«هَمَجٌ رَعَاعٌ» مستضعفین فکری و فرهنگی هستند|فراگیری علوم دینی با انگیزه خیرخواهی برای جامعه همراه باشد

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت:امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:النَّاسُ ثَلَاثَةٌ فَعَالِمٌ رَبَّانِیٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَی سَبِیلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ کُلِّ نَاعِق‌ عده ای در جامعه هستند که با هر بادی می‌روند (درست را از نادرست تمیز نداده و به مذهب و طریقه‌ای پایدار نیستند و به هر راه پیش می‌آید می‌روند) طلاب باید برای اتصال رسانه ای با این افراد که مستضعف فکری و فرهنگی هستند تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی-نماینده ولی فقیه درمازندران در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران که در مجتمع آموزشی نورالزهرا (س) ساری برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و سالروز آغاز امامت و زعامت امام زمان(عج) با بیان اینکه تحصیل در حوزه علمیه و فراگیری علوم دینی از جایگاه ویژه برخوردار است، اظهار کرد: در فرازی از دعای منسوب به امام زمان(عج) آمده: «اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَةِ خدایا، توفیق فرمان‌بری عنایت بفرما.»

وی ادامه داد: همچنین در این دعا آمده: «وَتَفَضَّلْ عَلیٰ عُلَمائِنا بِالزُّهْدِ وَالنَّصِیحَةِ، وَعَلَی الْمُتَعَلِّمِینَ بِالْجُهْدِ وَالرَّغْبَةِ، وَعَلَی الْمُسْتَمِعِینَ بِالاتِّباعِ وَالْمَوْعِظَةِو بر دانشمندانمان زهد و خیرخواهی و بر دانش‌آموزان تلاش و شوق و بر شنوندگان پیروی و پندآموزی و بر بیماران شفا و آرامش و بر مردگان مهر و رحمت.»

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه عالم باید زهد، بی رغبتی به دنیا در عین استفاده از دنیا، پارسایی و داشتن فعالیت اجتماعی را مورد توجه داشته باشد، افزود: یک عالم نسبت به سرنوشت جامه خود نباید بی تفاوت باشد. باید خیرخواه جامعه باشد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برپایه خیرخواهی رقم خورده است، گفت: اگر قرار است طلاب خواهر معلمان آینده باشند باید سرنوشت جامعه، جمعیت، فرزندآوری، آسیب های اجتماعی و... را مورد توجه داشته باشند یعنی خیر جامعه را بخواهند.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه طلاب باید خواب و بیداری و گرسنگی و تشنگی را در کنار قرار دهند و عاشق فراگیری علم باشند، اضافه کرد: طلاب باید با رغبت و با انگیزه به علم آموزی بپردازند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بی انگیزه بودن برخی از دانش آموزان، دانشجویان و طلاب زیبنده نیست، افزود: بی انگیزه گی بزرگترین آفت برای علم آموزی است باید انگیزه و رغبت را تقویت کرد.

نماینده ولی فقیه درمازندران با بیان اینکه یک عالم دودسته مخاطب دارد دسته ای شاگرد هستند که می خواهند در آینده معلم شوند و دسته ای دیگر نمی خواهد معلم شوند اما نیاز که با احکام و معارف دین آشناشوند، گفت:مستمعین باید حرف گوش کن باشند پیروی نمایند پند پذیر و نصیحت پذیر باشند.

وی با بیان اینکه باید نقد پذیر باشیم، ادامه داد: براساس دعای امام زمان(عج) مردم جامعه سه دسته عالم، متعلم و مستمع هستند.

حجت الاس لام محمدی لائینی با بیان اینکه دسته ای از مردم جامعه نیز با هر بادی به سمتی می روند که این دسته برای جامعه خطرآفرین هستند، افزود: متاسفانه به واسطه فضای مجازی در اغتشاشات سال گذشته حضور این دسته را با عنوان اغتشاش گر در کف خیابان ها دیدیم که باید با این دسته اتصال رسانه ای داشته باشیم.

وی بیان کرد: این دسته از افراد جزء مستضعفان فکری و فرهنگی هستند. وظیفه داریم به سراغ آنها برویم.

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت:امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:النَّاسُ ثَلَاثَةٌ فَعَالِمٌ رَبَّانِیٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَی سَبِیلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ کُلِّ نَاعِق‌ عده ای در جامعه هستند که با هر بادی می‌روند (درست را از نادرست تمیز نداده و به مذهب و طریقه‌ای پایدار نیستند و به هر راه پیش می‌آید می‌روند).

کد خبر 1725818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha