وظیفه منتظران در دوران غیبت در کلام اهل بیت

دوران غیبت امام زمان (عج) یکی از دوران‌های سخت و پر چالش در تاریخ شیعه است که نیازمند صبر، استقامت، تقوا و تلاش فراوان شیعیان مؤمن و منتظر است.

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری شبستان، نهم ربیع الاول در تاریخ شیعه روز بسیار مهمی است تا مسلمانان و شیعیان جهان یکبار دیگر به فکر منجی و ظهور امام زمان عج باشند. نهم ربیع الاول سرآغاز امامت منجی عالم بشیریت حضرت صاحب الزمان عج است.

حجت الاسلام حامدچهارمحالی پژوهشگر و کارشناس مسائل دینی در گفت و گوی با خبرنگار خبرگزاری شبستان به نکاتی در خصوص وظایف منتظران در دوران غیبت در کلام اهل بیت علیهم السلام پرداخت و گفت:دوران غیبت امام زمان (عج) یکی از دوران‌های سخت و پر چالش در تاریخ شیعه است که نیازمند صبر، استقامت، تقوا و تلاش فراوان شیعیان مؤمن و منتظر است.

وی افزود:در این دوران، شیعیان باید با شناخت و پیروی از دستورات امام زمان (عج) و علمای مرجع، خود را برای ظهور و یاری حضرت آماده کنند و نقش خود را در تسریع فرج و تحقق عدالت جهانی به خوبی انجام دهند.

معرفت نسبت به حضرت ولی عصر (عج)

چهارمحالی ضمن اشاره به یکی از وظایف منتظران که معرفت نسبت به حضرت حجت عج است، اظهار داشت:یکی از وظایف مهم منتظران در دوران غیبت، شناخت حضرت ولی عصر (عج) است که شامل شناخت نسب، خصائص، فضائل، حقوق، کارکردها و هدف‌های حضرت می‌شود. بدون معرفت نسبت به حضرت، نمی‌توان به حضرت عشق و ارادت پیدا کرد و نمی‌توان از حضرت پشتیبانی و گواهی کرد. پس منتظران باید با مطالعه قرآن، روایات، تاریخ، دعاها و زیارات، خود را با حضرت آشنا کنند و با حضرت رابطه قلبی و روحانی برقرار کنند.

تمسک به ریسمان ولایت اهل بیت (ع)

وی با اشاره به این که تمسک به ریسمان ولایت اهل بیت ع یکی دیگر از وظایف منتظران است، گفت:یکی دیگر از وظایف منتظران در دوران غیبت، تمسک به ریسمان ولایت اهل بیت (ع) است که شامل پذیرش سلطنت الهی، پذیرش هدایات الهی، پذیرش قوانین الهی، پذیرش سیرة الهی و پذیرش نمادین الهی محسوب می‌شود. رابطۀ منطقۀ عصبانی با خداوند تعالی رابطۀ عشق است. عشق به خداوند تعالی عشق به همۀ آفریدگان خداوند تعالی است. عشق به همۀ آفریدگان خداوند تعالی عشق به خود خداوند تعالی است. پس منتظران باید با عشق و اطاعت از امام زمان (عج) و علمای مرجع، خود را به ریسمان ولایت اهل بیت (ع) چسبانند و از آن جدا نشوند.

انتظار فرج

این کارشناس دینی انتظار فرج را یکی دیگر از وظایف منتظران دانست و افزود : یکی دیگر از وظایف منتظران در دوران غیبت، انتظار فرج است که شامل ایمان به وعده الهی، امید به رحمت الهی، دعا برای تعجیل فرج، کار برای تسریع فرج و شادی برای فرج می‌شود. انتظار فرج یک حالت روحی و روانی است که باعث می‌شود منتظران در برابر مشکلات و مصائب صبور و استقامت‌کار باشند و در برابر فساد و ظلم مبارزه و مقاومت کنند. پس منتظران باید با زنده نگه داشتن انتظار فرج، خود را برای ظهور حضرت آماده کنند و نقش خود را در تحقق عدالت جهانی به خوبی انجام دهند.

حجت الاسلام چهارمحالی ادامه داد:با توجه به مطالب فوق، می‌توان گفت که وظیفه منتظران در دوران غیبت از دیدگاه اهل بیت (ع) شامل معرفت نسبت به حضرت ولی عصر (عج)، تمسک به ریسمان ولایت اهل بیت (ع)، انتظار فرج و سایر مسائل است که منجر به تقویت روحی، تلاش جسمی، تحول فکری، تغییر رفتاری و تأثیرگذاری اجتماعی منتظران می‌شود.

کد خبر 1725564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha