برخی ناهنجاری‌های تکی و موردی در برخی دانشگاه‌ها زنگ خطر است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه شاهد برخی ناهنجاری های تکی و موردی در برخی دانشگاه ها باشیم، برای ما زنگ خطر است ولی این به معنای گستردگی این مسئله در فضای دانشگاهی کشور نیست.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، در مورد فضای فرهنگی مطلوب در دانشگاه های کشور، گفت: وزیر علوم عدم رضایت خود از اعتبارات حوزه فرهنگی در دانشگاهها را بیان کردند که همین باعث شد مجلس در سال گذشته پنج درصد از اعتبارات وزارت علوم را در دانشگاه های کشور برای بحث های فرهنگی و حوزه دانشجویی اختصاص دهد. رویکرد اصلی نیز این بود که اعتبارات حوزه فرهنگی در حوزه فعالیت های فرهنگی دانشجویان، راهیان نور و راهیان پیشرفت اختصاص یابد تا نگرش دانشجویان را به فضای عمومی کشور و پیشرفت های حوزه دانش بنیان تقویت کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: معتقدیم تشکل های دانشجویی باید ساختاری داشته باشند که جاذبه ای برای حضور دانشجویان در فعالیت های مختلف دانشگاهی، فرهنگی، دینی و مذهبی و ارزشی فراهم کنند. در واقع این ساختارها باید این جاذبه را داشته باشند که حس تعلق اجتماعی و هویت ملی دانشجویان در سطح کشور را تقویت کند.

وی ادامه داد: این رویکردها از طرف وزیر علوم پیگیری و در قانون بودجه نیز تقویت شد. به نظر می رسد اگر دانشجویان در شرایط فعلی مورد حمایت مدیران حوزه دانشگاهی کشور در بخش های دانشگاه های مختلف سطح استان ها قرار نگیرند، نمی توانیم شاهد این باشیم که رویکرد مثبتی را در حوزه فرهنگی در آینده داشته باشیم.

وی گفت: اینکه شاهد برخی ناهنجاری های تکی و موردی در برخی دانشگاه ها باشیم برای ما زنگ خطر است ولی این به معنای گستردگی این مسئله در فضای دانشگاهی کشور نیست. قطعا نباید این نمونه های اندک را به کل جامعه دانشجویی کشور به صورت فراگیر تسری دهیم. اگر می خواهیم رویکرد فرهنگی را در دانشگاهها تقویت کنیم باید ارتباط دانشجویان با مجموعه های فرهنگی خارج از دانشگاه را تقویت کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دستگاه های فرهنگی کشور نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، حوزه های علمیه و دستگاه های مختلفی که در حوزه فرهنگی بودجه دارند، موظف هستند بخشی از این اعتبارات را در محیط دانشگاه هزینه کنند تا ادای دینی نسبت به دانشگاه داشته باشند. البته نهادهای فرهنگی حاضر در دانشگاه های کشور نظیر نهاد ولی فقیه نیز در این زمنیه وظایفی دارند که باید آن را به خوبی انجام دهند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها تاکید داشتند چراکه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی نیز به تقویت فضای فرهنگی دانشگاه ها کمک می کند. محیط دانشگاه محیط بسته ای نیست این محیط، محیط بازی از لحاظ تفکر و اندیشه است. اگر می خواهیم این نکته را تقویت کنیم لازمه اش این است که فضای دانشگاه را فضای گفتمانی و گفت و گو و باز بدانیم نه به این معنا که آنچه که در دانشگاه ها مطرح می شود به فضای بیرونی کشیده شود.

کد خبر 1725409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha