طلال عتریسی: ارزش‌های اسلامی و اخلاقی اصیل را نهادینه کنیم

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک لبنان اظهار داشت: آنچه اسلام را از غیر آن متمایز می‌سازد، ارزش‌های اخلاقی این دین است که باید آن را نهادینه کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دکتر«طلال عتریسی» استاد دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات استراتژیک لبنان در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی، اظهار داشت: امروز با بحران‌های بزرگی در سطح جهان اسلام مواجه هستیم که برجسته‌ترین و بزرگ‌ترین این بحران‌ها، بحران ارزش‌هاست.

وی افزود: ما ارزش‌های اسلامی را ارزش‌هایی ثابت و اصیل می‌دانیم؛ ارزش‌هایی که نشأت‌گرفته از دین و اخلاقیات دینی هستند.حال آنکه برخی تلاش می‌کنند ارزش‌ها را متغیر جلوه دهند.

استاد دانشگاه لبنان گفت: هدف اصلی از اقداماتی که امروز انجام می‌شود، از بین بردن ارزش‌های اسلامی و جایگزین ساختن آن با تمایلات و غرایز انسانی انحرافی است.

وی خاطرنشان کرد:کشورهای اسلامی جزئی اساسی، تأثیرگذار و غیرقابل انکار از جهان امروز محسوب می‌شوند. این کشورها در طول سال‌های گذشته، گام‌های مهم و مثبتی را در راستای همکاری میان یکدیگر برداشته‌اند و امروز در حال نهادینه ساختن ارزش‌های فرهنگی‌ هستیم.تحقق نهایی این مهم از طریق همکاری میان کشورهای اسلامی میسر خواهد بود. نهادینه ساختن ارزش‌های فرهنگی، تقریب،همکاری و برادری از اهداف اصلی و اساسی کنفرانس وحدت اسلامی از زمان تأسیس تاکنون بوده است.

عتریسی ادامه داد: امروز همچنین گام‌های قدرتمندانه‌ای برای اعتلای ارزش‌های فرهنگی برداشته شده است و این همکاری مشترک قطعا به ایجاد افق‌های جدید در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام منجر خواهد شد. همکاری مشترک میان جهان اسلام باید جایگزین فرهنگ اختلاف و فرهنگ فتنه‌افکنی شود.

وی تصریح کرد: آنچه در جهان اسلام شکاف ایجاد می‌کند، دخالت خارجی، منافع بیگانگان و اقدامات فتنه‌انگیزانه آنهاست.

عتریسی تأکید کرد: نبرد کنونی در این برهه زمانی، نبرد ارزش‌های اخلاقی ثابت و اصیل با فرهنگ بیگانگان است.از جمله ارزش‌های اصیل می‌توان به همکاری مشترک و تلاش برای تحقق منافع مشترک اشاره کرد. امروز ما همچنین در مواجهه با فرهنگ فتنه‌انگیزی،دخالت خارجی، اعتماد به خارج و خریداری قدرت از خارج قرار داریم. در سایه چالش‌های مذکور، کنفرانس وحدت، فرصت مهمی برای تقویت و تحکیم ارزش‌های اخلاقی در این برهه حساس است.

کد خبر 1726488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha