از شور میزبانی تا شعور رضوی

دبیر ستاد دهه آخر شهرداری مشهد در گفتگو با شبستان به تشریح برنامه های فرهنگی و خدمات ارائه شده به زائرین پیاده در دهه آخر صفر پرداخت.

سید جلیل بامشکی در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در خصوص اقدامات فرهنگی انجام شده در ایام پایانی ماه صفر اظهار کرد: خوشبختانه در ایام دهه آخر ماه صفر میزبان خیل عظیمی از عاشقان حضرت رضا(ع) و پیامبر مکرم اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) بودیم، ما نیز به عنوان یکی از نهادهای خدمت رسان در راستای میزبانی هرچه شایسته‌تر، تلاش خود را به کار گرفتیم.

وی با اشاره به طرح حسینیه ایران گفت: استفاده از تمام ظرفیت ها در ایام پایانی ماه صفر برای ما حائز اهمیت بود و یکی از این فضاها، فضای عرصه و زیر سطحی میدان شهدا بود که از این فرصت برای ایجاد حسینیه ایران استفاده شد. یک حسینیه بزرگ برای همه عزاداران سید و سالار شهیدان و زائران حضرت علی بن موسی الرضا که تا ۵ روز بعد شهادت حضرت نیز فعال و مشغول خدمت رسانی به زائرین بود. از پذیرایی تا برنامه های فرهنگی وسرود و تعزیه خوانی.

دبیر ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با اشاره برنامه قرار زیارت که برای مناطق و محلات حاشیه شهر طراحی شده، تصریح داد: علاوه بر قرار زیارت، قرار نوجوانی را نیز برای نوجوانان طراحی کردیم. 

وی ادامه داد: اجتماع نوجوانان مشهدی در میدان شهدا برای میزبانی از زائران امام رضا یکی دیگر از برنامه‌های پرشور این ایام بود. بیش از ۳ هزار نوجوان در این طرح شرکت و به زائران امام رضا خدمت رسانی کردند، از موکب سوغات و هنر برای دختران و پذیرایی و خدمات توسط نوجوانان پسر...

مردم پای کار  اسکان زائرین 

بامشکی در خصوص اقدمات انجام شده در حوزه اسکان زائران عنوان کرد: یکی از نیازهای اصلی زائران در ایام پایانی ماه صفر و زمان حضور زائرین در مشهد موضوع اسکان است که بر همین مبنا پویش‌ مردمی "هر محله یک زائرسرا" با مشارکت شوراهای اجتماعی محلات راه اندازی شد. سعی کردیم در طرح هر محله یک زائرسرا از ظرفیت‌های مردمی و مساجد برای اسکان زائرین استفاده شود که بیش از ۵۰ محله مشهد اعلام امادگی کردند.

بامشکی عنوان کرد: با تاکید براینکه شهرداری متولی اسکان نیست و ما صرفا عهده دار اسکان اضطراری هستیم، ابتدا ۵۰ مرکز با ظرفیت بیش از ۶۷ هزار شب اسکان موقت و اضطراری در مناطق ورودی و اطراف حرم ایجاد شد که در صورت تکمیل ظرفیت اسکان رسمی استفاده شود. با حضور زائرین و حسب نیاز این مراکز به ۵۵ مرکز و ظرفیت نیز تا ۷۸ هزار نفر ارتقا یافت. براساس گزارشات این مراکز، در مجموع میزبان بیش از ۲۸۰ هزار زائر بودیم.

دبیر ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با اشاره به لزوم ارتقا فرهنگ میزبانی و اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد: برای ثبت تجربه‌های میزبانی مجاوران از زائران امام رضا(ع) پویش رسانه ای «قدمت بر چشم» را طراحی کردیم تا بتوانیم از عموم زائرین و مجاورین دعوت کنیم در ثبت و ضبط این همه شور و عشق همراه ما باشند.

وی افزود: یکی دیگر از پویش‌هایی که همواره در سالهای گذشته و در ایام زیارتی برگزار می‌شد نائب‌الزیاره است. در ایام پایانی ماه صفر میزبان خیل عظیمی از زائران هستیم اما بسیاری از عاشقان حضرت رضا (ع) نیز هستند که بنا به هردلیلی امکان تشرف ندارند از این رو با راه‌اندازی پویش نائب‌ازیاره، زائران و مجاوران، نائب‌الزیاره هموطنانی می‌شوند که امکان زیارت ندارند. امسال این پویش به صورت ویژه برای شهدا با نام "هر زائر نایب الزیاره یک شهید" برگزار شد که با استقبال خوب زایرین همراه و بیش از یک میلیون نفر در این طرح شرکت کردند.

بامشکی با اشاره به خدمات گسترده خدمات شهری و کمک به پاکبانان مشهدی، ادامه داد: پویش نذر من هم یکی دیگر از پویش های این ایام بود که برای کمک به پاکبانان مشهدی جهت جمع‌اوری زباله ها طراحی و اجرا شد که با حضور و استقبال مطلوب مردم مواجه شدیم و در قرار نوجوانی نیز فرزندان برومند ما نیز در این پویش مشارکت جدی داشتند. 

شکوه اربعین در جاماندگان اربعین مشهد

وی در خصوص طرح «در مسیر بهشت» بیان کرد: مسیر بهشت یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی ویژه سه روز پایانی ماه صفر بود که با همکاری سازمان تبلیغات و شورای هیات مذهبی برگزار شد. این طرح که از میدان 15خرداد تا حرم مطهر رضوی برگزار شد با حضور بیش از 200 موکب که از تمام کشور برای خدمت آمده بودند، به صورت شبانه روزی اجرا شد.

بامشکی با اشاره به زحمات گروه های مختلف راهنمای زائر که به صورت ثابت و سیار به راهنمایی زائرین پرداختند گفت: در تمامی سطح شهر به ویژه مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی ۱۸ ایستگاه‌ ثابت راهنمای زائر به جهت راهنمایی زائران ایجاد شده بودند و ۳۵ اکیپ سیار هم در درسطح شهر به راهنمایی بیش از ۳۴هزار نفر از زائرین پرداختند.

وی افزود: در این ایام و برای استقبال مناسب از مهمانان آقا در مبادی ورودی شهر ۸ ایستگاه استقبال از زائر برای زائران پیاده و سواره برپا شد که علاوه‌بر ارائه خدمات فرهنگی و پذیرایی، اسکان و سرویس بهداشتی سیار نیز در این ایستگاه‌ها مستقر بودند و به بیش از ۳ میلیون زائر خدمت رسانی کردند.

اولین‌ها در دهه آخر صفر امسال 

دبیر ستاد دهه آخر ماه صفر شهرداری مشهد ادامه داد: برنامه های ویژه ای نیز برای بانوان اجرا شد که برپایی موکب بانوان در بوستان ریحانه از جمله آنها بود. 

وی تصریح کرد: برای اولین بار تابلو نقطه نگاری با نام در پناه خورشید در میدان شهدای نشود نصب شد. این تابلو که با ۳۱۳ هزار نقطه طرحی زیبا از حرم رضوی را به تصویر می‌کشید با مشارکت زائرین و مجاورین عزیز تکمیل شد. برنامه ثبت این اثر نیز در دستور کار قرار گرفته است.  

بامشکی با اشاره به برخی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این ایام مانند جاماندگان اربعین عنوان کرد: مجموعه مدیریت شهری و سایر دستگاه های خدمت رسان تلاش کردند تا ضمن تسهیل امر زیارت و تامین نیازهای مهمان‌های آقا و ارایه خدمات، در حوزه معنویت افزایی و فرهنگ میزبانی نیز همه تلاش خود را کرده و کوشیدیم تا زیارتی همراه با شعور رضوی را برای زائرین رضوی فراهم کنیم. 

پایان پیام/

کد خبر 1725445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha