آزادسازی ۲۳ زندانی جرایم غیرعمد در پویش «مشهد مهربان» | جمع آوری ۸۰۰میلیون تومان از طریق شورای اجتماعی محلات

رئیس ستاد دیه خراسان رضوی گفت: طی امروز و فردا ۲۳ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد با همکاری پویش مشهد مهربان به آغوش خانواده‌هایشان باز می‌گردند.

به گزارش خبرنگار شبستان از مشهد، جواد غفاریان طوسی در نشست اختتامیه پویش مشهد مهربان و آزادسازی زندانیان غیر عمد و آغاز کمک به کودکان بازمانده از تحصیل که ظهر امروز در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پویش آزادسازی زندانیان برای سومین سال به کمک شهرداری مشهد و شورای اجتماعی محلات رقم خورده است و جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس ستاد دیه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: زندانیان جرایم غیر عمد که نان آور خانواده بودند جایشان در زندان نیست. خانواده‌ای که نان آورش را از دست داده نه تنها دغدغه تامین معاش خود و فرزندانش را دارد ممکن است برای رفتن به ملاقات زندانی هم با مشکلاتی مواجه شود و چشم زندانی به کمک‌های مردمی نیز هست که خیران چقدر به او کمک کرده اند.   

وی تصریح کرد: پیش از راه اندازی پویش مشهد مهربان، در استان تنها یک بار در سال و در ماه مبارک رمضان، گلریزان داشتیم و به لطف همگرایی و همدلی‌ها سال گذشته تعداد گلریزان‌ها افزایش یافت. امسال ۲۷گلریزان انجام شد که ۱۳ گلریزان آن با حضور و همکاری شورای اجتماعی محلات و حمایت شهرداری و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد برگزار شد.

رئیس ستاد دیه استان گفت: با همدلی و مشارکت ۱۳ منطقه شهرداری مشهد، امسال بیش از ۲۲ هزار نفر در این امر بزرگ اجتماعی نقش داشتند که سال قبل این آمار، ۱۰هزار نفر بود و سال قبل از آن نیز حتی آماری نداشتیم.

غفاریان طوسی عنوان کرد: نزدیک به ۷۰۰میلیون تومان از طریق کارتخوان‌ها و مشارکت شورای اجتماعی جمع آوری شد و برخی از آن‌ها به صورت نقدی مشارکت داشتند که در مجموع مبلغ مشارکت بیش از ۸۰۰ میلیون تومان در پویش مشهد مهربان بوده است.

وی افزود: آزادی ۲۳ نفر را طی امروز و فردا با مشارکت شما خواهیم داشت که نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان مبلغ بدهکاری آنان بوده است که در نهایت نزدیک به ۲میلیارد تومان از این مبلغ مورد بخشودگی قرار گرفت، ۸ میلیارد از آن را توسط کارگروه اعصار قسط بندی شد و مبلغی هم توسط مددجویان تهیه شد و در نهایت ستاد دیه با همکاری پویش مشهد مهربان، مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان را جهت آزادسازی این زندانیان پرداخت کرده است.

رئیس ستاد دیه خراسان رضوی در پایان گفت: ستاد دیه یک نهاد مردمی است که بخشی از مسئولیت اجتماعی شهرداری و شورای شهر هم هست که به خوبی پای کار آمدند و امیدوارم این روند تا پایان سال ادامه یابد و مقدمات گلریزان بهتری را در سال آینده شاهد باشیم.

مشارکت ۲۲ هزار نفر در پویش مشهد مهربان 

مهدی ابراهیمی، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این مراسم مهربان اظهار کرد: دو پویش را شروع کردیم که پویش ازاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد از ماه رمضان شروع شد و امروز تمام شده و در ادامه پویش حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل را شروع خواهیم کرد.  

ابراهیمی بیان کرد: همدلی اجتماعی و همبستگی اجتماعی اهدافی است که در این پویش‌ها به دنبال آن هستیم.

وی به دو رویکرد راه اندازی پویش مشهد مهربان اشاره کرد و عنوان کرد: افزایش تعداد شرکت کننده‌ها و ایجاد پیوست اجتماعی برای سازمان فرهنگی و اجتماعی نیز در راه اندازی این پویش مهم است و در حاشیه جشن‌ها و مراسمات از این پیوست اجتماعی استفاده شده است.

ابراهیمی افزود: رویکرد دوم مشارکت محلی و افزایش حضور مردم است. فهرستی از زندانیان را در هر محله اعلام کردیم که هر محله برای و امیدواریم این پویش‌ها در راستای حرکت و مشارکت اجتماعی و حل مشکلات مردم ادامه یابد.  

ابراهیمی عنوان کرد: حدود ۲۲هزار نفر به صورت مستقیم در این پویش شرکت کردند و تعداد زیادی هم به صورت نقدی در اجتماعات و مراسمات کمک کردند.

فرهنگ‌سازی و مشارکت حداکثری مردم، هدف پویش «مشهد مهربان» است

حسین باغگلی رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: حرکتی که در سه سال ادامه پیدا می‌کند و از مشارکت سه هزار نفر در سال اول به ۲۲ هزار تفر در سال سوم می‌رسد نشان فرهنگ سازی این امر پسندیده است.

وی بیان کرد: با راه اندازی پویش مشهد مهربان فضایی را برای مشارکت معقول و همگانی مردم ایجاد کردیم تا هر کسی با هر توان مالی در این پویش شرکت کند.

باغگلی تاکید کرد: در دنیای مدرن تولی گری سازمان‌های اجتماعی برای رتق و فتق امور جامعه و ضرورت مشارکت اجتماعی مردم کاهش پیدا کرده است و حرکت به سمت معرفی خیران کلان و بزرگ رفته است در حالیکه از نظر تربیتی و فرهنگ سازی در نگاه اسلامی این امر آنچنان هم مطلوب نیست بلکه باید در تمامی زمینه‌ها این مشارکت را ایجاد کنیم و اجازه دهیم هر کسی با هر توانی بتواند در این امور شرکت کند.

معاون فرهنگی شهردار مشهد افزود: طبق آماری که به دست آوردیم تراکنش‌هایی از ۵ هزار تومان و ۱۰ هزار تومان شروع شده در این پویش هم داشتیم که ما به دنبال فرهنگ سازی در زمینه مشارکت اجتماعی با هر میزان مشارکت هستیم.

باغگلی پیشنهاد داد: نشر روایت‌هایی از آزادسازی زندانیان نیز می‌تواند کمکی به حضور گسترده‌تر مردم باشد که بدانند با هر توان مالی می‌توانند در این امر خیر شرکت کنند.

وی همچنین با اشاره به پایان پویش مشهد مهربان در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: آغاز پویش حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل از امروز نیز پویش مردمی دیگری است که می‌تواند زمینه سازی برای حضور حداکثری مردم را به دنبال داشته باشد.

مشهد مهربان، باعث تقویت بنیاد خانواده می شود

حجت الاسلام حسن منصوریان نیز در این مراسم با اشاره به حضور پرشور مردم در دهه پایانی صفر اظهار کرد: مسئولیت عمده و اول شهرداری و شورای شهر مشهد، بعد از خدمات شهری و حمل و نقل و ... مسئولیت اجتماعی است. مشهد از جهت حمل و نقل و پاکیزگی و بسیاری موارد دیگر تراز خوبی در سطح کشور دارد، ولی زیر پوست شهر، اصلا حال خوبی ندارد و از نظر هنجارهای اجتماعی شهر خشنی است.  

منصوریان افزود: آمار نزاع‌های اجتماعی، کودکان بازمانده از تحصیل، معتادان متجاهر، طلاق و زنان سرپرست خانوار در سطح استان و مشهد در شان شهری که منسوب به امام رضا (ع) است نیست و در نهایت نمی‌توانیم خود را شهری مهربان بدانیم.

عضو شورای شهر مشهد بیان کرد: مشهد حتی از نیشابور هم جوان‌تر است و جوان‌ترین کلان شهر کشور است و سرعت پیشرفت آن بخاطر وجود امام رضا (ع) است. اولین فلسفه آن این است که مردمش به امام رئوف پناه آوردند یعنی باید مهربان باشند. ما به عالم آل محمد پناه آوردیم و کودک بازمانده از تحصیل با این فلسفه معنا ندارد و در بسیاری از اتفاق‌های اجتماعی اجتماعی با فلسفه شهر همخوانی ندارد.  

حجت الاسلام منصوریان تشریح کرد: ما به این نتیجه رسیدیم تسری صفات امام رضا (ع) در شهر اتفاق نیفتاده است و در شورای شهر به این نتیجه رسیدیم که فعالیت‌های اجتماعی شهر را به مفاهیم و معیارهای اصلی شهر نزدیک کنیم، از این جهت قرارگاه اجتماعی تشکیل دادیم و ریشه آسیب‌های اجتماعی را بررسی کردیم که می‌تواند منجر به تقویت بنیاد خانواده‌ها شود، از جمله راه اندازی باشگاه "باهم"، طرح ترنم زندگی و همچنین پویش "مشهد مهربان" از جمله برنامه‌هایی است که در این قرارگاه تشکیل شده و به حل مسئله کمک می‌کند.

پایان پیام/

کد خبر 1725023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha