رزمندگان دفاع مقدس رویش‌ها مساجد بودند/ تربیت یافتگان مساجد معلمان جامعه شدند

حجت الاسلام آقایی با اشاره به کارکردهای مهم مساجد در دوران دفاع مقدس گفت: محصول رویش و جنبش های در مساجد خود را در دفاع مقدس با حضور رزمندگان تربیت یافته در جبهه نشان داد.

گروه سیاسی_ خبرگزاری شبستان _ فرزانه تهجا: مساجد به عنوان یکی از امکان تجمع مسلمانان در دین اسلام معرفی شدند که می توان از این امکان مقدس بعنوان محلی برای حل مشکلات جامعه و محلی برای جمع شدن آراء و نظرات مردم در مسائل روز نیز یاد کرد که بخش اعظمی از کارکردهای مساجد در حل مشکلات جامعه در زمان پیامبر گرامی اسلام مخقق شده است که نمونه عینی این امر در دوران دفاع مقدس با حضور اقشار مختلف برای کمک به جبهه ها شکل گرفت در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام جاسم آقایی، معاون تعلیم و تربیت سپاه کربلا استان مازندران  در مورد جایگاه مساجد در دوران دفاع مقدس به شرح زیر ارایه می شود.

مساجد در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در چه جایگاهی قرار داشتند؟

در دوران طاغوت مساجد چهره مبارزاتی به خود گرفتندمسجد به سه دوران تقسیم می شود؛ بخش اول مسجد  به دوران قبل از انقلاب اسلامی مربوط است که تاثیر شگفت انگیز مسجد همچون اوایل دوران رسالت حضرت نبی اکرم (ص) بود که وقتی پیامبر گرامی اسلام مسجدی را بنا کردند و بنای جامعه بر آن استوار شد و پایگاه انقلاب پیامبر گرامی اسلام قرار گرفت. در دوران طاغوت نیز مساجد پایگاه عدالت خواهی، انقلاب اسلامی و حضور حداکثری مردم و آگاهی رسانی به آنها و رفع برخی دغدغه های مردم توسط خود آنها بود. آرام آرام مساجد چهره مبارزاتی به خود گرفتند و به عنوان سنگر و دفاع همه جانبه از آیین و شریعت اسلام شدند.

رویش ها و جنبش های مساجد در کجا خود را نشان داد؟

محصول رویش در مساجد در دفاع مقدس خود را نشان داد

اثر این حرکات، جنبش ها و رویش ها در مسجد اوایل انقلاب اسلامی و قبل از انقلاب اسلامی با حضور پررنگ و موثر انقلابیون، مومنان و دغدغه مندان عرصه دین و شریعت دیده شد و می توان محصول آن را در هشت سال دفاع مقدس مشاهده کرد. افرادی که در مسجد تربیت شدند، شگفت آفرینی کردند که تاریخ نمونه این شگفتی ها را به خود ندیده و یا خیلی به ندرت به چشم خود دیده است.

افراد حاضر در میدان نبرد و هشت سال دفاع مقدس در کجا تربیت شده بودند؟

بسیاری از رزمندگان از تربیت یافتگان مسجد بودند

در هشت سال که تمام شرق و غرب برای اولین بار در کل تاریخ در مقابل یک کشور قرار گرفتند و بلوک شرق و غرب با یکدیگر علیه یک کشور، ملت و تفکر که تفکری ناب اسلامی بود، متحد شدند که این تفکر نشات گرفته از مسجد بود. این تاثیر شگفت آفرین و شگفت انگیز مسجد که در تربیت نسل انقلابی قابل مشاهد است که حضور پیاپی و موثر هشت ساله افراد تربیت یافته در مسجد در دوران دفاع مقدس به خوبی   در جنگ تحمیلی مشاهد می کنیم. بسیاری از رزمندگان از تربیت یافتگان مسجد بودند. از کارهای روزمره آنها حضور در مسجد بوده است و برای خود حضور و غیاب داشتند و طوری برنامه ریزی داشتند که اگر در مسجد نمی رفتند و یا پای منبر درس نبودند بعدها خود را ملامت می کردند.

 تربیت یافته گان مساجد در جامعه چه اثری داشتند؟

تربیت یافتگان مساجد معلم جامعه شدند

تربیت یافتگان مساجد معلم جامعه شدند همچون شهید برونسی ها، شهید طوسی ها، شهید باکری ها و ... اکثر شهدا خود تربیت یافتگان مساجد هستند و بخشی دیگر از رزمندگان تربیت شده به دست همین مربیانی بودند که در مسجد دوران تربیت اسلامی را طی کرده بودند که تفسیر آن در دوران دفاع به چشم می خورد.

مساجد را در دوران پیروزی انقلاب  اسلامی چگونه ارزیابی می کنید؟

 بعد از پیروزی انقلاب مسئولان و شخصیت های سیاسی از طریق مسجد با مردم در ارتباط بودند و از آنها گلایه ها و ناکارآمدی ها را می شنیدند و برای حل آن دنبال چاره جویی می کردند

بعد از آن در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و پررنگ شدن عرصه تربیتی، دفاعی، سیاسی و اجتماعی مساجد مسئولان و شخصیت های سیاسی از طریق مسجد با مردم در ارتباط بودند و از آنها گلایه ها و ناکارآمدی ها را می شنیدند و برای حل آن دنبال چاره جویی بودند. با نگاهی گذرا به دوران انقلاب اسلامی می بینیم که مردم حوادث انقلاب اسلامی و حوادث جهانی، را از مساجد پی گیری می کردند. به قول امروزی ها مردم فالورهای مسجد بودند و مساجد را دنبال می کردند. محیط مسجد، اهالی، مدیران، خادمان همگی حقایق انقلاب را در قالبی مزین به مردم ارایه می کردند و مردم از این حقایق مطلع می شدند.

مساجد به بستر عینی پیوند دین با مردم یعنی دین با مردم دارای پیوند بود که محل این پیوند مسجد بود. در دوران دفاع نیز از ظرفیت های ایجاد شده در جمع آوری کمک های مردمی برای ارسال به خط مقدم و حفظ تمامیت ارضی استفاده شد و سپس شاهد حضور، صف کشی و لشکرکشی برای دفاع از ایران اسلامی بودیم.

مفهوم سخن امام ره مبنی براینکه" مساجد سنگر هستند سنگرها را حفظ کنید" را توضیح بفرمایید؟

نماز جماعت تحلیل امنیتی، دفاعی و سیاسی دارد

حضرت امام ره فرمودند "مسجد سنگر است، سنگرها را پر کنید". اگر بخواهیم نقش سنگر را بررسی کنیم می بینیم که سنگر برای خود چند کارایی دارد. یکی از معانی سنگر به معنای جان پناه است. مسجد جان پناه مردم بود و در جایی که احساس خطر می کنیم از این سنگر استفاده می کنیم. ما همیشه در حال جنگیدن هستیم، جنگ با نفس اماره و همواره به مردم می گوییم که نماز جماعت تحلیل امنیتی نیز دارد و دارای تحلیل دفاعی و سیاسی است و آن این است که در جایی که امام جماعت برای اقامه نماز می ایستد، محراب است و محراب به معنای محل حرب و جنگ است و فرمانده جنگ در محل حرب امام جماعت است. جنگ با نفس اماره و شیطان است و کسانی که در صف اول ایستاده اند، ثواب بیشتری را می برند زیرا در صف اول جهاد با نفس قرار دارند.

کودکان و نوجوانان در مساجد چه نقشی ایفا می کنند؟

باید به حال مسجدی که در آن صدای کودکان و نوجوانان شنیده نمی شود گریست

موذن مسجد ثواب دوچندان می برد زیرا بانگ جهاد سر می دهد و مردم را صدا می زند بشتابید که وقت جهاد با نفس است و به مسئولان مسجد از امام جماعت تا تمام افراد خدمتگزار در مسجد می گوییم که باید به حال مسجدی که صدای کودکان از آن در صف جماعت و کودکان و نوجوانان نباشد، گریست زیرا در مسجدی که عقبه ای از صدای کودکان و نوجوانان در آن نباشد، این مسجد عقبه ای ندارد و روز به روز مساجد خلوت تر می شود و باید به حال اهالی مسجدی که کادرسازی برای مسجد نکرده اند، گریست تا مساجد را پر کنند.

مشخصات سنگر و نقش آن در جامعه را توضیح بفرمایید؟

سنگر محلی برای طراحی نقشه در میدان نبرد است

سنگر محلی برای طراحی نقشه در میدان نبرد است تا در مقابل دشمن قرار بگیریم. برای استراحت و تجدید قوا نیز از این محل استفاده می شود تا بتوان قدرت دوباره و ادامه مبارزه پیدا کرد. سنگر محل جمع آوری اطلاعات و برآورد واقعی از میدان است و میدان همان جامعه است. باید در میدان حضور داشت و اطلاعات را در مسجد جمع آوری کرد تا فرمان جامعه را بر دست بگیریم و بدانیم که مشکلات مردم کجاست و در کجاها دچار آسیب می شوند.

مساجد در دوران دفاع مقدس چه نقشی در هشت سال جنگ تحمیلی ایفاء کردند؟

مساجد در دوران دفاع مقدس محلی برای همدلی و همدردی با مردم بودمساجد در دوران دفاع مقدس محل بسیج نیروهای مردمی برای حضور در جبهه ها بوده است. تمام فرماندهان وقتی از جبهه ها باز می گشتند، مستقیم به مسجد می آمدند و مردم و اهالی محله در آنجا حضور می یافتند و در آنجا مردم دوباره به جبهه دعوت می شدند و دوباره وقتی فرمانده برای خدمت به محل ماموریت و جبهه باز می گشت، چندین نفر از اهالی محل او را بدرقه می کردند و یا چند نفر با او برای حضور در جبهه همسفر می شدند. مسجد فضایی برای ایجاد همدلی و همدردی با خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران بوده است و تمامی اهالی محل در آنجا گردهم می آمدند و به دنبال حل مشکلات مردم در اوج اتفاقات جامعه بودند.

ادامه دارد....

کد خبر 1725358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha