خراسان جنوبی رتبه یازدهم سالمندی کشور را دارد

شرفی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه یازدهم سالمندی کشور را دارد، گفت: سند سالمندان استان با ۱۴۶ برنامه عملیاتی برای ارائه خدمات مطلوب به سالمندان توسط دستگاه‌های اجرایی از تیرماه امسال وارد فاز اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حسن شرفی امروز (9 مهر) در نشست خبری به مناسبت هفته سالمند اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد ( ۷۰ هزار نفر) از جمعیت استان سالمند است و با توجه به افزایش سالمندی در کشور، خراسان جنوبی در رتبه یازدهم قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۵ مرکز شبانه‌روزی و دو خانه سالمندان زیر نظر بهزیستی در استان فعال است که ۱۶۰ سالمند در آن‌ها نگهداری می‌شوند، افزود: همچنین ۲۱۰ سالمند هم در پنج مرکز روزانه نگهداری می‌شوند.

شرفی با بیان اینکه نگاه ما افزایش خانه‌ها و مراکز نگهداری سالمندان نیست، تأکید کرد: با توجه به آمار سالمندان در استان مهمترین اقدام باید فرهنگ‌سازی برای تکریم سالمندان و حضور این قشر در جمع خانواده باشد.

وی با اشاره به اینکه سند سالمندان خراسان جنوبی با ۱۴۶ برنامه عملیاتی برای ارائه خدمات مطلوب به سالمندان توسط دستگاه‌های اجرایی از تیرماه امسال وارد فاز اجرایی شده است، ادامه داد: ارتقای سطح فرهنگی جامعه درخصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آنان، تقویت حمایت‌ها برای ارتقای سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی و تامین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان از اهداف این سند است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: تهیه وسائل کمک توانبخشی، تشویق و ترغیب خانواده سالمندان با هدف مراقبت در منزل از دیگر رویکردهای بهزیستی است که ۱۰۰ نفر با پرداخت کمک هزینه‌های مربوطه به مرکز (مراقبت و ویزیت در منزل) امسال حمایت شده‌اند.

محمد باقری‌نژاد- مدیر صندوق بازنشستگی کشوری خراسان جنوبی هم در این نشست خبری با اشاره به وجود ۱۹ هزار بازنشسته در استان که پرداخت و تامین حقوق آنان از وظایف اصلی این صندوق است، اظهار داشت: با توجه به اینکه ۹ هزار و ۸۳ نفر از اعضای این صندوق سالمند هستند در راستای وظایف اجتماعی برنامه‌های رفاهی و ورزشی برای آنان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه خانه امید واقع در پارک آزادی بیرجند راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: ویزیت رایگان پزشک عمومی، دورهمی‌های ویژه سالمندان و برنامه‌های متنوع فرهنگی از اقدامات این خانه امید است.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: هزار و ۶۶۶ نفر از اعضای صندوق بازنشستگی کشوری استان نیز امسال وام ۳۰۰ میلیون ریالی چهار درصد دریافت کرده‌اند.

باقری‌نژاد در پایان افزود: معیشت، سلامت و منزلت از دغدغه‌های اصلی سالمندان است که باید تکریم آنان مورد توجه خانواده و اجتماع باشد.

گفتنی است، عناوین روز شمار هفته تکریم سالمندان از شنبه هشتم مهر تا جمعه ۱۴ مهر به ترتیب شنبه هشتم مهر روز «مردمی‌سازی و تقویت سمن‌های حوزه سالمندی»، یکشنبه نهم مهر روز «حمایت‌های اجتماعی، اقتصادی و تکریم سالمندان»، دوشنبه دهم مهر روز «آموزش و توانمندسازی سالمندان»، سه‌شنبه یازدهم مهر روز «سیاستگذاری، راهبری و همکاری بین بخشی در امور سالمندان»، چهارشنبه دوازدهم مهر روز «رسانه، آگاهی‌بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی»، پنجشنبه سیزدهم مهر روز «دسترسی عادلانه به خدمات» و جمعه چهاردهم مهر روز «مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه» تعیین و اعلام شده است.

کد خبر 1726543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha