دولت به تنهایی قادر به توسعه فرهنگی نیست

آهنگر گفت: دولت به تنهایی قادر نیست که کار سنگین توسعه فرهنگی را به دوش بکشد باید برای استفاده از ظرفیت مردم در حوزه فرهنگ و توسعه فرهنگی کشور برنامه ریزی شود.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، احسان آهنگر-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست هم‌اندیشی احصا نظام مسائل فرهنگی در استان مازندران با حضور سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور که در جمع نخبگان دانشگاهی و صاحب‌نظران فرهنگی و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری برگزار شد، اظهار کرد: سه موضوع؛ مردمی‌سازی فرهنگ، تحقق جبهه فرهنگی اسلامی و تدوین نقشه راه فرهنگی در استان برایمان اهمیت دارد.

وی افزود: ما متاسفانه هنوز نتوانستیم آنطور که باید مردمی‌سازی فرهنگ را عملی کنیم، در حالی که اساسا نظام فرهنگی به وسیله مردم بازتولید شده و تداوم پیدا می‌کند و اگر قرار است تحولی اتفاق بی‌افتد باید به‌وسیله مردم رقم بخورد.

آهنگر خاطرنشان کرد: دولت به تنهایی قادر نیست که کار سنگین توسعه فرهنگی را به دوش بکشد، نقش دستگاه‌های فرهنگی حمایت و پشتیبانی و آماده‌سازی بستر برای حضور مردم است، همچنین گاها مشاهده می‌کنیم که دستگاه‌های اجرایی خودشان برنامه ریزی کرده و اجرا می‌کنند و می‌گویند کار مردمی است در حالی که اینطور نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تاکید کرد: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری امروز در برابر فرهنگ سیاسی غرب باید تشکیل جبهه دارد و مجموعه های فرهنگی و دستگاه های متولی این امر باید در یک تعامل و هم افزایی سطح بالا در ذیل یک قرارگاه اتفاقات خوبی را رقم بزنند، تشکیل یک جبهه می‌تواند ما را به یک گفتمان واحد برساند، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه طی سالهای گذشته سند فرهنگی در استان را ندیدیم اینکه کجاست در کشوی کدام میز قرار دارد برایمان سوال بود، در حال حاضر با نگاه بومی محلی پس از تدوین سند فرهنگی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور کار اصلی ما با برش استانی سند آغاز شد.

آهنگر خاطرنشان کرد: استفاده از جریان نخبگانی استان در بحث تدوین سند فرهنگی مازندران موثر خواهد بود، احصای نظام مسائل استان در بخش اول برایمان اولویت دارد و پس از آن شناسایی ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی انجام خواهد شد.

کد خبر 1725504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha