اجرای ۶ نمایش در نخستین روز از جشنواره نمایش‌ های آیینی و سنتی در شهرکرد

بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌های ملی و کار آواها، نخستین روز از برگزاری خود را در ششمین روز از ماه مهر با اجرای ۶ گروه هنری در محوطه فرهنگسرای بزرگ شهرکرد و با استقبال گرم مردم چهارمحال و بختیاری گذراند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال و بختیاری، جشنواره بیست و یکم که برای نخستین بار پس از ۲۰ دوره تجربه در تهران، این بار در پنج استان در حال برگزاری است، ششم مهر ۱۴۰۲ در بخش نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌های ملی کار خود را در شهرکرد آغاز کرد تا مردم این شهر در بلندای زاگرس میانی، هنرنمایی هنرمندانی از استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، دهگلان کردستان و تهران را به تماشا بایستند و با بخشی از فرهنگ این مناطق در قالب نقالی و آثار نمایشی آشنا شوند.
در اجرای نخست دختری ۱۸ ساله با نام زینب افسری از شهر زابل، داستان بیژن و منیژه را نقالی کرد و سپس گروهی از هنرمندان مسجدسلیمانی با لباس‌های بختیاری و با کارگردانی علی قاضی، آیین باران خواهی را با نام «بهیگ بازَنه» به زیبایی اجرا کردند.
«که ژه وان» نام اثری بود که هنرمندان دهگلانی از دیار کردستان با هدایت و کارگردانی عرفان زندی، آن را برای گرد آمد گان در محوطه فرهنگسرای شهرکرد به نمایش گذاشتند و پس از آن‌ها، یاسر پوردشتی نقال پایتخت‌نشین با سربندی آویخته و عصایی در دست، روایت «فرود جریره» را به اجرا گذاشت.
هنرمندان بهبهانی دیگر گروه شرکت‌کننده از خوزستان هم پس از غروب ششمین روز مهرماه، اجرای اثر نمایشی خود را با نام «کل ووجور» با کارگردانی جهانشاد زراعت آغاز کردند تا برای دقایقی، فضایی شاد از یک سنت قدیمی را به حاضران در محوطه فرهنگسرای شهرکرد معرفی کنند.
«دامادی قاسم» آخرین اجرای روز نخست جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد بود. در این اجرا باز هم هنرمند انی از خوزستان، هنرنمایی کردند و با زبان فارسی و عربی بخشی از آنچه به‌ عنوان نمایش دامادی قاسم تهیه کرده بودند را به اجرا گذاشتند.
نمایش «عروس ایل» به کارگردانی رضا رفیعی از یاسوج هم که قرار بود بر اساس جدول زمان‌بندی جشنواره در این روز به اجرا درآیند به دلیل حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد و شرکت هنرمندان گروه در برنامه‌های سفر وزیر به روز شنبه، هشتم مهر در بروجن موکول شد.
بیست‌ویکمین جشنواره بین‌ المللی نمایش‌ های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌ های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است و خراسان شمالی در ۲ بخش «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» این رویداد را با ۲۱ اثر نمایشی از هفتم تا دهم ماه جاری برگزار می‌کند.
کد خبر 1726165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha