هم افزایی بین حوزه های علمیه اهل سنت و تشیع کمرنگ شده است

آخوند گوگلان با بیان اینکه هم افزایی بین حوزه های اهل سنت و تشیع کمرنگ شده است گفت:اگر به سابقه حوزه های علمیه در گذشته نگاه کنیم، خواهیم دید که حوزه های علمیه شیعه و سنی از هم جدا نبوده و همواره از ظرفیت‌های یکدیگر به خوبی استفاده می کردند ولی اکنون هم افزایی بین حوزه های اهل سنت و تشیع کمرنگ شده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، وقتی ما به معنای وحدت نگاه کنیم، می‌بینیم که خلف صالح ما هیچ وقت نگفته‌اند سنی، شیعه شود یا شیعه، سنی شود؛ بلکه هرکس با هر عقیده‌ای که دارد و در هر جایگاهی که هست، باید به مشترکات بین مذاهب اسلامی، اهتمام داشته باشد. ما دین واحد، قرآن واحد، کتاب واحد، قبله واحد و پیامبر واحد داریم و باید بر مبنای مشترکاتی که داریم، گرد هم آییم، با هم همگرایی داشته باشیم و دسیسه‌هایی که دشمنان اسلام و مشرکین و مستکبران برای ما ترسیم کرده‌اند را خنثی کنیم  لذا در این خصوص با  آخوند «عصام الدین گوگلان» مدیرمدرسه علمیه اهل سنت چنارلی استان گلستان گفتگویی انجام دادیدم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

با توجه به موقعیت حساس کنونی جهان اسلام، راهکار های تقریب بین مذاهب اسلامی که بتوان به یک به همگرایی رسید چیست؟

در حال حاضر دشمنان اسلام استعمار گران با شعله ور کردن اختلافات مذهبی و قومی در صدد نابود کردن کشورهای اسلامی هستند، که تنها راه مقابل با آنها تربیت جوانان و نوجوانان مخلص و دیندار، پرداختن به مشرکات دینی، تعامل علمای اهل سنت و اهل تشیع و خاصة مراجع دینی نشست های بین مراجع و طلاب آنها و خواندن و دانستن معلومات مذهبی فریقین از کتب معتبر همدیگر است.

وقتی ما به معنای وحدت نگاه کنیم، می‌بینیم که خلف صالح ما هیچ وقت نگفته‌اند سنی، شیعه شود یا شیعه، سنی شود؛ بلکه هرکس با هر عقیده‌ای که دارد و در هر جایگاهی که هست، باید به مشترکات بین مذاهب اسلامی، اهتمام داشته باشد. ما دین واحد، قرآن واحد، کتاب واحد، قبله واحد و پیامبر واحد داریم و باید بر مبنای مشترکاتی که داریم، گرد هم آییم، با هم همگرایی داشته باشیم و دسیسه‌هایی که دشمنان اسلام و مشرکین و مستکبران برای ما ترسیم کرده‌اند را خنثی کنیم.

ارزیابی شما از جایگاه و نقش مساجد در وحدت بین شیعه و سنی چگونه است؟

 در مسجد، مسلمانان می‌آموزند که با هم وحدت و همدلی داشته باشند، یکسان و همدوش‌ باشند، درنتیجه ملاک‌های نادرست را کنار می‌گذارند و برتری را در ارزش‌های الهی جستجو می‌کنند. همدلی و همراهی همه‌روزه‌ مسلمانان در مسجد باعث دلگرمی دوستان و ناامیدی دشمنان می‌گردد.

 تعامل علمی حوزه های علمیه تشیع و تسنن چقدر در تقویت وحدت میان آنها تاثیر گذار است؟

اگر به سابقه حوزه های علمیه در گذشته نگاه کنیم، خواهیم دید که حوزه های علمیه شیعه و سنی از هم جدا نبوده و همواره از ظرفیت‌های یکدیگر به خوبی استفاده می کردند، اما در عصر حاضر متاسفانه هم افزایی بین حوزه های اهل سنت و تشیع کمرنگ شده و مقداری این دو بال علمی از همدیگر بی خبر هستند. بحمدالله حوزه های علمیه اهل سنت دارای سابقه بسیار طولانی در مباحث علمی هستند و تجربیات ارزشمندی نیز دارند. می بایست تعامل و هم افزایی بین نهادهای فرهنگی مجموعه‌های دینی و مذهبی مثل حوزه های علمیه ی شیعه و سنی افزایش یابد تا با کسب تجربه و هم افزایی امور علمی سرعت بیشتری پیدا کند.

پیروزی انقلاب اسلامی در وحدت بین شیعه و سنی چه میزان تاثیر گذار بود؟

با توجه به اینکه مردم برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تلاش کردند، خون دادند، شکنجه شدند، زندان رفتند و زمانی که خداوند صداقت و حرکت مردم را دید، یاری خود را متوجه مردم ایران کرد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. لذا اگر قیام برای خدا باشد، خداوند متعال پشتیبان آنها خواهد بود ، که با ایجاد  طمانینه و آرامش در نفوس آنها شکست پذیری معنای ندارد ، چون به یک قدرت لایزال الهی  متصل شده است.

ثانیا به برکت امنیت و آسایش موجود در کشور در رفاه کامل بسر می بریم،  در شرایط فعلی کشور مردم به انجام امور دینی و دنیوی خود مشغول هستند و حوزه های علمیه و مدارس نیز برقرار است. ثالثا در صورت نبودن دولت مقتدر و صالح، سایه آرامش از سر ملت می رود، احترام و حرمت انسان ها شکسته می شود ، همانگونه که در کشورهای همسایه با وجود انقلابی که صورت گرفت؛ ولی دچار هرج و مرج شده اند. اکنون به برکت نظام با ایجاد مراکز علمی و پژوهشی در شهرها همگان از امکانات تحصیل برخوردار هستند. امسال به میمنت میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم ،و هفته وحدت ،جشن های با شکوهی ،بیشتر از سال‌های گذشته ،با حضور آحاد مردم ، زنان و مردان و مسؤولین ،در جای جای شهرستان مرزی مراوه تپه در حال برگزاری است.

کد خبر 1726568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha