حمایت از برخی مساجد شهرستان ملایر در راستای نیت واقف به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان توسط اوقاف ملایر

حجت الاسلام عباسی گفت: حمایت از برخی مساجد شهرستان در راستای نیت واقف به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان، از اقدامات اوقاف و امور خیریه ملایر طی یک سال گذشته بوده است

به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر حجت‌الاسلام ابوذر عباسی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امسال هفته وقف از دهم تا ۱۶ مهر  خواهد بود گفت:  ۶۳ و نیم درصد از اراضی شهرستان ملایر جزو موقوفات است.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با بیان اینکه  با وجود این اراضی شهرستان ملایر رتبه برتر وقف را در استان و جزو شهرهای برتر در این حوزه در کشور است افزود: در این شهرستان ۶۲۷ موقوفه داریم که از این تعداد ۱۹۶ موقوفه منفعتی است .

 وی به درآمدهای اوقاف در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته درآمد اوقاف ملایر ۶۰ میلیارد تومان بود که امسال طی شش ماه امسال ۹۷ میلیارد تومان بوده و پیش بینی می شود  به ۱۲۰ میلیارد  تومان برسد.

حجت الاسلام عباسی موقوفات شهرستان ملایر را یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت‌های شهری در این شهرستان برشمرد و گفت: بخش قابل توجهی از سرانه آموزشی، درمانی، خدماتی، اداری، امنیتی، انتظامی، ورزشی و فضای سبز و همچنین عرصه مساکن مهر موقوفه است.

وی با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه اولین سازمان متقاضی برای کمک به دولت در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بود، تصریح کرد: برای اجرای نهضت ملی مسکن یک هزار و ۱۰۰  قطعه زمین بلامعارض را معرفی کردیم.

عباسی اضافه کرد: طبق دستورالعمل سازمان اوقاف و امور خیریه زمین برای ساخت مسکن تنها در قالب تعاونی و نه به شکل دیگری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و در کل کشور هیچ زمینی اوقافی بدون مجوز و دستور نماینده ولی‌فقیه به کسی واگذار نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه  سازمان اوقاف و امور خیریه از هر گونه تحقیق و تفحص استقبال می‌کند  گفت:  همچنین یک ارگان بازرسی به نام «مفید راهبر» از طرف دفتر مقام معظم رهبری به صورت سالانه عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی به واگذاری  ۶۵ قطعه زمین برای ساخت حوزه علمیه و مصلی ملایر، از سوی اوقاف  اشاره کرد و گفت: ۱۶ هزار مترمربع زمین رایگان در اختیار حوزه علمیه برادران شهرستان قرار داده شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر همچنین به تعامل اوقاف با شهرداری اشاره کرد و افزود:  تاکنون بیش از ۱۲۰۰ قطعه زمین هر قطعه به ارزش حدودی دو میلیارد تومان در راستای ایجاد زیرساخت توسعه شهری به شهرداری تحویل دادیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با اشاره به اینکه هنوز وقف جدیدی در سال جاری در ملایر نداشتیم تصریح کرد: سه وقف‌نامه جدید به ارزش حدودی ۵۰۰ میلیون تومان آماده شده است، که  این موقوفات مربوط به الحاق به سه مسجد در روستا و شهر هستند.

وی از وجود ۴۶  بقعه متبرکه ثبت شده در سامانه اوقاف در شهرستان ملایر خبر داد و گفت:  در راستی مرمت  بقاع تا کنون اقداماتی انجام شده که بقاع متبرکه آورزمان، حاجی آباد، زمان آباد ۵۰۰ میلیون هزینه کردیم سقف و کف را انجام می دهیم .

عباسی با بیان اینکه برای  تکیه ابوالفضل نیز طرح مطالعاتی پیگیری شد اما در حال حاضر برای  محوطه با یکی ار ماکان  اطراف بایئد توافق کنیم که وی راضی نمی شود افزود در امامزاده عبد الله نیز  آینه کای انجام شد و یک سوییت نیز برای خادم  انجام شده  است

وی اضافه کرد: بقاع متبرکه خودشان باید درآمد داشته باشند از موقوفات نمی شود برای بقاع متبرکه هزینه کرد اما در قالب وامهایی ار سازمان میتوان برای مرمت و  بارزسازی آنها اقدام کرد.

عباسی از تعمیر و تجهیز و نگهداری ۸۵ رقبه عرصه و عیان موقوفات و بقاع متبرکه با صرف هزینه ای بیش از ۴ و نیم میلیارد تومان خبر داد و گفت:  همچنین برای ساخت ۷۲۶ واحد مسکونی ارتش  سه قطعه زمین در چهار راه شقایق واگذار شده که آورده توسط خود مالکان انجام می شود و برآورد آن ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است

وی از سرمایه گذاری۱۴۰ میلیارد تومانی   ساخت مجتمع تجاری مبلمان سیفیه به متراژ ۱۴ هزار متوسط اوقاف و امور خیریه ملایرخبر داد و گفت: هایپرمارکت واقع در مسکن مهر به متراژ ۵۰۰۰ مترمربع با برآورد هزینه ۶۰ میلیارد تومان و جایگاه دومنظوره سوخت با برآورد هزینه ۳۵ میلیارد تومان از دیگر اقدامات واحد مشارکت و سرمایه‌گذاری اداره طی یک‌سال اخیر بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امرو خیریه ملایر از مهر ماه سال گذشته تا مهر امسال  مبلغ ۹ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان در راستای اجرای نیت واقف در شهرستان هزینه شده است تصریح کرد: مشارکت در ۲۶۵ برنامه فرهنگی مذهبی شهرستان به مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان، اطعام‌دهی ۳۵ هزار پرس غذای گرم به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و پرداخت کمک‌هزینه دارو و درمان و تهیه تجهیزات بیمارستانی به مبلغ دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از جمله اقدامات در راستای اجرای نیت واقف بوده است.

عباسی با اشاره به اینکه ۵۵ نفر زائر اولی به عتبات عالیات با صرف هزینه‌ای بیش از ۳۰۰ میلیون تومان  در راستای نیت واقف انجام شد گفت: حمایت از برخی مساجد شهرستان در راستای نیت واقف به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان، برگزاری محافل و برنامه‌های قرآنی در سطح شهرستان به مبلغ ۶۰ میلیون تومان از اقدامات اوقاف و امور خیریه ملایر طی یک  سال گذشته  بوده است.

وی  اعزام ۱۵۰ مبلغ بومی و اعزامی در مراسم‌های ملی و مذهبی شهرستان با صرف هزینه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیون تومان ،تعمیر و تجهیز برخی مدارس به مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌هزینه تحصیلی  به دانش اموزان و قراردادن هشت واحد مسکونی با حداقل اجاره در راستای ترویج ازدواج آسان و تکریم خانواده در اختیار زوج‌های جوان را از دیگر اقدامات اوقاف و امور خیریه ملایر طی یک سال گذشته دانست.

عباسی به ارائه خدمات رفاهی در پارک بانوان و مقبره سیف‌الدوله و اشتغال ۹ نفر با صرف هزینه‌ای بیش از دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان اشاره کرد و ۳۰ مورد تخصیص و بازبینی شناسه ملی موقوفات منفعتی و بقاع متبرکه و مساجد و سنددار کردن ۲۷۰ رقبات موقوفات متصرفی منفعتی را از جمله اقدامات واحد حقوقی و ثبتی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طی یک‌سال گذشته دانست.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر تمدید ۴۰۰۰ سند اجاره و تنظیم ۱۵۰ سند اجاره اولیه طی یک‌سال اخیر ،تنظیم ۱۰۰ دادخواست و شکوائیه، پاسخ به ۵۵۰ استعلام اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه ۱۰۰ مشاوره حقوقی به مستأجران و واقفین از دیگر اقدامات دانست با بیان اینکه  هفت سند مالکیت دفترچه‌ای به تک‌برگ تبدیل شده تصریح کرد:به روز رسانی پرونده ورود اطلاعات ۲۰۰ پرونده حقوقی در سامانه بارای سازمان اوقاف و امور خیریه، تعیین تکلیف پنج پرونده مهم ملی و استانی و تعیین تکلیف ۲۰۰ پرونده منتهی به صدور حکم را از دیگر اقدامات واحد حقوقی و ثبتی این اداره برشمرد.بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر تمدید ۴۰۰۰ سند اجاره و تنظیم ۱۵۰ سند اجاره اولیه طی یک‌سال اخیر ،تنظیم ۱۰۰ دادخواست و شکوائیه، پاسخ به ۵۵۰ استعلام اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه ۱۰۰ مشاوره حقوقی به مستأجران و واقفین از دیگر اقدامات دانست.

 وی در ادامه به برنامه‌های هفته وقف اشاره و مطرح کرد: در مجموع ۲۰ برنامه از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه در سطح شهرستان اجرا خواهد شد.

عباسی دیدار با امام جمعه ملایر، فرماندار، دادستان، برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه، برگزاری همایش «یاوران وقف» و محفل انس با قرآن  برگزاری سه نشست تخصصی با اصناف، جامعه قرآنی و مجموعه‌های فرهنگی ، برگزاری یک تور گردشگری مذهبی، برپایی ایستگاه «همه واقف باشیم» در محوطه جلو شهرداری به مدت یک هفته، سخنرانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در نمازجمعه و برپایی نمایشگاه دستاوردهای اوقاف و میز خدمت در حاشیه نمازجمعه را از برنامه ای هفته وقف در ملایر دانست.

کد خبر 1726590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha