ارتباط و تعامل بین مدارس علمیه تشیع و تسنن از عوامل گسترش وحدت می باشد

حجت الاسلام دکتر اخلاقی گفت: تبادل طلبه بین حوزه های علمیه علاوه بر برقراری ارتباط و تعامل بین مدارس علمیه تشیع وتسنن باعث نزدیکی میان آنها می شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، یکی از نیازهای اساسی جامعه‌ اسلامی همبستگی نیروهای مسلمان بر محور دستورهای الهی است. برای رسیدن به این عنصر حیاتی، اسلام در جوهر خود همه‌ امتیازهای موهوم را نفی کرده است و کرامت و ارزش انسانی را برپایه‌ی تقوا بنا نهاده است. با این‌حال، وحدت برای پایداری به عوامل مختلفی نیاز دارد. برای رسیدن به این هدف، مسجد در جامعه‌ اسلامی نقشی مهم دارد.

مسجد کانونی است که همه روزه مؤمنان، از گروه‌های گوناگون جامعه، در آن حاضر می‌شوند و در صف‌های به‌هم‌پیوسته نماز می‌گزارند. آنان با تکرار همه روزه‌ این کار به یاد می‌آورند که در بارگاه خداوند موقعیت‌های اجتماعی، مال، مقام و منصب تعیین‌کننده نیست. آن‌ها می‌آموزند که برای خداوند چیزی جز علم، کمالات انسانی، اندیشه، پرهیزکاری و تقوا ارزش ندارد. در مسجد، مسلمانان می‌آموزند که یکسان و همدوش‌اند؛ درنتیجه ملاک‌های نادرست را کنار می‌گذارند و برتری را در ارزش‌های الهی جستجو می‌کنند. همدلی و همراهی همه‌روزه‌ مسلمانان در مسجد باعث دلگرمی دوستان و ناامیدی دشمنان می‌گردد.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام دکتر «اسدالله اخلاقی» مدرس دانشگاه انجام داده است که در ادامه می خوانید.

مساجد چه نقشی در ایجاد وحدت امت اسلامی ایفا می کند؟

مساجد نقش بسیار تاثیرگذاری در تقویت وحدت امت اسلامی دارند. مساجد می توانند با انجام کارهای فرهنگی، سخنرانی و برنامه های متنوع جامعه را نسبت به مشترکات جهان اسلام آگاه سازند. احترام به مذاهب و احترام به بزرگان مذاهب از دیگر مواردی است که باید در خصوص آن آگاهی هایی داده شود و مردم نسبت به این مباحث مطلع شوند. همچنین تعاملات و گفت و گویی در خصوص اهمیت وحدت امت اسلامی نیز باید در مساجد باب شود.

مسجد یکی از ابزارها برای تقویت وحدت امت اسلامی است. برای حفظ وحدت امت اسلامی باید یک سری مجموعه مسایل در کنار هم قرار گیرند و همدیگر را پوشش دهند. رسانه ملی به عنوان یکی از ابزارهای تاثیرگذار و تقویت وحدت امت اسلامی دارد. رسانه ها باید مساجد موفق در امر وحدت را شناسایی کرده و معرفی کنند. همچنین ائمه جماعات می توانند نقش تاثیرگذاری ارتقا و آگاهی جامعه و تقویت وحدت ایفا کنند. آموزش و پرورش، کتاب، فیلم، تعاملات و رفتارهای فرهنگی، بزرگان دینی و هنرمندان نقش بسیار مهمی در تقویت وحدت ایفا می کنند.

تعامل علمی بین حوزه های علمیه تشیع و اهل تسنن چقدر در تقویت وحدت تاثیرگذار است؟

حوزه های علمیه می توانند با تعاملاتی که دارند بر وحدت امت اسلامی تاثیرگذار باشند. در واقع حوزه های علمیه با شیوه های مختلف می توانند در آگاهی رسانی به جامعه و وحدت امت اسلامی اثرگذار باشند. یکی از این شیوه ها حضور طلاب اهل تسنن و تشیع در حوزه های علمیه یکدیگر و تعامل میان طلاب حوزه های علمیه اهل تسنن و تشیع می باشد. در این شیوه می توان طلبه های معتدل و قوی را شناسایی و در مدارس هم به عنوان میهمان برای تحصیل اعزام نمایند. در چنین اقدامی علاوه بر برقراری ارتباط و تعامل بین مدارس علمیه تشیع و اهل تسنن با دوستی و رفاقت بسیاری از مسایل ذهنی از بین می رود و باعث نزدیکی میان آنها می شود.

چه ابزار و ملزوماتی برای تبیین اهمیت وحدت امت اسلامی مورد نیاز است؟

امروز بسیاری از مباحث در حوزه وحدت برای مردم حل شده است و حساسیت های گذشته وجود ندارد. آگاهی مردم نسبت به موضوع وحدت افزایش یافته است و این در حالی است که با پیشرفت تکنولوژی ما همچنان از شیوه های قدیمی برای وحدت استفاده می کنیم. نباید صرفا با اکتفا به سخنرانی و کتاب اهمیت وحدت را بیان کنیم بلکه باید در قالب ها و شیوه های نوین به موضوع وحدت امت اسلامی بپردازیم که ارتباطات، رسانه، شبکه سازی، گفت و گو و تعامل، برگزاری مسابقات ورزشی مشترک، انجام کارهای هنری مشترک، برپایی تورهای گردشگری می تواند در تقویت وحدت امت اسلامی موثر باشد.

کد خبر 1726770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha