هفته وحدت و جشن عید میلاد النبی در دهلی نو

جشن هفته وحدت و ایام میلاد باسعادت پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) هفتم مهرماه در خانه فرهنگ دهلی نو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم جشن هفته وحدت و ایام میلاد باسعادت حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) با حضور و شرکت بیش از110قاری و حافظ قرآن،  ایرج الهی سفیر ایران در هند، آقای عمار عبدالخضر رایزن فرهنگی عراق در هند، فریدالدین فرید عصر رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو، دکتر قهرمان سلیمانی مدیر مرکز تحقیقات فارسی دهلی نو، سوامی سارن جی مهاراج از بنیاد صلح جهانی شهر لکهنو، مفتی محمد مکرم  احمد امام جمعه مسجد فتحپوری دهلی نو، آقای تسلیم رحمانی از فعالان سیاسی و رسانه ای ، مولانا تصدیق حسین امام جمعه مسجد باب العلم دهلی نو، استاد قاری بین المللی حامد ولی زاده داور اعزامی از ایران،  استاد حافظ بین المللی رسول آزمایش داور اعزامی از ایران، قاری حیدر مهدی کریمی، قاری محمد ریاض احمد مظفری و قاری محمد واصف قاسمی از داوران هندی برگزار شد.

مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام  الله مجید توسط قاری ممتاز آقای حذیفه بن حنیف آغاز شد و به دنبال آن قاری عثمان غنی  اشعاری در نعت پیغمبر اکرم(ص) قرائت کرد.

سپس،  فرید الدین فرید عصر ضمن خیرمقدم به همه  شرکت کنندگان در این مسابقه، برگزاری این رویداد و پذیرایی از قاریان و حافظان قرآن در این چند روز را مایه خیر و برکت برای رایزنی فرهنگی دانست و تاکید کرد که حافظان و قاریان محترم باید به معانی قرآن توجه نمایند و این توجه به معانی جدای از تاثیر در حالات روحی قاری، به ما امکان می دهد که متناسب با هر مجلس آیات مناسب را برای قرائت انتخاب کنیم و نیز می توانیم لحن مناسب با آیات را بکار ببریم.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو افزود: رسول خدا(ص) اسوه کامل  برای مردم است و ما امروز فاصله بسیار زیادی با سیره رسول خدا داریم. وی با اشاره به رفتار اجتماعی پیامبر گفت: در سیرت آن‌حضرت آمده که اگر کسی به مسجد نبوی می آمد و آن‌حضرت را نمی شناخت و ایشان در مسجد حضور داشت ، نمی توانست حضرت را از یارانش تشخیص دهد یعنی آنحضرت آن قدر تواضع داشت که هیچ جایگاه خاص و امتیازی برای خود قائل نبود. اما امروز امثال بنده گرفتار انواع تشریفات و تشخص طلبی ها هستیم.

در بخش دیگر برنامه آقای تسلیم رحمانی  از فعالان سیاسی هند ضمن تبریک به مناسبت میلاد النبی تاکید کرد: ذکر و یاد رسول خدا(ص) نه صرف باعث ثواب  است بلکه به گفته قرآن کریم سیرت نبوی اسوه کاملی برای همه اعصار و ادوار است و همه ما باید به آنحضرت تاسی کنیم و این جشن میلاد زمان مناسبی برای  احتساب این امر است که ما تا چه حد  از سیره نبوی  پیروی می کنیم.

وی تاکید کرد:  مشکل ما این است که ما محمد (ص) را قبول داریم اما تعالیم ایشان را قبول نداریم ما  قرآن را قبول داریم اما تعالیم قرآن را قبول نداریم.

 سوامی  سارنگ جی مهاراج شخصیت برجسته هندو نیز در سخنان خود با تاکید بر این نکته که پیامبر اکرم (ص)  برای عموم مردم آمده ولو اینکه در سرزمین عرب مبعوث شده ،گفت: با بعثت پیامبر(ص) خداوند شیوه زندگی انسان ها را  تا روز قیامت  تعیین کرد که به  آن دین می گویند.

 این روحانی هندو در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: نام دیگری که پس از نام  پیغمبر اسلام حضرت محمد(ص)  در جهان برده می شود، نام  امام حسین(ع)  است. کما اینکه پیامبر اکرم (ص)  فرمود: حسین منی و انا من الحسین.

وی تاکید کرد من  در حوزه  صلح و امنیت جهانی فعال هستم لهذا نام حسین(ع) را به نام محمد(ص) پیوند زده‌ام.

سوامی افزود: سیرت پیامبر به گونه ای  بود که نیاز به شمشیر نداشت و بیشتر  مردم به خاطر سیرت شان جذب ایشان می شدند.

این روحانی هندو در پایان تاکید کرد: برای شناخت و درک هرچه بهتر دین ما باید به  چهار شخصیت وابسته  شویم. محمد(ص)، علی(ع)، حسن(ع) و حسین(ع). که تمام عمرشان را وقف صلح و امنیت و همزیستی مسالمت آمیز کردند.

در بخش دیگر برنامه قاری و داور اعزامی از ایران آقای حامد ولی زاده با تلاوت دلنشین خود حاضرین را مستفیض کرد.

سخنران دیگر برنامه مفتی محمد مکرم امام جمعه مسجد فتح پوری در سخنان خود ضمن برشماری خدمات خانه فرهنگ ایران در دهلی نو در زمینه های مختلف فرهنگی و دینی، گفت: خانه فرهنگ کشورهای مختلف در دهلی نو وجود دارد، اما خانه فرهنگ ایران تشخص دیگری دارد و خدمات فرهنگی و دینی آن قابل قیاس با مراکز دیگر نیست.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم ایران برگزاری هفته وحدت به مناسب میلاد با سعادت حضرت محمد (ص)  و روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است که روح اسلام را مسلمانان سراسر جهان دمیده است و ایران را به منادی وحدت در جهان بدل کرده است.

مفتی مکرم با تاکید بر این نکته زمانی قاریان مصری به هند می آمدند اما اکنون قاریان و حافظان ایرانی نیز در سطح بین المللی می‌درخشند و این بیانگر آن است که دولت جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های قرآنی جایگاه ویژه ای قایل است.

 وی در پایان گفت: موفقیتهای ایران در زمینه های مختلف سیاسی و علمی مرهون عمل به تعالیم قرآنی است و من خود کتابخانه های قم را دیده ام که شیفتگان علوم دینی با چه شوق و ذوقی در آن جا حضور دارند.

مولانا تصدیق حسین روحانی شیعه در سخنان خود گفت: خداوند در قرآن از ۲۶پیامبر نام برده که بین آنها پیامبران اولوالعزم و صاحبان شریعت هم هستند ولی شریعت شان از نظر زمانی و مکانی محدود بوده است. ولی درباره پیامبراسلام(ص) آمده  که  وما ارسلناک الا رحمة للعالمین و  چون خداوند رب العالمین است به همین سبب شریعت و دین اسلام  را عام و جهانی قرار داد.

وی افزود: در ادیان دیگر خدا را یاد کردن عبادت است ولی در دین اسلام خدا را از یاد نبردن عبادت است. یعنی ما باید در همه حال  به یاد خدا باشیم و لحظه ای از آن غافل نشویم.

مولانا تصدیق حسین افزود: خداوند در بین کتب آسمانی فقط قرآن را معجزه پیامبر قرار داد. بنابراین، محدود ساختن آن به اعراب صحیح نیست.

وی تاکید کرد: قرآن کتابی است که با سوزاندن از بین نخواهد رفت. چون نور است. فلذا در هر زمان زنده و روشن خواهد بود.

مولانا تصدیق حسین گفت: دکتر ابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران در سازمان  ملل  با در دست گرفتن قرآن، عظمت و پیام آفاقی قرآن را بیان کرد.

وی در پایان افزود:اگر امت اسلامی در پی وحدت است باید به حدیث ثقلین تمسک جوید و حصول معرفت و طهارت نفس همراه با علم دین برای این امر لازم و ضروری است.

دکتر ایرج الهی سفیر ج.ا.ا سخنران پایانی این همایش بود. وی در سخنان خود قرآن کریم را بزرگ ترین نعمت خداوند برای انسان خواند و تاکید کرد که قرآن  معجزه حضرت ختمی مرتبت  است و همه آن چه برای سعادت دنیوی و اخروی انسان لازم است در این کتاب آمده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند در بخش دیگری از سخنان خود با تلاوت حدیث مشهور ثقلین تاکید کرد که جوامعی که به قرآن متمسک شدند و در کنار آن به اهلبیت(ع) اعتقاد داشتند، هرگز راه ضلالت را  نخواهند پیمود.

دکتر الهی در ادامه قرآن کریم را سنگر بزرگ مسلمانان  قلمداد کرد و بیان کرد: از بدو بعثت پیامبر اکرم(ص) کتاب خدا مورد هجمه فیزیکی و معنوی کفار و مشرکان قرار داشت و پیامبر (ص) را ساحر نامیدند. چرا که قاری قرآن بود و پیغام قرآن را به جامعه می رساند. حتی سعی کردند قرآن را با داستان ها یا موضوعات دیگر جایگزین کنند اما به فرمایش قرآن إنّا نحْن نزّلْنا الذّکْر وإنّا له لحافظون نتوانستند آن را تحریف کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند افزود: در عصر حاضر، ما شاهد فعالیت بعضی کشور ها برای هتک حرمت قرآن کریم هستیم. علت آن نیز واضح است که کشوری به متمسک به قرآن باشد زیر بار ظلم نخواهد رفت و دچار افتراق و تفرقه نخواهد شد.

در پایان مراسم رونمایی از کتاب : قرآن و مستشرقین، تالیف دکتر محمد حسن زمانی و ترجمه دکتر رئیس احمد شاهد، سید باقر رضا کاظمی؛ دکتر طاهره بتول که توسط دفتر نمایندگی ولی فقیه در هند منتشر شده بود انجام شد.

در بخش پایانی برنامه اسامی نفرات برتر رشته حفظ و قرائت و تفسیر قرآن کریم اعلام شد و لوح افتخار و جوایز ارزنده ای به آنها اعطا گردید.

کد خبر 1726653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha