سرگذشت اسلام در پهناورترین کشور جهان

کشور چین یکی از اولین کشورهایی است که دین اسلام در قرن هفتم به آن راه پیدا کرد و با احداث مساجد در گوشه و کنار چین، دین اسلام به سرعت گسترش یافت.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: کشور چین یکی از اولین کشورهایی است که دین اسلام در آن نشر پیدا کرد و سپس به سرعت گسترش یافت. اسلام در اواسط قرن هفتم میلادی یعنی بیش 1300 سال پیش توسط سعدبن‌ابی وقاص به این کشور راه یافت.

سعدبن‌ابی وقاص با امپراطور سلسله تانگ چین در سال 29 هجری / 650 میلادی دیدار کرد و اسلام و آداب و رسوم مسلمانان را برای این امپراطور اعلام کرد. برخی مورخان این سال را، سال ورود اسلام به چین می دانند.

اسلام از راه های دریایی و خشکی وارد چین شد. یکی از این راه‌ ها جاده ابریشم بود. تجار مسلمانان پس از انتشار دین اسلام در کشورهای غربی چین، از این جاده وارد این کشور شدند و  آداب و رسوم دین اسلام را همراه با صادرات کالاهای خود به این کشور وارد کردند.

مورخان می گویند: پس از ورود مسلمانان به چین بیش از چهار هزار خانواده از تجار ایرانی و عرب در زمان سلسله تانگ در شهر چیآن مستقر شدند. همچنین این سلسله از کشورهای اسلامی برای قلع و قمع کردن آشوب‌های داخلی، کمک نظامی گرفت که پس از آن برخی جنگجویان عرب در چین ماندند و در آنجا ازدواج کردند و نسلی را از خود به جا گذاشتند.

همچنین تجار مسلمان از راه دریا به سه شهر معروف کانتون، چوانچو، یانچو، در جنوب چین وارد شدند. برخی از این تجار ترجیح دادند در چین بمانند و با چینی‌ها ازدواج کنند. حضور مسلمانان در این کشور به به ساخت مساجد و مدارس شهرهای مختلف رونق داد، به طوری که اولین مسجد چین در شهر کانتون ساخته شد که هنوز پس از 14 قرن در این شهر وجود دارد.

چنگیزخان مغول نیز حکومت خود را در سال 1206 میلادی تأسیس کرد و فرزندش قوبلای خای سلسله یوان را در سال 1271 میلادی تأسیس کرد و پایتخت خود را دادو (پکن امروزی) قرار داد. قوبلای خان به تشتت و پراکندگی مراکز قدرت پایان داد و در نهایت یک دولت بزرگ متحد را شکل داد. در این دوره صنعت کاغذ، چاپ، قطب‌نما و باروت که اختراعات چهارگانه چینی‌ها به شمار می آید، به کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای مسلمان انتقال یافت.

در منطقه خودمختار یون‌نان، به ویژه در پایتخت این منطقه شهر کونینگ، آثار عربی-اسلامی  ساخته شد که تا امروز وجود دارد. منابع آگاه وجود این آثار اسلامی را به فرد مسلمان عربی به نام سید شمس‌الدین که در چینی به شمس‌الدین سای یان معروف است، نسبت می دهند. همچنین بیش از 10 مسجد در کومینگ ساخته شده است و تعداد مسلمانان در یون‌نان حدود 600 هزار نفر است.

دین اسلام تأثیر مهمی در زندگی جامعه چینی گذاشته است و مسلمانان برای توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با دولت این کشور همکاری می کنند.

اما آمار جمعیت مسلمانان این کشور به طور دقیق در دست نیست و آمار متفاوتی در مورد تعداد آنها ارائه می شود. بر اساس گزارشات مختلف تعداد مسلمانان بین 50 تا 100 میلیون نفر برآورد می شود.

کد خبر 1725591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha