نظرات مخالفان و موافقان لایحه برنامه هفتم توسعه

موافقان لایحه برنامه هفتم توسعه گزارش کمیسیون را دارای جامعیت لازم برای تصویب در صحن دانستند و مخالفان نیز معتقد بودند که کمیسیون لایحه را دولت را تغییر داده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محسن زنگنه در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه(۳مهر) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: گزارش کمیسیون تلفیق برنامه با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی، مرکز پژوهش ها، دیوان محاسبات و کار شبانه روزی نمایندگان بررسی شده است.در ابتدای هر فصل جداولی آمده که مسیر آن فصل را نشان می دهد؛ لذا جداول یک تا ۶ و ۸ مربوط ‌به رشد اقتصادی، اشتغال، مالیات، اصلاح ساختار بودجه، صندوق های بازنشستگی و آب هیچ گونه تغییری نکرده، مواردی به جدول ۷ مربوط به کشاورزی اضافه شده و جداول ۹ و ۱۰ تغییرات جزئی برای بهینه سازی داشته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه موارد مربوط به طرح های پیشران در جدول ۱۱ حفظ شده و تمام پیشنهادات دولت در جدول ۱۲ تصویب شده است،اظهار کرد: در جدول ۱۳ درباره ترانزیت، تغییرات مثبتی لحاظ شده است. در جدول ۱۵ مربوط به حوزه سلامت برخی شاخص ها اضافه شده است. برخی نواقص در حوزه فرهنگ از عدد به درصد تغییر پیدا کرد.

وی ادامه داد: شاکله برنامه هفتم با همکاری دولت و مجلس کاملا حفظ شده است، تغییرات مجلس در لایحه در راستای ثبات اقتصادی بوده لذا موارد مربوط‌ به بی ثباتی و تورم اصلاح شده است. کمیسیون تلفیق همچنین بر رشد اقتصادی و مردمی سازی اقتصاد تاکید داشته است.ما به دولت تکلیف کردیم مجاز به انجام هزینه نیست و در حوزه های آبخیزداری و ریلی و آزادراه ها و طرح های تملک دارایی سرمایه ای تصریح کردیم که دولت باید همه طرح های انتفاعی را با مشارکت بخش خصوصی و عمومی انجام دهد. حتی دولت مکلف شد در زمینه مدیریت مراکز ورزشی و فرهنگی از تشکل ها استفاده کند.

 رحمت‌الله نوروزی در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: در این برنامه ۱۶ هزار همت بار مالی بر دولت تحمیل و ۳ هزار همت از درآمدهای دولت کاسته، ۹۹۱ حکم به برنامه اضافه، ۲۷ نهاد و سازمان جدید اضافه، ۳۵ حکم اصلاح ساختاری حذف و ۱۱۸ حکم به جزییات مصوب اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم به موضوع امنیت غذایی توجه نشده است،اظهار کرد: کلی بودن احکام در حوزه آسیب‌های اجتماعی، نپرداختن به اولویت نخست کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی یعنی اعتیاد و عدم توجه کافی به برنامه راهبردی اساسی در حوزه سرمایه انسانی دولت از دیگر ایرادی است که به لایحه برنامه هفتم وارد است.

نوروزی گفت: امیدوارم لایحه‌ برنامه هفتم مجدداً با حضور کارشناسان و مراکز پژوهشهای دستگاهای مختلف و اساتید دانشگاه و نخبگان در کمیسیون تلفیق مورد رسیدگی قرار بگیرد و مشکلات موجود برطرف شود.

همچنین حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در موافقت با کلیات این لایحه گفت:روح امید و پیشرفت در همه ابعاد لایحه برنامه هفتم توسعه دیده می‌شود. برنامه‌های اقتصادی خوبی در این لایحه پیش‌بینی شده که می‌تواند رشد اقتصادی هشت درصدی را محقق سازد. مشارکت مردم در اقتصاد یکی از موضوعات مهمی است که در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است. ما افتخار می‌کنیم که مردم همواره در عرصه‌های مختلف در صحنه بوده و به دولت کمک کردند راه‌اندازی حدود ۶ هزار کارخانه نیمه تعطیل در این دولت نشانگر بهره‌گیری از ظرفیت مردم در اقتصاد می‌باشد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اظهار کرد: در بخش فرهنگی نیز مباحث خوبی درباره خانواده، مسائل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی دیده شده است. در حوزه درمان کارهای خوبی دیده شده است، یک سری نوآوری‌های خوبی در لایحه برنامه هفتم توسعه دیده شده که آدم را به وجد می‌آورد. در بحث صدور انحصار وراثت سال‌های سال این کار توسط دادگاه‌ها انجام می‌شد اما در برنامه پیش‌بینی می‌شد که به ثبت احوال سپرده شود. در بحث جلوگیری از سرقت‌های خرد تدابیر خوبی پیش‌بینی شده است. آنچه که کمیسیون تلفیق در این لایحه انجام داده قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: یکی از مباحث خوب دیده شده توازن منطقه‌ای است که امیدواریم با تحقق این برنامه شاهد محرومیت‌زدایی از روستاها و مناطق محروم باشیم و به اشتغالزایی در این برنامه توجه شده است. همانطور که رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کردند ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد اما اکنون توصیه می‌شود که به کلیات رای داده شود و در جریان رسیدگی به جزییات مواردی که اشکال داشته باشد به کمیسیون بازگردانده می‌شود تا با هماهنگی دولت و کارشناسان مشکلات رفع شود.

سید محمد مولوی در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: این لایحه معیشت و اقتصاد و امنیت کشور را در برمی گیرد و با توجه به اهمیت آن مجلس با حساسیت خاصی دنبال می کند لذا نقدهای نمایندگان در راستای تقویت لایحه است.مقام معظم رهبری در سیاست های کلی ابلاغی بر پیشرفت توام با عدالت تاکید داشته که باید این موضوع در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین علی رغم مساله شناسی درست در لایحه، اولویت بندی ها به خوبی دیده نشده که باید کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس اظهار کرد: باید اعداد و ارقام مندرج در لایحه برنامه مبتنی بر بررسی های مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی باشد تا به ضمانت اجرایی برنامه کمک کند. برنامه در بخش محتوا از تنیدگی و پیوستگی خوبی برخوردار نیست و تناقضاتی در آن وجود دارد.

عبدالعلی رحیمی مظفری نیز در موافقت با کلیات این لایحه گفت: من در ابتدا از منتقدان لایحه ارسالی دولت برای برنامه هفتم بودم اما به دلایلی معتقدم که امروز لازم است که کلیات رای بیاورد تا بتوانیم جزییات آن را اصلاح کنیم.اولین ایراد برخی از مخالفان به لایحه برنامه هفتم این است که می‌گویند لایحه دولت در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم تغییرات بسیاری داشته‌ است؛ الان من سوال دارم که آیا لایحه دولت حفظ وضع موجود نبود؟ البته مواردی از الحاقات وجود دارد که دولت معتقد است توان اجرای آن را ندارد که در بررسی جزئیات باید به این موارد در رسیدگی شود.

وی اظهار کرد: یکی از موارد مخالفان لایحه برنامه هفتم این است که مجلس تکالیف زیادی را برای دولت تعیین کرده است که در پاسخ به این افراد باید گفت که اولا اکثر این موارد مجوزهایی است که به دولت داده شده نه تکلیف و در ثانی غالب تکالیف مطرح شده، در راستای پاسخگویی دولت است. در لایحه دولت اصلا به مسائل محیط زیست، معدن، فرهنگی و ورزشی پرداخته نشده بود و باید این تغییرات انجام می‌شد.

نماینده مردم سروستان در مجلس گفت: اصلی‌ترین مشکل در حوزه صندوق‌های بازنشستگی مدیریت ناکارآمد صندوق‌ها است، گفت: درباره موضوع صندوق‌های بازنشستگی و مسائل مربوط به بازنشستگان یکسری احکام کلی در لایحه دولت آمده بود که واقعاً کمکی به حل مشکل نمی‌کرد و در کمیسیون تلفیق مورد اصلاح قرار گرفت.

حسین رجایی در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: بهترین راه‌حل برای ارزیابی و تدوین برنامه هفتم توسعه توجه به نکاتی است که مقام معظم رهبری بیان کردند. رهبری تاکید داشتند که برنامه باید مساله‌محور باشد و چندین مساله را بیان کردند که در برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله ناترازی بودجه و اصلاح ساختار بودجه است. آیا برنامه هفتم توسعه به این موضوعات پرداخته است؟

نماینده مردم لنجان در مجلس اظهار کرد: بحث صندوق‌های بازنشستگی یکی از موضوعات مهم است که اگر به آنها توجه نکنیم سال‌های آینده با یک ابربحران مواجه خواهیم شد. دولت در برنامه هفتم توسعه در خصوص مسائل صندوق‌های بازنشستگی به صورت مشخص و شفاف صحبت نکرده است. موضوع عدالت در پرداخت حقوق یکی از موضوعاتی است که باید در این برنامه مورد توجه قرار گیرد اما مغفول مانده است. مجلس شورای اسلامی بحث ساماندهی کارکنان دولت را دنبال کرد اما در نهایت با رفت و آمد بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد و اکنون جوانان بلاتکلیف هستند. برنامه هفتم توسعه در خصوص ساماندهی کارکنان دولت سکوت کرده است.

علی جدی در موافقت با کلیات این لایحه گفت:دولت موضوع پیشرفت توام با رشد ۸ درصد را در لایحه نیاورده است. دولت سرفصل صنعت را در برنامه حذف کرده بود که کمیسیون تلفیق آن را اضافه کرد همچنین در گزارش تلفیق، دانش‌بنیان ها و تعاون و توسعه روستایی تقویت شده است.

وی اظهار کرد: توجه به زیرساخت ها و فیبر نوری،  اینترنت و پوشش صددرصدی تلفن همراه اول و توسعه دولت الکترونیک از نقاط مثبت گزارش کمیسیون تلفیق است. در گزارش تلفیق به الزاماتی همچون دیپلماسی آب، راه اندازی سامانه پایش هشدار سیلاب، الگوی کشت و بهره وری آب و محرومیت زدایی توجه شده است.

سید جلیل میرمحمدی در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: با لایحه موجود چالش‌های مملکت در حوزه‌های سلامت، انرژی، آب و صندوق های بازنشستگی رفع نمی‌شود. در جلسه هیئت دولت با رهبری، ایشان فرمودند که خدمات دولت تحت الشعاع گرانی و تورم است و مردم طعم شیرین خدمات دولت را متوجه نمی‌شوند؛ سوال من این است که با تورم‌زایی ساختار موجود در لایحه برنامه هفتم آیا مردم بیشتر طعم تلخ گرانی را متوجه نمی‌شوند و کشور توان تحمل بار مالی تحمیل شده در این برنامه را دارد؟

محمدرضا دشتی اردکانی در موافقت با کلیات این لایحه گفت: حدود ۶ هفته کاری، شبانه روزی نمایندگان در کمیسیون تلفیق با همکاری دولت، سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات لایحه برنامه هفتم را بررسی کرده و اکنون ماحصل آن روی میز مجلس شورای اسلامی است. بنده از رئیس جمهور محبوب مردمی تشکر می‌کنم که قبل از این‌که لایحه برنامه به مجلس بیاید قریب دو ماه شخصا در جلسات دولت شرکت کرد و کار کارشناسی بر روی لایحه صورت گرفت.

نماینده مردم اردکان در مجلس اظهار کرد: لایحه دولت فاقد مقدمه توجیهی، منابع و مصارف بود و اسناد پشتیبانی آن بعضا با برخی احکام همخوانی نداشت، مساله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه یکی از موضوعاتی است که کمیسیون به آن توجه ویژه داشت. ما نمی‌گوییم که این لایحه اکنون بی‌عیب است قطعا معایبی دارد اما همانطوری که رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد در جریان رسیدگی در صحن مواد دارای ایراد به کمیسیون تلفیق باز می‌گردد تا اشکالات برطرف شود.

علیرضا پاک فطرت در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: مشکل امروز کشور مدیریتی است.باید شایسته سالاری و رفع مشکل مدیریتی در لایحه برنامه هفتم مورد توجه قرار می گرفت.در این لایحه راهکاری برای حل مشکل آلودگی هوا نیامده آن هم در شرایطی که آلودگی هوا دومین عامل مرگ و میر در کشور است.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار کرد: احکام مربوط به نظام اداری استخدامی تکراری و دارای ایرادات زیادی است.باید در برنامه هفتم به وضعیت نامناسب شاخص های کیفیت نظام اداری استخدامی و رویکردهای اصلاح نظام اداری توجه شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت معیشت کارگران و کارمندان گفت: برای بالا بردن قدرت پول ملی و خرید مردم به تولید نیاز است که رونق تولید به دست کارگر میسر می شود لذا باید حقوق کارمند و کارگر به درستی تامین شود.

سید مرتضی خاتمی  نیز در موافقت با کلیات این لایحه، گفت: لایحه در فصول مختلف دچار نارسایی و ابهام بوده است که باید رفع ابهام انجام می‌شد. بعضاً کلی گویی در لایحه دولت وجود داشت و در برخی موارد نیز مخالفت‌هایی با سیاست‌های کلی وجود داشت.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: ضمن احترام به نظرات کارشناسی دولت، مجلس مخیر است که پیش‌بینی‌های دولت را اصلاح کند. گفته شده که اصلاحات ساختاری دولت مورد بی مهری قرار گرفته که در پاسخ باید گفت که ریل حرکت دولت‌ها توسط مجالس طراحی می‌شود و یکی از نقاط اثرگذاری، قانون برنامه است. حجم تغییرات در مصوبات مورد مناقشه قرار گرفته و این در برنامه های مختلف گذشته اتفاق افتاده است و نباید مانند قانون بودجه دست مجلس را ببندیم.

کد خبر 1725584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha