افزایش چشمگیر تولید و عملیاتی شدن پروژه تصفیه پساب شهری

خلیلی نیا با تشریح برنامه های آینده و دستاوردهای پتروشیمی شازند گفت: تولید افزایش چشمگیری خواهد داشت و پروژه تصفیه پساب شهری عملیاتی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، علیرضا خلیلی نیا، ضمن تشریح برنامه های آینده پتروشیمی شازند، در خصوص روند تولید، فروش و سودآوری شاراک، گفت: از بدو حضور اینجانب در پتروشیمی شازند در اواخر سال ۱۴۰۱ ، مهم ترین چالش این شرکت، موضوع تامین خوراک بود که در آن زمان، میزان ذخیره سازی خوراک تنها جوابگوی دو روز از تولیدات مجتمع بود و شاهد حجم زیاد تردد تانکرهای حمل نفتا از مبداء شرکت های مینی ریفاینری بودیم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه تامین کننده اصلی خوراک پتروشیمی شازند، دو پالایشگاه کشور یعنی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و پالایشگاه اصفهان می باشد، افزود: در ماه های پایانی سال گذشته میزان دریافت خوراک از پالایشگاه اصفهان به صفر رسیده بود و پالایشگاه شازند نیز به نوبه خود نفتا را تامین می کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی نفتای مورد نیاز مجتمع پتروشیمی شازند تنها از مبادی پالایشگاهی کشور تامین می شود، اظهار کرد: هیچ نفتایی از شرکت های مینی ریفاینری دریافت نمی شود که جا دارد از مدیران عامل هر دو شرکت، بالاخص آقای دکتر قدیری مدیرعامل محترم پالایشگاه اصفهان که با حمایت های ایشان توانستیم خطوط انتقال نفتا از اصفهان را احیا کنیم، تشکر و قدردانی نمایم.

مدیرعامل شاراک اضافه کرد: این امر مهم سبب شد هزینه های حمل و نقل و لاست شرکت کاهش و در شش ماه گذشته با تامین به موقع خوراک، تولیدات این مجتمع افزایش قابل توجهی داشته است.

این مقام مسئول همچنین در ادامه به ثبت رکورد تولید و فروش محصولات تولیدی مجتمع پتروشیمی شازند اشاره کرد و خاطر نشان کرد: میانگین تولید شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۵ درصد افزایش یافته است.

عضو هیات مدیره پتروشیمی شازند ادامه داد: همچنین علاوه بر ثبت رکورد های کم نظیر در بخش های مختلف عملیاتی و واحد های مختلفی تولیدی شاهد افزایش ۱۳ درصدی میزان فروش شاراک هستیم و انتظار می رود در سال جاری نیز نسبت به سال گذشته شاهد افزایش سود آوری بوده و نوید خوبی برای سهامداران شاراک داشته باشیم.

خلیلی نیا  همچنین در رابطه با استفاده از پساب شهر های همجوار مجتمع نیز اظهار کرد: یکی از دغدغه های مهم در منطقه، موضوع آب و بهره برداری از منابع آب های زیر زمینی است و صنایع نیز موظف به رعایت موازین مرتبط با مصرف آب هستند.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا تفاهم و مذاکرات خوبی با شرکت آب منطقه ای استان مرکزی صورت پذیرفته است، اضافه کرد: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شده تا پتروشیمی شازند بتواند از پساب شهر مهاجران استفاده نماید و این پروژه طی هفته های آتی افتتاح خواهد شد.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی شازند ادامه داد: این پساب به وسیله یک خط انتقال از شهر مهاجران وارد این شرکت شده و با انجام اقدامات مرتبط با تصفیه پساب، در فرایند های مجتمع استفاده خواهد شد.

این مقام مسئول اجرای پروژه EDR‌ در واحد تصفیه پساب مجتمع را نیز یک اقدام مفید دانست و ادامه داد: این مهم باعث باقی ماندن آب تصفیه شده در چرخه تولیدات می شود که در نتیجه در بحث های محیط زیستی و صرفه جویی آب بسیار موثر می باشد.

خلیلی نیا در ادامه در خصوص استفاده از توانمندی های داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان نیز بیان کرد: سال های گذشته پتروشیمی شازند در حوزه بومی سازی قطعات اقدامات دانش بنیان بسیار خوبی انجام داده است و امسال نیز در حوزه تجهیزات اقدامات ارزنده ای صورت گرفت که یکی از مهم ترین این اقدامات بازسازی توربو اکسپندر واحد الفین بود که به واسطه آن جزءپنج  کشور تولید کننده این تجهیز در دنیا قرار گرفتیم.

مدیر عامل شارک ادامه داد: اقدامی دیگر فعالیت اکسترودر واحد LL می باشد که بیش از پنج سال این واحد خارج ازمدار بود و با قرار گرفتن این تجهیز در مدار تولید تا پایان مهر ماه ، ظرفیت واحد به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

یادآور می شود ظرفیت سالانه این واحد ۸۴ هزار تن بوده که در حال حاضر نصف این میزان تولید می شود و با ورود اکسترودر دوم به مدار، میزان تولید دو برابر خواهد شد.

همچنین مدیرعامل شاراک در ارتباط با خرید سهام شاراک توسط شتران نیز عنوان کرد: سیاست های وزارتخانه، بانک ملی و گروه توسعه ملی بر واگذاری سهام شرکت پتروشیمی شازند است اما تا کنون هیچ اقدام جدی اتفاق نیفتاده است.

ضمن آنکه تجدید ارزیابی سهام ۵۰.۴ درصد واگذاری این شرکت نیز انجام پذیرفته و قیمت جدید سهام پتروشیمی شازند نسبت به سال قبل دو برابر افزایش داشته و طبق اطلاع از منابع غیررسمی از ۳۵۰ هزار میلیارد ریال به بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

کد خبر 1725440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha