ستاد مرکزی برای ساماندهی و تجمیع فعالیت‌های فرهنگی در مساجد وجود ندارد

نماینده مردم نیشابور در مجلس با بیان اینکه ستاد مرکزی برای ساماندهی و تجمیع فعالیت های فرهنگی در مساجد وجود ندارد، گفت: ممکن است یک کار مشابه را چند مجموعه متفاوت در مسجد انجام دهند که این قابل قبول نیست.

احسان ارکانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به مهمترین مسائل و مشکلات مساجد استان خراسان رضوی، گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما بحث بیمه و حق الزحمه خادمان مساجد است که البته قرار است در برنامه هفتم توسعه در این زمینه احکامی مصوب شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث دیگر مشکلاتی است که در زمینه تکمیل، نوسازی و توسعه مساجد داریم. مساجد قدیمی به دلیل عدم وسع مالی امکان بازسازی و نوسازی ندارند. مساجد نیمه تمامی داریم که بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ سال است که هنوز عملیات ساخت آنها تکمیل نشده است. در بحث توسعه فضاهای جدید در مساجد نیز به دلیل اینکه ردیف اعتباری و بودجه ای برای کمک به این ها دیده نشده و از آن طرف نیز امکان تامین این منابع مالی صرفا با تکیه بر کمک مردمی و خیرین است مشکلاتی وجود دارد و به عنوان یک معضل همچنان بلاتکلیف مانده است و قاعدتا باید در برنامه هفتم توسعه برای رفع این مسئله و مشکل تدبیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به موازی کاری نهادهای فعال در مساجد گفت: متاسفانه ما این مشکل را داریم که بودجه فرهنگی ای که توزیع می شود به دلیل اینکه یک ستاد مرکزی برای ساماندهی و تجمیع فعالیت های فرهنگی در مساجد وجود ندارد به صورت پراکنده و یا بعضا موازی هزینه می شود، یعنی ممکن است یک کار مشابه را چند مجموعه متفاوت در مسجد انجام دهند که این قابل قبول نیست. بالاخره بودجه ای که برای بحث فرهنگی گذاشته می شود، بودجه ای است که باید به صورت هدفمند، معضلات فرهنگی را رفع کند. وقتی این بودجه بین چند دستگاه در یک مجموعه توزیع می شود نمی تواند کارآیی لازم را داشته باشد. وقتی این بودجه به نام مسجد و برای یک کار واحد به نام کار فرهنگی توزیع و هزینه نشود، قطعا ما را از هدف اصلی فعالیت های فرهنگی در مساجد باز می دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با اشاره به مهمترین نقطه قوت مساجد حوزه انتخابیه، گفت: در محلات و روستاهای مختلف ما مسجد به عنوان یک مرکزی است که همه مردم فارغ از قومیت و تفاوت های مذهبی و نگاه های مختلف سیاسی آن را محل آرامش و عبادت شان می دانند و شبانه روز در آنجا جمع می شوند. مرکزیتی در مساجد در حوزه انتخابیه ما وجود دارد که مردم از آن برای خودسازی اخلاقی و معنوی خودشان استفاده می کنند و در واقع مردم با حضور در مساجد به دنبال رفع  نیازهای روحی و معنوی خودشان هستند.

وی با بیان اینکه همه جلسات خود با مردم را در روستاها در مساجد برگزار می کنیم، گفت: در مناطق مختلف شهر نیز عمده جلسات بنده در مساجد برگزار می شود. در شهرستان ها نیز جلسات حل مشکلات مردم را در مساجد برگزار می کنیم یعنی با حضور خود مردم و اهالی محله و روستا و با حضور روسای ادارات مشکلات مطرح و پی گیری می شود.

این نماینده مجلس در رابطه با دلیل برگزاری جلسات در مساجد گفت: مسجد جامعیتی دارد که در آن همه طیف ها، گروه ها، احزاب، اقوام و اقشار و با نگاه های مختلف سیاسی، فرهنگی جمع می شوند. جامعیت و مرکزیت مسجد را همه این اقشار و  گروه ها می پذیرند.

وی با بیان اینکه حجم مراجعات برای حل مشکلات مساجد بسیار زیاد است، گفت: عمده مشکلات مطرح شده در بحث توسعه، تکمیل و نوسازی مساجد و حتی برای تامین هزینه های آب و برق و گاز مساجد است.

انتهای پیام/

کد خبر 1725414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha