طنین نوای دف در شهر مناره‌ها پیچید

طنین نوای دف در شهر سنندج مشهور به شهر مناره‌ها به یاد عارف نامی کرد «سید بهاءالدین شمس قریشی» پیچید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، سنندج شهرت دارد به شهر مسجد و مناره، شهری که مردمانش دیندار و آئین‌هایشان بر پایه عرفان می‌چرخد.

ماه ربیع‌الاول که در کردستان به نام ماه مولود شناخته می‌شود، ماهی است که از ابتدا تا انتهایش طنین نوای دف را از هر محله و کوچه‌اش می‌توان شنید.

دف‌نواز که بر دف می‌کوبد ذاکران ذکر می‌گویند و دراویش «لا اله الا الله» و «محمد رسول‌الله» را زمزمه می‌کنند.

در این سرزمین طنین نوای دف در قامت پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) تازگی ندارد اینجا همه مردم ارادتمندان رسول مکرم اسلام و اهل بیت (ع) هستند.

گاهی در آئین‌های این کردستان، دف با نام حسین (ع) در سنندج طنین‌افکن می‌شود و گاهی با نام علی (ع) خودنمایی می‌کند.

اینجا سنندجی‌ها، در شهر دارالاحسان امشب در پنجمین شب مهرماه در مسجد جامع سنندج بزرگترین مولودی کشور را برگزار کردند تا اوج ارادت خود را به رسول خدا نشان دهند.

بزرگ و کوچک یا زن و مرد ندارد همه آمدند تا نام رسول‌الله (ص) را بیش از همیشه بر لب و جان جاری کنند، دف‌نوازان بر دف شادانه کوبیدند و مداحان نام رسول را در مداحی شأن سر دادند.

اینجا وحدت و همدلی تجلی مراسم معنوی نوزدهمین یادواره «شمس قریشی» بود و صحن جدید مسجد جامع سنندج میزبان تک تک مردمان این شهر.
اشعار شاعران و عارفان کرد نشأت گرفته از اخلاص و باور شاعرانی است که ندای «یا مصطفی» و «یا نبی» را به شکرانه وجود حضرتش در کوی و بم گوش‌ها و دل‌ها طنین می‌افکنند.

همدلی و وحدت بین فرق اسلامی تحت لوای پیامبر رحمت و مهربانی از ویژگی‌های بارز مردمان استان کردستان است و ایجاد اختلاف بین فرق اسلامی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) چیزی جز راهبرد دشمنان نیست.

برگزاری آئین‌های عرفانی در کردستان ارزشمند است

استاندار کردستان در یادواره شمس قریشی و بزرگترین مولودی‌خوانی کشور اظهار کرد: جشن مولود و تکریم میلاد برترین موجود هستی و برترین آفریده خداوند متعال در استان کردستان که ارادتمندان پیامبر اکرم هستند موضوعیت جدی دارد.

اسماعیل زارعی‌کوشا تصریح کرد: برگزاری این آئین‌های عرفانی هم برای بزرگداشت میلاد و هم بزرگداشت عرفا و مشاهیر که در مسیر مقدس حرکت کردند و در حوزه عرفان و توحید به مقاماتی دست یافتند، ارزشمند است.

وی بیان کرد: خوشحالم که امسال هم همچون سالهای قبل مردم کردستان در مسجد جامع به عنوان میعادگاه این مراسم حضور گسترده دارند.

استاندار کردستان با بیان اینکه بنده و همکارانم در استانداری و ادارات استان بزرگترین افتخارمان نوکری مردم کردستان است، تصریح کرد: امید که به بهترین وجه ممکن ایفای خدمت کنیم.

وی عنوان کرد: همانگونه که سال قبل توانستیم دغدغه آب شرب سنندج را برطرف کنیم امیدواریم که امسال هم بتوانیم مشکل پروژه راه آهن را برطرف کنیم که در حال اتمام است.

زارعی‌کوشا عنوان کرد: یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان امسال برای پروژه راه آهن سنندج همدان جذب شد اما امروز این پروژه بالاتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد که هدیه دولت به مردم کردستان خواهد بود.

وی افزود: این پروژه یکی از کلان پروژه‌های استان است که در آینده نزدیک بهره‌برداری می‌شود.

استاندار کردستان اضافه کرد: امید که وظیفه خود را نسبت به مردم به خوبی انجام دهیم.

در این مراسم جشن گروههای دف نوازی به اجرای برنامه پرداختند.

کد خبر 1726136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha