رسول اکرم (ص) بنیانگذار حقوق بشر در جهان است

حجت الاسلام اختری از پیامبر اسلام به عنوان بنیانگذار حقوق بشر در جهان یاد کرد و گفت: انگیزة بعثت انبیاء در درجه اول رهانیدن انسان‌ها از شرک و بت ‌پرستی به توحید و یگانه پرستی بوده لذا "لا إله إلا الله"محوری‌ترین شعار پیامبر خدا بوده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حقوق بشر مفهومی دیرین است که در «وجدان» انسان‌ها به عنوان یک موهبت الهی ریشه دارد. از زمانی که تاریخ اجتماعی انسان‌ها رقم خورده است، می‌توان ردپای ملاحظات حقوق بشری را رصد کرد. سیره عملی اولیای دین اسلام نیز سرشار از توجه دادن به معیارها و رعایت نکات حقوق بشری است. منابع شیعی مکرراً به تأکیدات حقوق بشری پرداخته و برخی از سلسله دستورات اسلام حتی در قالب منشورگونه حقوق بشر (همانند منشور امام سجاد(ع) ) به شرح و تبیین این معیارها پرداخته است مشخص است که دغدغه خاطر پیغمبر(ص) در اواخر عمر خود مسئله حقوق بشر بوده است که مسلمانان باید زندگی خود را برپایه حقوق بشر بنا کنند؛ چراکه پیامبر اسلام (ص) در آخرین سفر حج خود درباره حقوق زنان، خدمه، همسایه صحبت کرده و بر حقوق بشر متمرکز شده بودند بر همین اساس از پیامبر اسلام به عنوان بنیانگذار حوقوق بشر یاد می شود. لذا به مناسبت ولادت با سعادت رسول اکرم (ص) در این خصوص با حجت الاسلام والمسلمین «محمد حسن اختری» رییس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

رسول اکرم (ص) بنیانگذار حقوق بشر در جهان می باشد/ "لا إله إلا الله" محوری‌ترین شعار پیامبر اسلام بود

پیامبر اکرم (ص) در ماه ربیع الاول وارد مدینه شدند و از همان ابتدا مسجد قبا را پایه گذاری نمودند، سپس وارد مدینه شدند و مسجد مدینه را بنا کردند و با علام حکومت اسلامی به تبلیغات دینی خود برای هدایت و راهنمایی بشر به سوی سعادت پرداختند. جمله بسیار زیبایی که پیامبر اکرم (ص) به عنوان شعار اسلامی و شعار اولیه خود انتخاب کردند « قولوا لا اله الله تفلحوا» خطاب به همه ملت ها و بشریت بود ای مردم! بگویید: «لا إله إلا الله» تا رستگار شوید.» انگیزة بعثت انبیاء در درجه اول رهانیدن انسان‌ها از شرک و بت ‌پرستی به توحید و یگانه پرستی بوده لذا همواره « لا إله إلا الله» محوری‌ترین شعار پیامبران خدا بوده است.

نجات انسان ها بزرگترین شعار انسانی و حقوق بشری پیامبر اسلام

لذا رستگاری جامعه بشریت از همان ابتدا خواسته پیامبر اکرم (ص) بوده و مردم را به آن دعوت نمودند. این بزرگترین شعار انسانی و حقوق بشری است که خداوند متعال برای نجات و رستگاری انسان ها به پیامبرش  ابلاغ نمودند. بنابراین این یکی از بزرگترین منشور حقوق بشر برای نجات انسان ها از ظلمت ها، تاریکی ها و جنایتی است که انسان ها امروزه به آن مبتلا هستند.

وقتی به دستورات پیامبر اکرم (ص) نگاه می کنیم، می بینیم پیامبر(ص) برای نجات انسان ها این دستورات را فرموده و مردم را به آن فرا خوانده است، این عالی ترین منشور انسانی و ارتباطی است که خداوند قرار داده، چون ملت ها در ظلم و فشار قدرت ها و سران ستمگر دنیا گرفتار هستند. لذا  پیامبر و دین مقدس اسلام آمدند تا مردم را از دست آنها نجات دهند. بنابراین نجات انسان ها یکی از مهمترین آیاتی است که خداوند متعال در مقاطع مختلف آن را مورد توجه قرار داده است، خداوند در سوره حضرت ابراهیم (ع) فرمودند: «الر کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ» الف لام راء کتابی است که آن را به سوی تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکیها به سوی روشنایی بیرون آوری به سوی راه آن شکست ناپذیر ستوده. بنابراینما منشوری قوی تر از منشور حقوق بشری پیامبر اکرم (ص) نداریم.

سازمان حقوق بشر و سازمان ملل امروز، سازمان ملل نیستند بلکه دستاویزی برای چندین قدرت استعمارگر می باشند تا بتوانند از این طریق به منویات شوم خود در میان امت های مختلف دست یابند. هر چند فلسفه تاسیس این سازمان ها نجات انسان ها از ظلم و ستم رهبران و حکمرانان دنیا و حمایت از حقوق اجتماعی مردم بود ولی در حال حاضر سازمان ملل و سازمان حقوق بشر، هویت اساسی خود را از دست داده اند.

قرآن کریم می فرماید: ما برای اینکه بشر از بردگی و ظلم و ستم ظالمان نجات پیدا کند برای آنها پیامبری فرستادیم تا به وسیله قرآن کریم آنها را نجات و به راه مستقیم هدایت نماییم لذا ما از این جمله شعارها در قرآن کریم و روایات پیامبر (ص) فراوان داریم که در چند جمله قابل خلاصه نیست؛ بنابراین یکی از نگون بختی های بشر امروز این است که دولتمردان تلاش می کنند که ملت ها را به بند کشیده و آنها را استثمار نمایند. این بزرگترین جنایتی است که نسبت به بشریت صورت گرفته است. بنابراین شعار آزادی از قید بردگی، آزادی از قید بندگی و آزادی از قید اسارت قدرت های بزرگ یکی از شعارهای بسیار برجسته و مترقی اسلام است که خداوند متعال می فرماید: ما پیامبر (ص) را فرستادیم تا این غل و زنجیرهای بردگی و بندگی را که به دست و پای بشر بسته اند را باز و بشریت را نجات دهد؛ همچنین پیامبر اسلام می فرماید: آزاد باش همان طور که خداوند تو را آزاد خلق کرده، این هم از جمله شعارهای پیامبر است که برای نجات انسان ها در نظر گرفته است.

حضرت علی (ع) شاگرد و پرورش یافته دامان پیامبر اکرم (ص) است و وقتی در منشور حکومتی و بین المللی خود به مالک اشتر دستور می دهد در واقع همان دستور خداوند است که از قرآن کریم گرفته شده است و همچنین حضرت می فرماید: « کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» همیشه با ستمگران در ستیز هستیم و همیشه حامی مظلومین عالم خواهیم بود. لذا حمایت و پشتیبانی از محرومان و مظلومان نیز از دیگر شعارهای اسلام است که در منشور حقوق بشری مورد توجه قرار گرفته است که نباید حقوق اکثریت جامعه که محروم و مظلوم هستند، پایمال شود. بر همین اساس حضرت به نمایندگان و فرزندان خود توصیه می کند که شما باید به فکر حمایت و پشتیبانی از مظلومان باشید و در برابر ظالمان ایستادگی نمایید و همچنین در جای دیگر به مالک اشتر می فرماید: در حکومت داری مردم دو دسته اند یا مانند تو مسلمان اند یا غیر مسلمان. اگر مسلمان اند برادر تو هستند، اگر غیر مسلمان اند آنها نیز در خلقت همانند تو هستند؛ بنابراین باید نسبت به دردهای جامعه توجه داشته باشید؛ همان طوری که تو بیمار می شوی و احساس گرسنگی می کنی سایر انسان ها هم همین طور می شوند.

رسول اکرم (ص) بنیانگذار حقوق بشر در جهان می باشد/ "لا إله إلا الله" محوری‌ترین شعار پیامبر اسلام بود

نجات مردم از فقر و بیچارگی مادی و معنوی از شعائر بزرگ اسلام است

بنابراین نجات مردم از فقر و بیچارگی مادی و معنوی از شعائر بزرگ اسلام و دین پیامبر اکرم (ص) است. ما وقتی آیین اسلام را در نظام و قوانین انسانی و بشری مقایسه می کنیم، می بینیم دین مبین اسلام هم از نظر محتوا و جایگاه و هم از نظر مفید بودن از جایگاه رفیع تری نسبت به سایر ادیان برخوردار است و همچنین یک فرمان عمومی است برای همه جامعه و بشریت لذا منشور انسان دوستی و منشور نجات و آزادی انسان ها از منشورهای ارزشمند پیامبر اسلام (ص) است.

خداوند متعال در قرآن کریم از لحاظ شخصیت اخلاقی ویژگی بسیار زیبایی را برای پیامبر اکرم (ص) بیان کرده است.« وَ إِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ» (و حقّاً که تو بر اخلاق بزرگی استواری.) پیامبر اکرم (ص) از نظر شخصیتی یک انسان کاملا اخلاق مدار و در بالاترین نقطه اخلاقی قرار دارد. خداوند در آیه 28 سوره توبه می فرماید: «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ »  (همانا پیامبری از خودتان به سوی شما آمده است که آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدایت شما حریص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است.)

خداوند متعال می فرماید پیامبر (ص) نسبت به مردم بسیار رئوف و مهربان است یعنی غیر از دستوراتی که خداوند برای نجات انسان ها و رعایت حقوق بشر به پیغمبر داده است از لحاظ شخصیتی هم یک انسان بسیار مهربان، با محبت و رئوف است. همچنین می فرماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللّهَ کَثِیراً.» (بهترین الگو، برای شما نه تنها در این میدان که در تمام زندگی، شخص پیامبر(صلی الله علیه وآله) است، روحیات عالی او، استقامت و شکیبائی او، هوشیاری و درایت، اخلاص و توجه به خدا، تسلط او بر حوادث، و زانو نزدن در برابر سختی ها و مشکلات، هر کدام می تواند الگو و سرمشقی برای همه مسلمین باشد.)

امیدواریم ما مردم مسلمان ایران بتوانیم از این ارزش ها و مناسبت های اساسی و بنیادی اسلام بهره برداری های لازم را داشته باشیم و در زندگی خود پایبندی واقعی به دین و آیین پیامبر اسلام را نشان دهیم که مایه سعادت و عزت واقعی در جامعه است.

کد خبر 1726495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha