معنا و رهاورد بیعت با امام زمان(عج)/ منتظران باید عطش عدالت داشته باشند

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه بیعت با امام زمان(عج) نباید لسانی و صوری باشد، گفت: منتظران اگر عدالت را نشناسند و برای آن عطش نداشته باشند، بیعت‌شان معنایی ندارد چنان که خدا می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ».

حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان درباره معنا و مفهوم بیعت با امام عصر(عج) که در روز نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت حضرت حجت(عج) نسبت به آن تأکید شده است، اظهار کرد: یکی از آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) این است که در هر روزی انسان با امام زمان خود تجدید بیعت کند یعنی روزانه بر آن عقیده و آرمانی که پذیرفته اذعان و تصریح خویش را اعلام کند چنان که وارد شده دعای عهد در هر روز خوانده شود و این دعا را از آن رو عهد می‌خوانیم که در پایان آن انسان با خدا و ولی او پیمان می‌بندد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: نهم ربیع الاول به عنوان سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الزمان(عج) فرصتی است مغتنم که این بیعت روزانه را تأیید و مهر و امضای سالانه هم کنیم. ما فرصت‌هایی را به لحاظ زمانی در اختیار داریم که می‌توانیم برخی امور روزمره زندگی را با جدیت و قوت و به شکل‌های جذاب‌تری مطرح کنیم چنان که در نهم ربیع الاول توجه بیشتری نسبت به عهد و پیمان با حضرت بقیه الله الاعظم(عج) مبذول می‌داریم.

وی تأکید کرد: مهم آنکه این بیعت نباید صوری و لسانی باشد بلکه بیعت با آرمان‌های امام عصر(عج) همچون علم، عدالت، مبارزه با ظلم و در واقع بیعت با خدا است، چون بیعت با ولی خدا بیعت با خدا است چنان که در سوره مبارکه فتح می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللَّهَ».

حجت الاسلام کلباسی اضافه کرد: ما بعضاً از سر عادت و تکرار، به عمق و ژرفای مفاهیم توجهی را که باید، نداریم بیعت با کسی انجام می‌شود که انسان او را پذیرفته است و قبولش دارد چنان که وقتی دست می‌دهیم و عهد می‌بندیم به ملزومات آن متعهد می‌شویم و مسئولیت‌هایش را به گردن می‌گیریم؛ وقتی انسان با امام زمان بیعت می‌کند اولاً یعنی امام را قبول دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در دل این عمل همه ارزش‌های الهی نهفته است وقتی با امامی تجدید عهد می‌کنیم که پرچم او پرچم عدالت است و در روایات ازایشان به اقامه‌کننده عدل تعبیر می‌شود «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» دو وجه دارد نخست اقامه عدل و دوم مبارزه با ظلم، اگر بیعت واقعی باشد باید سبک زندگی انسان را بر مدار این دو عنصر تنظیم کند همچون عدالت در امور اجتماعی، عدالت در تعامل با دیگران و حتی در اموری مانند رانندگی! این عدالت حتی در فکر انسان هم باید ریشه داشته باشد چون اگر فکر ما بر مدار عدالت نباشد، به رفتار عادلانه ختم نمی‌شود.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ابراز کرد: منتظران برای بیعت با امام مهدی(عج) باید عمق و دامنه و معنای عدالت را بشناسند که اغلب اینطور نیستیم و عدالت را به حوزه‌ای مثل قضاوت محدود می‌کنیم! در حالی که عدالت از ریزترین حرکات و سکنات آدمی تا پردامنه‌ترین آن‌ها جریان و سریان دارد اینکه‌امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: اگر جهان را در اختیار من بگذارید به شرط آنکه دانه‌ای را به ظلم از دهان مور برگیرم، چنین نخواهم کرد! عمق و گستره عدالت را نشان می‌دهد، حال ببینید عدالت در سیاست، اجتماع، اقتصاد و... چه دامنه‌ای دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: منتظران اگر عدالت را نشناسند و برای آن عطش نداشته باشند، بیعت‌شان معنایی ندارد چنان که خدا می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ» (صف، ۲). علاوه بر این، مبارزه با ظلم باید در پرتوی بیعت با امام زمان(عج) بروز و ظهور بیابد اگر ادعای بیعت و عهد با امام مهدی(عج) را داشته باشیم اما مقابل ظلم و ظالمان بی‌تفاوت عمل کنیم، عهد ما واقعی و اثرگذار نیست! چنین انتظاری خاصیتی ندارد و منافع را بر همه چیز ترجیح می‌دهد.

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه بیعت با امام زمان(عج) اقتضائات فراوانی دارد که باید تأمین شود، گفت: اگر بیعت با امام زمان(عج) با این شروط و زمینه‌ها انجام و عدالت و مبارزه با ظلم، شاه‌بیت سبک زندگی ما شود، با ظلم و ظالمان همراه نخواهیم شد و اجرای عدالت دغدغه اصلی ما خواهد شد. چنین بیعتی بر همه رفتارهای فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی منتظران تأثیر می‌گذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر معنای بیعت با امام مهدی(عج) درک شود از فکر تا عمل از اقتصاد تا سیاست از معاش تا معاد را متأثر می‌کند و انسان را در مسیر عدالت پیش می‌برد انسانی که مراقب است جز عقل از او سر نزند و هرگز عدل را زیر پا نگذارد و مرتکب ظلمی نگردد!

کد خبر 1725605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha