرانسه که به تازگی سر و صداهای زیادی برپا کرده است و به طور قطع در بازی‌های المپیک نیز مسئله ساز می‌شود، سوالاتی را در اذهان بسیاری از افراد متبادر کرده است.

«ماهر مزاحی»، خبرنگار فوتبال الجزایری مقیم «مارسی» فرانسه که فوتبال شمال آفریقا را به طور گسترده پوشش داده است و آثارش در نشریات بین المللی مانند بی بی سی، گاردین، تلگراف، «ای اس پی ان» آفریقا و الجزیره انگلیسی منتشر شده است. می پرسد: آیا فرانسه تلاش خواهد کرد تا به بهانه حفظ سکولاریسم در ورزش، ممنوعیت حجاب در سطح مسابقات را اجرا کند؟ اگر چنین شود، آیا المپیک از حقوق زنان مسلمان دفاع خواهد کرد؟

اولین دوره المپیاد تابستانی در سال 1896 در «آتن» یونان برگزار شد و 241 ورزشکار از 14 کشور، که همگی مرد و اروپایی، استرالیایی یا آمریکایی بودند، شرکت داشتند.

بیش از یک قرن بعد، کمیته بین‌المللی المپیک گام‌های مهمی در فراگیری برداشته است و نژادها، ملیت‌ها، مذاهب و توانایی‌های مختلف را در بازی‌های المپیک و پارالمپیک در بر می‌گیرد.

با این حال، با نزدیک شدن به بازی‌های تابستانی آینده پاریس 2024، کمیته بین المللی المپیک ناچار است گفتمان پرشوری را در مورد ارزش‌های واقعی ورزش در داخل و خارج از زمین ایجاد کند.

فرانسه به دلیل دکترین بنیادین خود یعنی« لائیسیته» که تفسیری تنداز سکولاریسم دارد، یکی از معدود کشورهایی است که زنان مسلمان را از پوشیدن حجاب در فضاهای عمومی و در عرصه های ورزشی منع می کند.

 ماه گذشته، دختران حتی از پوشیدن عبای اسلامی در مدارس منع شدند و بسیاری از آنها به دلیل پوشیدن لباس مذهبی به خانه فرستاده شدند.

اکنون، یک سوال مهم در مورد پاریس 2024 مطرح است: آیا فرانسه در حالی که میزبان این رقابت بین المللی است، به اعمال محدودیت هایی که بر شهروندان خود اعمال می کند ادامه خواهد داد؟ آیا تلاش خواهد کرد تا ممنوعیت خود را به ورزشکاران کشورهای دیگر نیز تعمیم دهد؟

مزاحی می‌گوید: ما در اوایل تابستان امسال در طول جام جهانی فوتبال زنان 2023 در استرالیا و نیوزیلند شاهد پیش نمایشی پنهانی از این درگیری قریب الوقوع بودیم.

«نوهایلا بنزینا»، مدافع مراکشی به عنوان اولین بازیکن فوتبالی که در جام جهانی فوتبال با حجاب بود، یک اقدام تاریخی را رقم زد.

با این حال، در فرانسه، کانال‌های تلویزیونی جناح راست و پرهیجان مانند CNEWS و BFM TV بسترهایی را فراهم کردند تا بنزینا را مورد انتقاد و تحقیر قرار دهند.

«فیلیپ گیبر»، روزنامه نگار فرانسوی در این باره گفت: حجاب نشان می دهد که یک زن باید محتاط باشد و این یک پسرفت باورنکردنی است.

فرانسه تنها کشوری در جهان است که بر اساس تفسیر خود از «لائیسیته»، ممنوعیت حجاب در زمین فوتبال را تایید می کند.

در اوایل سال جاری، شورای دولتی این ممنوعیت را پس از آن که توسط فوتبالیست‌ها به چالش کشیده شد، تایید کرده و ادعا کرد که این ممنوعیت برای جلوگیری از درگیری‌ها، مجاز است.

این در حالی است که از زمانی که حجاب در سال 2012 به یکی از لباس‌های مجاز فیفا در زمین فوتبال تبدیل شد، هرگز اتفاقی رخ نداده است که باعث درگیری شود.

در این میان حامیان مواضع ضد حجاب فرانسه مانند «آنی سوژیر»، فیزیکدان و فمینیست مشهور فرانسوی، اغلب به ماده 4 اساسنامه فیفا و ماده 50.2 منشور المپیک استناد می کنند تا نشان دهند که خود نهادهای ورزشی بین المللی توجیهاتی برای ممنوعیت حجاب دارند.

در این بیانیه آمده است که هیچ نوع تظاهرات یا تبلیغات سیاسی، مذهبی یا نژادی در هیچ مکان، محل برگزاری المپیک یا سایر مناطق مجاز نیست.

هر کسی که اطلاعاتی حتی گذرا از تاریخ بازی های المپیک داشته باشد می داند که تظاهرات سیاسی و نژادی همیشه هم در سطح ایالتی و هم در سطح فردی وجود داشته است.

در واقع، ورزشکاران در این اعتراضات، اغلب برخی از مثبت ترین و به یاد ماندنی ترین لحظات را در تاریخ المپیک رقم زده اند.

حتی جنبش‌های مدرنی وجود دارند که به دنبال لغو 50.2 و ترویج فعالیت ورزشکارانی هستند که با آرمان‌های منشور المپیک مطابقت دارد.

این در حالی است که «املی اوده کاسترا»، وزیر ورزش فرانسه و «مارلن شیاپا»، وزیر سابق این کشور هر دو مدعی شدند که توجیه اصلی ممنوعیت حجاب در فوتبال، خنثی کردن تبلیغ دینی است.

مزاحی در این باره می‌گوید: من شخصا هنوز ندیده‌ام که فوتبالیست‌های محجبه سعی کنند فعالانه هم تیمی‌ها یا حریفان خود از نظر دینی در زمین تغییر دهند!

علاوه بر این، هر کسی که دانشی از فوتبال فرانسه داشته باشد می‌داند که زمین فوتبال، مذهبی نیست. فوتبالیست های مرد از همه مذاهب قبل، حین و بعد از مسابقات دعا می کنند و هیچ کس اعتراضی به آن ندارد.

بنابراین کاملا مشخص است که آنچه فرانسه به دنبال آن است، محروم کردن زنان مسلمان از ابراز وجود است و این هیچ ارتباطی با ورزش و مسائل مربوط به آن ندارد.

پس اگر فرانسه بر ممنوعیت کامل حجاب در پاریس 2024 اصرار کند کمیته بین المللی المپیک چه خواهد کرد؟ تاکنون هیچ پاسخ یا موضع رسمی در این زمینه صادر نشده است.

اکنون زنان مسلمان منتظر هستند تا ببینند که آیا جامعه بین‌المللی در این زمینه که در حقیقت نوعی آزادی مذهبی برای آنها به شمار می‌آید در کنارشان خواهد ایستاد یا اینکه در اینجا آزادی را قربانی منافع خاص ضد اسلامی خواهد کرد؟

کد خبر 1724913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha